دنیای کتاب

چه بر سر باغ کتاب خواهد آمد؟

به گزارش خوشه، به نقل از ایبنا، باغ کتاب تهران 12 تیر‌ماه سال 1396 در مساحتی برابر با 65 هزار متر مربع در تپه‌های عباس‌آباد افتتاح شد و بزرگترین مجموعه علمی فرهنگی کشور لقب گرفت؛ مجموعه‌ای که دارای چهار بلوک مجزا شامل بلوک A فروشگاه دائمی و موضوعی کتاب، بلوک ‌B گذر فرهنگ،  بلوک C شامل آمفی ئئاتر روباز، آمفی تئاتر اصلی، نگارخانه و فروشگاه محصولات فرهنگی و بلوک D نیز مشتمل بر نمایشگاه تخصصی، سالن کودک و نوجوان و کارگاه‌های ویژه کودکان و نوجوانان است.

مطابق با برنامه‌ریزی‌های اولیه، اداره بخش‌هایی از این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شد و مسئولیت اداره بخش کتاب کودک و نوجوان نیز با برگزاری مزایده‌ای به مدت سه سال به شرکت «دنیای ماه‌پیشونی» سپرده شد. بخش بزرگسال نیز به دلیل عدم استقبال از مزایده، به‌وسیله موسسه «نشر شهر» که وابسته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است، اداره می‌شود.

آغاز مناقشه
کتاب‌فروشی 14 هزار متر مربعی باغ کتاب تهران با موقعیت جغرافیایی قابل‌توجه از نظر دسترسی آسان شهروندان و همچنین امکانات رفاهی این مجموعه همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه بین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و مدیریت باغ کتاب تهران بوده است.

اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران به‌ویژه رئیس این اتحادیه معتقد است که فعالیت کتاب‌فروشی بزرگ باغ کتاب تهران، ادامه حیات کتاب‌فروشی‌های مستقل را تهدید می‌کند و در رقابتی نا‌برابر قرار می‌دهد.

ایجاد ویترین جذاب برای کتاب، به‌ویژه برای کتاب کودک و نوجوان که به نظر یحیی دهقانی،‌ جزو مظلوم‌ترین بخش نشر به حساب می‌آیند و مهم‌ترین دلیل اداره‌کنندگان بخش فروشگاهی باغ کتاب تهران است، از نظر بسیاری از کتاب‌فروشان مستقل به ویژه کتاب‌فروشان راسته خیابان انقلاب، توجیه قابل ‌قبولی نیست.

در این راستا، مردادماه سال 96 بود که 350 کتاب‌فروش طی نامه‌ای، رسما اعتراض خود را به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران اعلام کردند و طوماری از امضاها در این زمینه در رسانه‌های مختلف به انتشار رسید.

اتاق اصناف و دستور به توقف فروش کتاب
مخالفت‌ها درباره ادامه فعالیت بخش فروشگاهی باغ کتاب،‌ حالا به اتاق اصناف ایران کشیده شده است. دو روز پیش بود که رسانه‌ها از صدور ابلاغیه این اتاق مبنی بر توقف فعالیت بخش فروشگاهی باغ کتاب تهران خبر دادند. در این ابلاغیه آمده است:

«احتراما بدین وسیله به اطلاع می‌رساند شکوائیه تعدادی از اعضای آن اتحادیه در خصوص تاسیس کتابفروشی در فضای باغ کتاب به اتاق واصل و در جلسات مربوطه مطرح و پس از بحث و بررسی اعضای کمیسیون، با تاسیس چنین مکانی مخالفت و از آنجایی که این واحدها بدون تحصیل پروانه کسب مشغول فعالیت صنفی هستند، مقرر شد اتحادیه نسبت به جمع آوری و تعطیلی این واحدها حسب قوانین نظام صنفی اقدام نماید.»


ضرورت داشتن پروانه کسب از اتحادیه
فعالیت بدون پروانه کسب کتاب‌فروشی‌های باغ کتاب،‌ محور اصلی این ابلاغیه است و اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران مامور شده تا ضمن تعطیلی این واحد‌ها براساس قانون صنفی با این کتاب‌فروشان عمل کند.
موضوع نداشتن پروانه کسب کتاب‌فروشی‌های باغ کتاب در شرایطی از سوی اتاق اصناف، طرح می‌شود که مجید حسینی؛ مدیر‌عامل باغ کتاب، بیان کرد: مجموعه ما، کتاب‌‌فروشی ‌نیست! وی همچنین دو سال پیش در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره لزوم دریافت پروانه کسب برای فعالیت قانونی کتاب‌فروشان ‌در باغ کتاب تهران گفته بود: «برای اداره بخش کتاب‌فروشی هم از کتاب‌فروشان دعوت کرده‌ایم؛ کماینکه بخش کودک و نوجوان به جمعی از ناشران و کتابفروشان واگذار شده است و آن‌ها در صورت نیاز، خودشان باید مجوز بگیرند.»

وی همچنین تاسیس باغ کتاب را جزو رسالت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دانسته و تاکید کرده بود که شهرداری، قانوناً مسئول ارتقاء سرانه مطالعه در شهر تهران‌ است.

«دنیای ماه‌پیشونی» مجوز می‌گیرد
یحیی دهقانی، نایب رئیس شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری «ماه پیشونی» نیز با بیان اینکه دوستان عقده‌های شخصی‌شان را خالی می‌کنند و اهمیت چندانی ندارد، معتقد است که مسائل طرح شده در اتاق اصناف ایران از سوی مخالفان شرکت «دنیای ماه‌پیشونی» طرح شده است.
وی همچنین خبر داد که مسئولان این شرکت، برای دریافت مجوز سراسری تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اتاق اصناف پیگیری‌های لازم را آغاز کرده‌اند.

آیا کتاب‌فروشی‌ باغ کتاب تهران تعطیل می‌شود؟
به دنبال اظهارنظر‌های دو روز گذشته مسئولان باغ کتاب به نظر می‌رسد با توجه به برگزاری مزایده قانونی برای واگذاری بخش کتاب کودک باغ کتاب به شرکت «دنیای ماه‌پیشونی»، راهی جز تعامل بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسئولان باغ کتاب تهران و اتاق اصناف ایران وجود ندارد.


پیش‌بینی می‌شود اگر همتی برای ایجاد تعامل وجود نداشته باشد، چاره‌ای به جز تعطیلی بخش فروشگاهی باغ کتاب پایتخت نیست و این موضوع نیز پرداخت خسارت‌هایی به شرکت ماه‌پیشونی را موجب خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه