دنیای کتاب

آثار تالیفی در تابستانه کتاب ۲۵% تخفیف خواهند داشت

به گزارش خوشه به نقل از ایبنا، نشست «هم‌اندیشی تابستانه کتاب 1397» دوشنبه (15 مردادماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، آزاده نظربلند؛ معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا؛ مدیر اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب و جمعی از ناشران و کتابفروشان در سرای‌ اهل‌قلم موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.

رسانه‌ها عملکرد خانه کتاب را نقد کنند
حسینی‌پور در این نشست با اشاره به انتشار گزارش تفصیلی برگزاری عیدانه کتاب در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه خانه‌کتاب بیان کرد: هفته گذشته، گزارش مشروح برگزاری عیدانه کتاب براساس شاخصه‌های میزان فروش و دریافت و یارانه از طریق سایت خانه‌کتاب منتشر شد. انتظار داشتم با توجه به اصل آزادی دسترسی به اطلاعات که از سوی خانه کتاب عملیاتی شد، رسانه‌ها دیدگاه خود را از طریق نقد و تحلیل‌  ارائه کنند و خانه کتاب را درباره میزان تخصیص یارانه به کتابفروشی‌های مختلف به اصطلاح مورد بازخواست قرار دهند.

وی افزود: موسسه خانه‌کتاب، آمادگی دارد، براساس اصل شفافیت، گزارش‌‌های تخصیص یارانه از ابتدا را منتشر کند. به‌عبارت دیگر اعلام خواهیم کرد که هر کتابفروشی چه میزان یارانه دریافت کرده است و از سوی دیگر از کتابفروشی‌ها تقاضا خواهیم کرد که مسئولیت هزینه یارانه‌ها را بپذیرند.

برگزاری طرح تابستانه خواست اهالی نشر است
حسینی‌پور با تاکید بر اهمیت هم‌اندیشی و همفکری برای برگزاری طرح‌های تخفیف فصلی ادامه داد: کتابفروشان و ناشران برای برگزاری تابستانه کتاب با توجه به دوران رکورد تاکید دارند. قبل از برگزاری طرح تابستانه تاکید داشتیم که یارانه عیدانه پرداخت شود چراکه تقاضای انباشته شده‌ا‌ی بود و شرایط اقتصادی نیز به دلیل مسائل اقتصادی ارزش پول مدام در حال کاهش است. یکی از اهداف برگزاری طرح‌های تخفیف کاهش تاثیر رکورد میزان فروش کتاب است.

مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب با اشاره به پرداخت بدهی عیدانه کتاب گفت: هفته گذشته یارانه 95 درصد کتابفروشان با تخصیص خارج از  اعتبار  با مساعدت معاونت توسعه و منابع وزارتخانه و همچنین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شد. همکاران تلاش می‌کنند تا 5 درصد مابقی نیز پرداخت شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های تابستانه کتاب 97 بیان کرد: با توجه به شعار سال‌ جاری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی یکی از رویکردهای برگزاری طرح تابستانه تاکید بر حمایت از نویسندگان و ناشران ایرانی است. به نظر می‌رسد که توجه به مولفان و ناشران ایرانی  دیدگاه مشترک اهالی نشر است.

افزایش تخفیف خرید کتاب‌های تالیفی 
به گفته وی، حمایت‌های ویژه موسسه خانه‌کتاب تا پایان سال جاری، به کتاب‌های تالیفی اختصاص می‌یابد؛ آنچنانکه درصد تخفیف کتاب‌های تالیفی در مقایسه با کتاب‌های ترجمه قطعا متفاوت خواهد بود و به این معنا که تخفیف‌های این کتاب‌ها بیشتر خواهد بود. پیشنهاد این میزان تخفیف 20 درصد برای کتاب‌های ترجمه و 25درصد برای کتاب‌های تالیفی است.

حسینی‌پور با اشاره به دومین رویکرد موسسه خانه‌کتاب به‌عنوان مجری طرح‌های تخفیف فصلی ادامه داد: توجه به مناطق کم برخوردار یکی دیگر از اهداف اصلی در برگزاری طرح تابستانه کتاب است. تلاش می‌کنیم به مناطق کم‌برخوردار و فاقد کتابفروش بیشتر توجه شود. برای تحقق این هدف، با نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز هم‌افزایی خواهیم داشت.

کاهش پلکانی زمان برگزاری تابستانه   
مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب افزود: یکی از مهم‌ترین درخواست کتاب‌فروشان به مدت زمان برگزاری طرح‌های تخفیف فصلی مربوط می‌شود. بسیاری از کتاب‌فروشان تقاضا داشتند که تعداد روزها کاهش پیدا کند بنابراین درنظر داریم که حداکثر برگزاری این طرح 10 روز تعیین شود. کاهش روزهای طرح به‌صورت پلکانی خواهد بود به‌عبارت دیگر در پایتخت 5 روز، مراکز استان‌ها 7 روز و شهرستان‌ها 10 روز طرح اجرا و طرح ابتدا از شهرستان‌ها آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به جزییات گزارش عیدانه کتاب ادامه داد: براساس سرانه جمعیت، میزان تخصیص یارانه به هر استان محاسبه شده است. آمارهای قابل توجهی براساس دو میلیارد و 700 میلیون تومان یارانه‌ای که در نظر گرفته شده بود به‌ دست آمد. به‌عنوان مثال کتابفروشی‌های استان قم بیش از 300 درصد یارانه جذب کرده بودند. استان هرمزگان با توجه به جمعیت فقط 3 میلیون تومان یارانه جذب کرد در حالی‌که سهم این استان 57 میلیون تومان بود. همچنین این محاسبه نشان می‌دهد که در هرمزگان زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و یا دلایل دیگری را می‌توان برشمرد.

حسینی‌پور با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به استان‌های کم برخوردار در طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای جبران کمبودها با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی تا پایان سال تحولات قابل‌توجهی رخ خواهد داد. کتابفروشی‌های بزرگی در این استان‌ها تاسیس خواهد شد. معتقدیم که یکی از برکات مهم اجرای طرح‌های تخفیف فصلی تاسیس کتابفروشی‌ها در استان‌های کم‌برخوردار است.

این عضو بدنه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طرح‌های گذشته برای هر شهروند 100 هزار تومان یارانه پیش‌بینی شده بود اما در طرح تابستانه سقف یارانه با همفکری اهالی نشر تغییر پیدا خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل تاکید بر کاهش یارانه حفظ توان مالی برای برگزاری این طرح‌های حمایتی تا پایان سال است.

یارانه بین 4 تا 6 ماه به حساب کتاب‌فروشان واریز می‌شود
به گفته وی، بعد از برگزاری طرح‌های تخفیف در شبکه‌های مجازی بحث‌های مختلفی درباره پرداخت یارانه به کتاب‌فروشان سرمایه‌گذاری  منتشر می‌شود. تاکید داریم که یارانه‌ها ظرف 24 ساعت از حساب خانه‌کتاب خارج و به حساب کتاب‌فروشان واریز می‌شود. مشارکت‌کنندگان باید حداقل زمان 4 تا 6 ماه را برای بازپرداخت وجه یارانه در نظر بگیرند.

حسینی‌پور با اشاره به چاپ کتابچه آئین‌نامه و شرح مصادیق تخلفات در طرح‌های تخفیف فصلی خانه‌کتاب بیان کرد: معیارهای تخصیص یارانه به کتابفروشی‌ها مبنی بر اینکه به هر کتاب‌فروشی براساس چه معیارهایی چه میزان یارانه تخصیص پیدا می‌کند در این کتابچه ارائه شده است. مهمترین هدف برای تعیین این معیارها فاصله گرفتن از نگاه‌های سلیقه‌ای و نزدیک‌شدن به معیارهای منطقی است.

تخلفات به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد
به گفته وی مبنای فعالیت در موسسه خانه‌کتاب همفکری بر خرد جمعی است. ویراست دوم کتابچه آئین‌نامه اجرای طرح‌های تخفیف و فصلی با همفکری منتشر می‌شود. مهم‌ترین هدف از برگزاری طرح‌های تخفیف حمایت از کتابفروشی‌هاست. بنابراین رایزنی پشت درهای بسته بدون حضور این فعالان که در صف مقدم قرار دارند و نیازهای مخاطب را می‌سنجند چندان اثرگذار نخواهد بود. تلاش داریم با دریافت دیدگاه‌های مختلف ناشران و کتابفروشان و فعالان نشر در حد امکان و براساس قانون و امکانات اجرایی کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب با اشاره به لزوم هم‌اندیشی برای شناسایی معیارهای منطقی برای تخصیص یارانه به بروز تخلفات احتمالی همزمان با برگزاری طرح‌های تخفیف بیان کرد:‌ بی‌تردید طرح‌های کلان احتمالا بدون تخلف نیست بعضا مشاهده شده که برخی از کتابفروشی‌ها که البته شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد تخلفاتی مانند فروش کالاهای فرهنگی غیرکتابی اقدام کرده‌اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه