دنیای کتاب

چاپ ششم رمان جدید امیرخانی

جدیدترین رمان رضا امیرخانی «ر ه ش» که از همان روز نخست انتشار و توزیع شاهد صف طولانی علاقه‌مندان برای خرید بود‌، در عرض یک هفته به ۶ چاپ رسیده است.

بنا به گفته هاشمی‌نژاد مدیر انتشارات افق تاکنون چهار چاپ از جدیدترین رمان رضا امیرخانی به فروش رفته است و چاپ پنجم و ششم این کتاب نیز امروز و فردا توزیع خواهد شد.

وی فروش کتاب در شهرستان‌ها به ویژه مشهد و قم را نیز بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: هر چاپ از این کتاب ۳ هزار نسخه بوده است.

در حالی که از رمان داغ این روزهای بازار کتاب تاکنون ۱۸ هزار نسخه منتشر شده است،‌که بسیاری در سال‌های اخیر از پدیده قهر مخاطب با کتاب و کتابخوانی سخن گفته‌اند‌.

شخصیت اصلی داستان خانم میانسالی است به‌نام لیا که خودش معمار است و همراه با همسرش که معمار است و در کار ساخت‌وساز و شهرداری است و فرزند بیمارشان که مشکل تنفسی دارد خانواده‌ای کوچک دارند. داستان حول محور این خانواده است و کشمکشی که لیا با همسرش پیرامون مسئله مدیریت شهری دارد و با ساخت‌وساز بی‌رویه و توسعه نامتوازن شهری به‌خاطر فرزندش و فرزندان نسل آینده مخالف است.

امیرخانی پیش از این درباره «ر ه ش» گفته بود : مثل کتاب “ارمیا” و “بیوتن” در این کتابم هم شخصیت یکی از رمان هایم حضور دارد. این اثر یک رمان معمارانه است و در آن بیشتر دارم به سراغ واکاوی این مسئله می‌روم که چه اتفاقی برای شهر در حال رخ دادن است.

به نظرم در دنیا شهرهای بزرگ الگوهای توسعه متفاوتی دارند. از توسعه شهرهای بزرگ معمولا به عنوان عبرت بزرگ یا عبرت منفی یاد می‌کنند. مثلا در آمریکا شهری مانند لس‌آنجلس توسعه بزرگی داشته اما همه آن را شهر از دست رفته معرفی می‌کنند. همه شهردارهای آمریکا هم می‌دانند که نباید شهرشان مانند لس آنجلس شود. در ایران مساله برعکس است. شهری مثل تهران تا این اندازه که می‌بینیم بزرگ می‌شود، آلودگی هوا پیدا می‌کند و از طرف دیگر همه شهرهای دیگر کشور هم سعی دارند مثل تهران شوند. من برای تهران راه‌حلی ندارم اما می‌توانم فکر کنم که مشهد و شیراز و اصفهان نباید مثل تهران می‌شدند که شدند و می‌دانم که شهری مثل کاشان نباید قطعا تهران شود و در حال شدن است.

منبع: هفت‌راه
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه