کتاب هایی مناسب بزرگسالان برای مطالعه در ایام نوروز

بعد از معرفی کتاب های کودک و نوجوان و سفرنامه ، نوبت به معرفی کتاب های مناسب بزرگسالان رسید.

کتاب هایی با موضوعات : سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، کرونا و داستان

 

1-تمثیلات – جلد اول: سیاسی و اجتماعی

 

آنچه پیش روی شماست، بخشی از مجموعه کتب «تمثیلات»، اثر حکیم متفکر مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) است که به ساحت اهل اندیشه تقدیم می شود.
بدون شک آیت الله حائری شیرازی در عصر ما یکی از برجستگان و سرآمدان فن تمثیل به حساب می آیند که استقبال فراوان از چاپ های گذشته این مجموعه، شاهد بر این مدعاست. اینک و پس از چندین سال وقفه در انتشار آثار مرحوم استاد، این مجموعه نفیس، با ویرایشی جدید عرضه می شود و امید است مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.
از آنجا که اساسا هدف تمثیل، محسوس کردن معقولات و کاستن از پیچیدگی و سنگینی محتوا و اقناعی تر کردن است، لذا این مجموعه برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل استفاده است. هم دانش آموزان و دانشجویان و هم اساتید و حوزویان، با هر سطح از دانش و معلومات دینی میتوانند از این کتاب بهره ببرند.

 

2-مامور ما در تهران

کن دی تیلور پس از 30 سال پذیرفته بود از رازی پرده بردارد. او در طول این سال‌ها با سکوتش همواره خود را در پرده‌ای از ابهام قرار داده بود تا از او شخصیتی مرموز به‌جا مانده باشد. حتی وقتی سیا در 1997 اجازه داد چند تن از عوامل مخفی این سازمان از پشت پرده بیرون بیایند تا فرار شش آمریکایی در تهران به نام آن‌ها تمام شود، باز هم تیلور سکوت کرد. اما حالا سفیر سابق کانادا در تهران، پس از سی‌سال پذیرفته بود که در گفت‍وگو با رایت، پرده از عملیات پیچیدۀ فرار شش آمریکایی بردارد. اما این تنها کار تیلور در بحران گروگان‌گیری نبود؛ از همان ساعات اولیه تسخیر سفارت، گزینه عملیات نظامی برای نجات گروگان‌‌ها بر روی میز کارتر بود. یکی از جاسوسان بازنشسته با نام رمز «باب» تحت پوشش یک تاجر اروپایی به تهران آمد تا با کمک تیلور مقدمات عملیات «پنجۀ عقاب» را فراهم کند. تیلور به عنوان پل ارتباطی میان واشنگتن و تهران، عملاً به جاسوس آمریکایی‌ها در تهران تبدیل شده بود. یعنی همان چیزی که آمریکایی‌ها از او در تهران می‌خواستند.

 

3-به من دست نزن

کتاب «به من دست نزن» اثر فائضه غفار حدادی در انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. این اثر تلاش‌های مجاهدانه زنان و مادران را برای حفظ سلامت جسمی و ایجاد تعادل روحی در خانه در دوران کرونا را شرح می‌دهد. مجاهدتی که بسیار کم دیده می‌شود، اما همیشه بوده است.

فائضه غفارحدادی در این کتاب تنها دغدغه‌های خانه داری و بچه داری زنان را بیان نمی‌کند؛ بلکه او زنی تحصیلکرده و نویسنده است که به اخبار و اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور و حتی جهان آگاه است؛ برای همین از بررسی و مقایسه تمام این شرایط در اثرش چشم پوشی نمی‌کند.

لحن طنزآمیز نکته مهمی است که در دست نوشته‌های نویسنده کتاب دیده می‌شود. طنزی که گرچه اندکی از تلخی وقایع و رویدادها می‌کاهد؛ اثری عمیق از خود به جای می‌گذارد.

 

4-اقتصاد مقاومتی در آمریکا

بررسی تاریخ اقتصادی آمریکا برای فهم بعضی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است.
از یک طرف، آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد و قدرت نظامی و سیاسی خود را مدیون همین قدرت اقتصادی است. آمریکا توانسته با سیاست حمایت، کنترل، نظارت و مدیریت متعصبانه اقتصادی خود را به عنوان اقتصاد برتر جهان معرفی کند اما چیزی که به ما گفته شده این است که پیشرفت این کشور ناشی از اقتصاد آزاد بوده است.
بنابراین نگاهی هرچند اجمالی و مصداقی به برخی از سیاست های اقتصادی آمریکا در طی تاریخ 250 ساله این کشور می تواند به عنوان یک تجربه تاریخی فراموش شده مورد بررسی قرار گیرد.
هرچند تاریخ آمریکا دارای دوران تاریک و سیاهی مثل دوران برده داری، وقوع جنگ های داخلی، غارت و استثمار کشور های دیگر، تحریم و تهدید سایر کشورها و … است
اما رویکرد این کتاب پرداختن به این نقاط تاریک نیست و در عوض به تلاش ها و کوشش های مردم و مسئولان آمریکا برای حمایت از تولید داخلی می پردازد.

 

 

5-داستان نانو تافته (روایتی متفاوت از تجاری سازی فیلتر نانو الیاف)

داستان این کتاب، روایتی از مسیر پر پیچ و خم، جریان توسعه ی فناوری و تجاری سازی یک محصول است؛ مسیری که به سوی اقتصاد مقاومتی می رود. شاید تفاوت اصلی میان موفقیت و عدم موفقیت کشورها در توسعه فناوری، در توجه به جزئیات و یادگیری از درس آموخته های گذشته باشد. با این حال، به رغم اهمیت یادگیری از تجربیات گذشته، کمتر اثری را می توان یافت که در عین جذابیت روایی، تصویر آموزنده ای از تجاری سازی یک محصول و ظرافت های عبرت آموز آن را ترسیم کرده باشد.
اقتصاد مقاومتی تنها یک ایده و سخن نیست. راهی است برای مقابله با مهم ترین عرصه تهاجم دشمن – یعنی اقتصاد – با انقلاب اسلامی و این روایت راهی رفته از این ایده است.

 

 

برای تهیه کتاب ها به کتابفروشی های عضو انجمن خوشه در سراسر کشور مراجعه نمایید.

خروج از نسخه موبایل