دنیای کتابمعرفی کتاب

کتاب هایی با حال و هوای امام رضا (ع)

به مناسبت میلاد امام رضا (ع) به معرفی کتاب هایی با حال و هوای امام رضایی پرداختیم

    امروز به مناسبت سالروز میلاد امام هشتم شیعیان ، امام رضا علیه السلام ، به معرفی کتاب هایی پرداختیم که حال و هوای امام رضایی دارند…

 

 

کتاب ها :

1-پنجشنبه فیروزه ای:

این کتاب با موضوع زیارت و امام رضا (ع) نوشته شده است و ماجرایش درباره زیارت تعدادی دانشجو است که در قالب اردوی دانشجویی به زیارت امام رضا(ع) می روند.

در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نویسندگان متعددی که در این زمینه فعال بوده­ اند به طور عمده موفق­ ترین آثار خود را در زمینه بازروایی از حوادث تاریخی قرار داده­ اند. در چنین فضایی آنچه که کمتر به خلق آن توجه شده است تولید رمان­ هایی دینی با مضمون اجتماعی و با حوادثی است که در چهارچوب و جغرافیای زیستی امروزی می­ گذرد. به عبارت دیگر، رمان دینی که در داستانش به مسئله سبک زندگی دین­ مدارانه به شیوه­ای کاملا اسلامی و ایرانی بپردازد؛ کمتر مورد توجه و دقت نویسندگان ایرانی بوده است.

«پنجشنبه فیروزه­ ای» را می­ توان یک تجربه قابل اعتنا و قابل قبول در حرکت به سمت تولید چنین آثاری دانست؛ آثاری داستانی که پیش از هر چیز سعی دارند به دور از هر نوع قضاوت و یا ظاهرالصلاح نشان دادن بخشی از شخصیت­ های داستانی و ترسیم فضاهای سفید و سیاه در داستان، سبک ­های مختلف از زندگی انسانی را پیش روی هم قرار داده و مخاطب را به هم ذات پنداری با آن وادارند.

«پنجشنبه فیروزه ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می ­شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می ­تواند به سادگی با آن هم ذات پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. اما رمان پس از این پیش ­درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می ­شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده ­اند. شاید اوج رفتار مؤلف در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک ­های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد. وی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می­ برد که در این سفر همراهند.

توصیف دقیق پوشش، چهره و حتی شرح لحن آنها در کنار دیالوگ­ های به کار رفته توسط آنها و نیز شیوه واکنش های جسمی آنها در بیان برخی جملات و عکس ­العمل نشان دادن به آنها یکی از نقاط قوت وی در ترسیم شخصیت­ های این رمان است. با این حال او در کنار این چنین ابتکاراتی، به ترسیمی ظریف و زیبا از اندیشه و نگاه و زندگی مؤمنانه از زاویه یک دختر جوان در بستر رویدادهایی که داستان پیش پای او می­ گذارد دست یافته است.

«پنجشنبه فیروزه ­ای» از حیث بیان رویدادهای داستانی اثری به شدت امروزی است. به عبارت ساده­ تر این رمان در زمره آثار آپارتمانی و لوکس و شبه ­روشنکفرانه است و نه آثاری که به تمامی در مسجد و مکان­ های مذهبی می ­گذرد. ساختار روایت دینی این رمان شکل گرفته در ساختارهای عادی و روزمره و قابل دسترسی زندگی امروزین همه ماست و همین مسئله است که این داستان را برای خواندن و پی­گرفتن قابل تأمل می­ کند.

————————

«پنجشنبه فیروزه ای»؛ تجربه ای متفاوت از رمان دینی است.
نمونه ای موفق از رمان هایی از این دست که بیانی ظریف و هنرمندانه دارد.
برخی از ویژگی های خاص این اثر سارا عرفانی:
1. زبان کتاب امروزی ست و خواننده به سرعت با آن ارتباط بر قرار می کند.
2. فضای داستان به شدّت قابل درک برای مخاطب و به ویژه جوانان است و فضای دینی روتوش شده ای که بعضاً باعث کاهش جذابیت این دست رمان ها برای عموم مردم می شود در آن مشاهده نمی شود.
3. نویسنده در کنار خلق یک اثر دینی، به خوبی توانسته مفاهیم متعالی را با مضامین اجتماعی در هم آمیزد و به مسائل مختلفی همچون ازدواج، ارتباط با جنس مخالف و نامحرم و همچنین نقش فضای مجازی در شکل گیری روابط افراد وجه دیگری از کار خود به خواننده ارائه دهد.
4. بیان مفاهمی دینی در رمان کاملاً با ظرافت و در بسیاری از موارد با اشاره است و مؤلف به خوبی توانسته با استفاده از اشاره های مختصر به مباحث معرفتی و دینی بپردازد بدون آنکه فضای داستان شعار گونه شود.
5. موضوعات فرعی داستان، موضوعاتی است که عمده رمان خوانان به آن علاقه مندند و البته نویسنده توانسته به خوبی ضمن حفظ انسجام آن ها را در خدمت خط اصلی داستان قرار دهد.
6. نویسنده به خوبی از عشق در رمان خود بهره برده و با قلم عفیف خود روایتی جذاب را در این خصوص روایت کرده.

 

 

2-فصل فیروزه 

هیچ کس نمی داند اما این دو عاشق، کسی را جز یک دیگر نمی خواهند. حتی اگر پسر چیزی جز همان حجره فیروزه تراشی را نداشت، باز هم دختر ثروتمندترین تاجر نیشابور کسی جز او را انتخاب نمی کرد. این عشق عمیق و واقعی باطن جان هر دو دلداده زرتشتی را می سوزاند. یک روز صبح اما ورق برمی گردد. پسر به همه چیز پشت می کند و عهد می شکند. می گویند کسی از نیشابور رد شده و دل از او برده است. دختر تا از زبان خودش نشنود، باور نمی کند…

 

 

3-سفر به قلعه خورشید

سفر به قلعه خورشید روایتگر مهم‌ترین فصل تاریخی زندگی امام رضا علیه‌السلام یعنی عزیمت ایشان از مدینه تا مرو است. در این رمان نویسنده سعی کرده ضمن روایتی داستانی، بخشی از لزوم شناخت امام و مقام امامت را  متناسب با گروه سنی نوجوان بیان کند.

در این روایت تاریخی نویسنده سعی کرده که مخاطب را با شخصیت نوجوانِ کتاب همراه کند تا در خلال داستان به شناخت بیشتری از امام برسد.

 

 

4-غریب قریب

«غریب قریب» داستان ساخت و بازسازی بارگاه ملوکتی امام رضا(ع) در دوران های مختلف تاریخی است. تشکری در این دوازده بخش روایت هایی از ساخت این بارگاه در دوران های نوغانیان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، چنگیزی ها، ایلخانان، تیموریوان، صفویان، افشاریان و قاجار ارائه کرده است.

 

 

5-اعترافات غلامان

این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) و اعترافات سی غلام سیاه مامون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال های ولایتعهدی امام رضا (ع) بر آنها گذشته، بازگو می کنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این که آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ هستند. الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی ضحاک ماموریت می یابند که به مدینه بروند و علی بن موسی (ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند که فقط اطاعت می کردند. علی بن موسی (ع) بعد از پذیرش دعوت مامون،سر قبر جدشان رسول اکرم (ص) می روند و بعد با غلامان راهی مرو می شوند، در حالی که آگاهی داشتند که این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.

کتاب از نظر داستانی نثری گیرا و جذاب دارد و از نظر مضمون و محتوا نیز بسیار قوی و مبتنی بر حقایق تاریخی مسلم است و در آن به بسیاری از شبهات مربوط به چرایی و چگونگی پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا علیه السلام و نیات مأمون از این کار به شکلی هنرمندانه پاسخ گفته شده. از دیگر وجوه تمایز کتاب با آثار مشابه این است که در حجمی ناچیز اهم نکات تاریخی از آمدن پیک مأمون به مدینه تا شهادت ایشان بازگو شده و در حین این روایت گری تاریخی به زیبایی فراز های از سیره فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی امام علیه السلام بازگو شده که بر جذابیت کتاب می افزاید.

هر چند مخاطب کتاب در درجه اول نوجوانان هستند اما به گواه خوانندگان جوان و بزرگسالی که این اثر بدیع را خوانده اند، کتاب چنان جذابیتی داشته است که با خواندن صفحه نخست تا صفحه پایانی آن را از دستان خود رها نکرده اند.

 

 

برای تهیه کتاب ها میتوانید به کتابفروشی های عضو انجمن خوشه در سراسر کشور مراجعه فرمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه