معرفی ۵ کتاب با موضوع میرزا کوچک خان جنگلی و سالروز لغو برده داری

این بار انجمن خوشه با توجه به تقویم مناسبتی به معرفی کتاب هایی در رابطه با شهادت میرزا کوچک خان جنگلی و روز لغو برده داری پرداخته است.

 

میرزاکوچک خان و استعمارستیزی

 

کتاب حاضر با اتکا به اسناد و شواهد تاریخی و منابع تحقیقاتی، گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می کشد و جلوه هایی از مجاهدت مردی مبارز که خیال آزادی وطن از ظلم و جور داخلی و رهایی از غارت و چپاول استعمار خارجی را در سر داشت، برای نسل امروز ایران اسلامی نمایان می کند.

 

بررسی تطبیقی دو نهضت خیابانی و جنگلی

 

نهضت میرزاکوچکخان به دلایل متفاوت از جمله نقش حزب کمونیست ایران در سرنوشت آن، ارتباطش با بلشویک ها، طرز تلقی حکومت مرکزی و دیدگاههای قدرت های خارجی قابل بحث و بررسی است که نویسنده به این موارد در کتاب، توجه و آن ها را تحلیل کرده است.

 

کوچک جنگلی

 

زندگی میرزا کوچک خان شبیه داستان بلند و پرماجرایی است که اگر کس همه دقایق آن را همان طور که بوده اند به رشته تحریر درآورد، ماجرایی جذاب و پر از فراز و فرود حاصل خواهد شد. ویژگی های چند سویه میرزا کوچک خان، عشق او به زادگاه و مردمش، اعتقادات مذهبی، تحصیلات، آموزش ها و تجربیاتی که در داخل و خارج ایران کسب کرده بود، ارتباطات وی با افرادی که برخی از آنها از چهره های شاخص در تاریخ جهان اند و رأفت و شکیبابی او از این شخصیت تاریخی، چهره ای مردمی و خستگی ناپذیر پدید آورده است که نامش و آرمانش همیشه در یادها باقی خواهد ماند. در کتاب کوچک جنگلی، نویسنده به کمک قوه تخیل خود ماجراهایی را خلق و به وقایع تاریخی این داستان ضمیمه کرده است تا جنبه های ادبی و هنری متن ارتقاء یابد و حاصل کار به اثری نافذ و پرکشش نزدیکتر شود.
(متنن پشت جلد کتاب)

 

کلبه عموتام

 

 

کلبه عمو تام کتابی است با موضوع ضد برده داری نوشتهٔ هریت بیچر استو نویسنده آمریکایی. کتاب در سال ۱۸۵۲ منتشر شد و تأثیر زیادی بر جنگ داخلی آمریکا، موضوع آمریکایی های آفریقایی تبار و برده داری در آمریکا گذاشت. این کتاب پرفروشترین کتاب داستان در قرن نوزدهم و دومین کتاب پرفروش بعد از انجیل (با کمک قانون لغو برده داری) بود و در چاپ اول ۳۰۰ هزار عدد از آن فقط در آمریکا فروش رفت.

 

بردگی در اسلام

 

موضع اسلام در قبال مسئله بردگى، از جمله مسائل چالش‌برانگیزى است که شبهات فراوانى را از سوى طبقات تحصیل‌کرده و روشنفکر به همراه داشته است. استاد شهید مطهرى در این کتاب که شامل چهار جلسه سخنرانى در موضوع بردگى است، برخورد منطقى و واقع‌بینانه اسلام را با این موضوع به خوبى تبیین نموده، به شبهات مطرح شده در این باب پاسخ قانع‌کننده مى‌دهد. روش استاد مطهرى در این گونه مباحث این است که از سؤالات و انتقادات استقبال مى‌کند و حتى مستمع را به سؤال و انتقاد ترغیب مى‌نماید، به طورى که هر ناظرى به خوبى احساس مى‌کند که ایشان دنبال کشف حقیقت است و داراى روح علمى و انصاف در داورى است.

خروج از نسخه موبایل