اخبار انجمنرویدادها

یازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان انقلاب اسلامی خوشه

هفته‌ی گذشته یازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) در محل مجموعه‌ی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

اولین سخنران افتتاحیه این نشست، میثم نیلی عضو هیئت امنای انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب و رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود.

 

وی با اشاره به ماهیت کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سربازی از آرمان های انقلاب اسلامی گفت: ما نگاه سکولار و تکنوکرات را نفی و بلکه لعن می کنیم و وظیفه دارم در روزهایی که فتنه جدیدی رخ داده، حق را برای خودمان و اطرافیانمان یادآوری کنیم.

نیلی افزود: شرایط اقتصاد کشور و به تبع آن، وضع کتاب و کتابفروشی هم با مشکلاتی روبرو است اما به تاکید قرآن کریم در سوره آل عمران، باید ناامید نشویم و از زیر بار کار و مسئولیت، شانه خالی نکنیم. خداوند متعال در قرآن تصریح کرده است که ما پیروز و برنده ایم اگر مومن باشیم. چرا که می خواهد از میان ما نمونه هایی را برای آیندگان معرفی کند.

عضو هیئت امنای انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب ادامه داد: ما حتما در دلمان و بر زبانمان شعارهایی به نفع نظام داده ایم و حالا وقت عمل است. شعارهای ما نباید در حد عقاید قلبی باقی بماند و باید آن را در بین جامعه گسترش بدهیم.

رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به وضعیت فعلی کشور افزود: وقتی رهبر انقلاب به پای امری می ایستند ما هم باید روی آن پافشاری کنیم و البته اطرافیانمان را هم باید به این اطاعت، راهنمایی کنیم.

وی تصریح کرد: درست است که دولت در ۶ سال گذشته این اقدام مهم اقتصادی را عقب انداخت و نگاهش به خارج از کشور بود اما امروز ما باید از این اقدام به عنوان یک امر مثبت، حمایت کنیم.

 

 

قادر آشنا، رییس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سخنران بعدی این افتتاحیه بود.

وی به یکی از باورهای قلبی اش اشاره کرد و گفت: اگر در جایگاهی که دارم به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خدمت نکنم، خسران کرده ام لذا هر کاری در زمینه نمایشگاه های ملی، بین المللی و استانی از دست من بربیاید، برای پیشبرد اهداف این جبهه انجام خواهم داد.

آشنا افزود: در دایره لغات من «پول نیست» و «نمی توانم» و «ندارم» وجود ندارد و هنر آن است که با همه مشکلات، کارها را انجام بدهیم. وقتی رییس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران شدم، نمایشگاه کتاب را با ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برگزار می کردند که قرار بود به عدد آن اضافه هم بشود اما من اعلام کردم که این رقم زیاد است و شکر خدا توانستیم نمایشگاه را با ۱۴ میلیارد تومان برگزار کنیم.

رییس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به اهتمامش نسبت به برگزاری نمایشگاه در کشورهای محور مقاومت اسلامی اشاره کرد و گفت: هم در قانون اساسی و هم در فرمایشات رهبری انقلاب به ارتباطات فرهنگی با این کشورها و ملت ها تاکید شده که ما در این زمیه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

قادر آشنا با تاکید بر شناختن آرمان های انقلاب و یادآوری آن گفت: اگر این کار مهم را انجام ندهیم، راه به ناکجاآباد می بریم. در همین زمینه باید وضعیت قبل و بعد از انقلاب را برای مردم و خصوصا نسل جدید تشریح کنیم تا با تفاوت های فاحش این دو مقطع آشنا شوند.

وی به خاطراتی از دوران اسارتش در جنگ تحمیلی هم اشاره کرد و گفت: در اردوگاه موصل، فرمانده ای داشتیم به نام کریم که برادر فرمانده استخبارات کل عراق بود. بعد از چهارسال تلاش برای شکست روحی ما، روزی گفت اگر من روی این ستون سنگی چهار سال کار می کردم، الان ستونی داشتم که می توانستم آن را به عنوان یک نمونه موفق به جهان نشان بدهم اما عجیب است که (امام) خمینی با شما و افکارتان کاری کرده که من در این چهار سال با انواع و اقسام سختی ها نتوانستم ذهنیت و تفکر شما را تغییر بدهم.

 

در ادامه نشست، مهدی فقیه نژاد از اعضای هیئت مدیره خوشه در سخنانی کوتاه به اهداف این انجمن فرهنگی اشاره کرد و گفت: ستاد خوشه خود را رقیبی برای اعضای آن نمی داند بلکه تلاش دارد ضمن مواجهه با مسائلی که در این صنف وجود دارد، نسبت به ارتقاء کیفی همه اعضا کمک کند.

علی اسماعیلی، مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) نیز در پایان اختتامیه، به بیان اقدامات انجام شده در سال گذشته و برنامه های پیش روی این انجمن پرداخت.

در اولین روز برگزاری این نشست، مهمانان این نشست پس از شرکت در کارگاه تکنیک‌های افزایش فروش که توسط مهندس مهدی بیگی ارائه شد؛ نماز جماعت ظهر را به امامت حجت ‌الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی اقامه کردند و پس از نماز در حلقه‌ای صمیمی مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود را با وی مطرح کردند.

 

حجت الاسلام قمی در سخنانی با اشاره به نشست سال گذشته و ظرفیت عظیم کتابفروشان در انجمن خوشه از آن به عنوان پدیده‌ ای که می‌تواند یک اتفاق بزرگ در عرصه کتاب رقم بزند یاد کرد و گفت: من به این فکر افتادم که چطور می‌شود سرمایه‌های سازمان تبلیغات را در اختیار این ظرفیت ‌ها قرار بدهیم تا بتوانیم بهترین استفاده و بهره را داشته باشیم.

وی افزود: در شرایطی که ذائقه ها تغییر کرده و اراده‌های کافی در حاکمیت و دولت همسوی جریان انقلابی به قدر کافی وجود ندارد؛ وضعیت امروز در فرهنگ، وضعیت جنگی است و شما کتابفروشان گویی زیر بمباران کتاب می‌فروشید.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: باید در این شرایط جنگی، نسبت‌ها درست تعریف شود. باید توجه داشت که دستگاه های حاکمیتی نمی‌توانند جای شما که در خط مقدم قرار دارید را بگیرند؛ با فرض این که دستگاه‌های حاکمیتی در عالی‌ترین سطح کار خود را انجام بدهند، در نهایت آن کار اصلی و بزرگ توسط شما انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: باید فکرهایمان را به هم پیوند بزنیم و به راهکارهایی برسیم که سازمان در ترویج موثر کتاب چه کارهایی می تواند انجام بدهد. باید از فرصت این جمع استفاده شود و یک سبد برنامه‌ی پیشنهادی کارشناسی شده تنظیم کنید و من خودم متعهد به انجام آن خواهم شد.

نشست با کارگاه مدیریت نقدینگی و بدهی با ارائه‌ی سعید مکرمی، مدیر نشر و کتاب‌فروشی اسم ادامه یافت.

پس از آن سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین مهمان کتاب‌فروشان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب شد.

وی در آغاز سخنانش با اشاره به فضای جدیدی که انقلاب اسلامی در آن قرار گرفته است، گفت: در این فضای جدید فضای مجازی میدان‌داری می‌کند. امروز با جامعه‌ای مواجه هستیم که افراد سه الی چهار ساعت در فضای مجازی حضور دارند در حالی که سرانه مطالعه‌ی کتاب ۱۳ تا ۱۵ دقیقه است. در چنین شرایطی رهبری عَلَم کتاب‌خوانی و ترویج کتاب را برافراشته نگه داشته‌اند؛ و در سیره عملی ایشان هم دیده می شود. باید بیندیشیم چه کار کنیم که این پارادوکس به نفع کتاب حل بشود؟ کار دشواری است اما شما می‌توانید. در این جمع هستند کسانی که این تجربه را دارند.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین افزود:‌خیلی از مدیرها فکر می کنند همه چیز در فضای مجازی خلاصه می‌شود. باید این فضا تغییر کند. در مجموعه های مثل ما که باید به کارهای عمیق توجه بشود بیشتر از همه به فضای مجازی اهمیت داده می شود. البته حضور جدی و تولید محتوا در عرصه فضای مجازی بسیار مهم است اما نباید از کار های عمیق مثل ترویج کتاب غافل شد.

 

 

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز بعد از نماز مغرب و عشا در جمع کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب به بیان سخنانی پرداخت.

وی در آغاز با اشاره به این موضوع که جریان فکری، اندیشه و فرهنگی انقلاب اسلامی مورد هجمه‌ی خائنانی است که از پشت سر به دین، باورها و فرهنگ مردم آسیب می‌زنند و در مقابل مجاهدان گمنامی در مقابل این‌ها ایستاده‌اند، گفت: مجموعه‌هایی معارض و متخاصم با برنامه ریزی، سرمایه‌گذاری، جبهه آرایی و شبکه سازی وجود دارند و در این وضعیت، متاسفانه جریان نشر در حوزه انقلاب اسلامی علی‌رغم توصیه‌های رهبر انقلاب، مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته است. این از مسئولیت شما کم نمی‌کند اما به اجر شما نزد خداوند متعال می‌افزاید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: اگر به «انّا معیَ ربی»  ایمان داشته باشیم و باور به حقانیت مسیر داشته باشیم، ناملایمات و سختی‌ها و تحریف‌ها و هیچ مانعی به حرکت ما آسیب نمی‌زند.

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دیباج مدیر پخش و کتابفروشی فدک، به بیان نکاتی پیرامون بیانه‌ی گام دوم انقلاب پرداختند و با برشمردن آثار مکتوب منتشر شده درباره‌ی این موضوع، از اهتمام مضاعف نسبت به این بیانیه در حوزه کتاب توجه دادند.

حجت پالیزکار مدیر پخش کتابپردازان در سومین کارگاه آموزشی این نشست، از تجربیات خود در زمینه‌ی تثبیت نیروی انسانی در محیط کار گفت.

کتابفروشان در گعده‌ آخر شب، از تجربیات خود در رفع کالای رکودی در کتاب‌فروشی خود گفتند. این گعده که گرداننده آن علی‌رضا محبی مدیر کتابفروشی کیهان بود پایان بخش اولین روز نشست بود.

روز دوم نشست با ارائه‌ی نرم افزار جدید کتاب‌فروشی توسط سید سراج الدین جزایری عضو هیئت مدیره پاتوق کتاب آغاز شد.

مدیرعامل خانه‌ی کتاب و مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمانان روز دوم نشست بودند که پای صحبت‌های کتابفروشان نشستند.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب بعد از شنیدن نکات و مسائل کتابفروشان گفت: طرح پاییزه امسال قرار نبود اجرا بشود و تامین اعتبار نشده بود. برای مشارکت در این طرح‌ها مکاتباتی انجام دادیم و با شهرداری تهران هم مذاکرات و مکاتباتی صورت گرفت که در نهایت قبول کردند در این طرح، مشارکت کنند. با ورود آقای صالحی، وزیر ارشاد به مساله، از منابع صرفه‌جویی، طرح پاییزه سراسری شد.

وی افزود: با حضور شهرداری تهران و مشهد در حمایت از این طرح، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده است که باید از آن نهایت استفاده را برد.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: تابلوی کتابفروشی‌ها به زودی توسط شهرداری تهران در سطح شهر نصب خواهد شد و مقرر شده است بر روی نقشه تهران نیز این جانمایی انجام شود. امیدواریم این طرح در دیگر استان‌ها نیز انجام شود.

نیکنام حسینی‌پور به موضوع مهم آموزش نیز اشاره کرد و گفت: فروشنده کتاب باید با جریان‌های فکری و کتاب‌های تالیفی و ترجمه ای آشنا باشد و بتواند کتاب‌های خوب را معرفی کند تا با ارایه اطلاعات به مخاطب خود، اعتماد مخاطب را جلب کرده و کتابفروشی را به پاتوقی برای اهل کتاب تبدیل کند. ما کارهایی را در این زمینه شروع کرده ایم و تجربیات در حال انباشته شدن است و در این زمینه کتاب‌هایی هم تولید شده که در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بر اساس این طرح، دیتابیس و اطلاعات کتاب‌هایی که در خانه کتاب وجود دارد می‌تواند در اختیار همه‌ی کسانی که می‌خواهند استفاده کنند، قرار گیرد.

 

 

ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر مهمان و سخنران این نشست بود.

وی با اشاره به مظلومیت حوزه فرهنگ گفت: همین بس که در بودجه امسال، موضوع فرهنگ نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش هم داشت. گذشته از این تا کنون با گذشت ۸ ماه از سال تنها ۱۳ درصد از این بودجه محقق شده است. علی‌رغم این مسائل تا کنون هیچ برنامه‌ای در معاونت فرهنگی تعطیل نشده است.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: علاوه بر کاهش بودجه، با مساله کاغذ نیز مواجه هستیم. بعد از حضور حضرت آقا در نمایشگاه کتاب و شنیدن مطالبات ناشران، به وزارت اقتصاد و فرهنگ دستور دادند این مطالبه را پیگیری کنند. در سال نود و هشت معاونت فرهنگی (با ۱۰ درصد بودجه ای که در سال قبل تخصیص یافته بود) عهده دار خرید کاغذ کتاب شد. ما با گذشتن از ۷ خوان توانستیم کاغذ را وارد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی ارز را به موقع بدهد کاغذ کتاب، قابلیت برگشت به قیمت پیش از دوره رکود و بحران را دارد.

 

 

محسن پرویز رئیس انجمن قلم و عضو هیات امنای خوشه نیز در این نشست حاضر شد و گفت: نمایشگاه های کتاب اگر در شیوه برگزاری اصلاح شوند می‌توانند به رونق کتابفروشی‌ها کمک کنند و نباید با اصل آن مخالفت کرد.

وی پیشنهاد داد: می شود نمایشگاه‌های محلی توسط کتابفروشان به نمایندگی از ناشران برگزار شود.

محسن پرویز افزود: همچنین باید برنامه ریزی‌هایی صورت پذیرد که نسبت عددی ناشر و کتابفروش اصلاح شده و متعادل شود.

این نویسنده و فعال حوزه کتاب گفت: حمایت وزارت ارشاد از کتاب، حمایت عام است. همانطور که نمی شود از همه‌ی داروها حمایت کرد و وزارت بهداشت به هر دارویی سوبسید نمی‌دهد نباید از هر کتابی که صرفا مجوز دریافت کرده است، حمایت شود. سیاست‌گذاری کشور باید درست و در جهت درست باشد. کتاب‌های کودک تولید شده در دهه‌ی هفتاد با کتاب‌های امروز قابل مقایسه نیست. چراکه سیاست‌گذاری‌هایمان دچار اشکال است.

معاون اسبق امور فرهنگی وزیر ارشاد درباره‌ی یارانه کاغذ تصریح کرد:‌ خیلی می‌شنویم که یارانه فساد آور است که البته صحیح نیست. یارانه زمانی فساد ایجاد خواهد کرد که نتوانیم کل نیاز را با یارانه تامین کنیم. در صورتی که نتوانیم همه‌ی نیاز را با یارانه تامین کنیم تخصیص یارانه قطعا مفسده ایجاد خواهد کرد.

نکته آخر این‌که طرح مساله گرانی کتاب به عنوان مشکل اصلی حوزه کتاب ایجاد یک انحراف در این مسیر است. ثابت نگه داشتن قیمت کتاب به مراتب مضرتر از گران شدن کتاب خواهد بود. اگر قیمت کتاب منطبق با تورم اقتصاد افزایش پیدا نکند موجب ورشکستگی کتابفروشی و ناشر خواهد شد.

بازدید دسته‌جمعی از کتاب‌فروشی اسم و به‌نشر، حسن ختام نشست سراسری امسال بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه