معرفی کتاب

برجاده های آبی سرخ روایت دردمندی مردم ایران

بر جاده های آبی سرخ داستانی بلند بر اساس زندگی میر مهنای دغابی است. نادر ابراهیمی که یکی از بهترین نویسندگان معاصر ایران است این کتاب را در پنج جلد به رشته تحریر درآورده است. بر جاده های آبی سرخ نیز همانند سایر کتاب‌های ابراهیمی سرشار از عشق به میهن، مبارزه و تلاش برای رسیدن به اهداف و آرمان‌خواهی است. مقاومت و ضد استعماری بودن این اثر از مقدمه کتاب که روایت‌های نادر از شروع شکل‌گیری ایده داستان تا مخالفت‌ها و خیانت‌هایی که او در راه نوشتن این اثر با آنها مواجه شده است، آغازمی‌شود.

داستان که به روایت سوم شخص است با حماسه‌ای شروع می‌شود که در ابتدا خواننده را شوکه خواهد کرد. میر مهنای دلاور و مهربان، به همراه برادرانش پدر خود را که حاکم شهر است می‌کشند. اتفاقی که آرامش استعمارگران منطقه خلیج‌فارس را به هم  میزند و آغازگر حوادث بعدی داستان است. میر مهنا شخصیتی اسطوره‌ای است که در یک بازه تاریخی حساس با دستان خالی و به کمک مردمان دیار خودش در مقابل نیروی دریایی انگلیس و پرتقال قد علم می‌کند. او حماسه‌هایی خلق می‌کند که واقعاً کم‌نظیر و داستان را برای خواننده بسیار جذاب می‌کند.

قیام میر مهنا در حالی است که ایران دریکی از آن برهه‌های حساس خود قرار دارد. کریم‌خان زند در گوشه‌ای از ایران در حال حکومت است. بخشی دیگر از ایران به‌دست نوه نابینای نادرشاه اداره می‌شود. آقا محمدخان قاجار از زندان گریخته و سودای حکومت دارد و سرداران و شخصیت‌های بی‌شمار دیگری که نویسنده به خوبی آنها را با خصوصیاتشان برای ما معرفی می‌کند.

ابراهیمی در این اثر روایتی نو و به یاد ماندنی از عشق و ایمان و مبارزه  یا به زبان نویسنده دردمندی را برای ما به یادگار گذاشته است. در بخش‌هایی از کتاب ناگهان نویسنده به میان می‌آید و روند روایت داستان را گاها برای یک فصل مسکوت می‌گزارد تا روند تند و پرحادثه ماجرا باعث نشود آن نقاطی که باید موردتوجه قرار بگیرد مغفول بماند. این نشان از دردمندی و تلاش نویسنده است برای اینکه مخاطب را به‌طور کامل به نقطه‌ای که می‌خواهد برساند.

برجاده های آبی سرخ توسط نشر روزبهان به چاپ رسیده است.

مجتبی به‌نشان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه