دنیای کتاب

نمایشگاه‌های استانی و تخفیف‌های غیر اصولی بلای جان کتابفروشی‌ها

به گزارش خوشه و به نقل خبرگزاری کتاب ایران، مهدی نصیرزاده مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران استان خراسان رضوی با انتقاد از نبود نظارت دقیق و جدی بر تخفیف‌هایی که در نمایشگاه‌های متعدد کتاب در شهرستان‌های مختلف کشور از جمله در این استان روی کتاب‌های ارائه شده اِعمال می‌شوند، گفت: مسئله فراتر از موضوع نمایشگاه‌های استانی کتاب است؛ چون آنها بالاخره سالی یک بار هستند و می‌شود یک جوری با آسیب‌هایشان کنار آمد.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: متاسفانه الان شاهد هستیم که هر هفته یا هر ماه نمایشگاه‌هایی با تخفیف‌های نجومی و 50 درصد به بالا، برگزار می‌شوند که معمولاً هم اجازه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مربوطه را دارند. اعتراضاتی هم از طرف کتابفروشان آنها شهرستان‌ها به ما واصل می‌شود که به‌حق هم هست. ضمن اینکه غالب کتاب‌هایی هم که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند، کتاب‌های تکراری است و یا کتاب‌هایی است که حق التالیف آن پرداخت نشده و یا کتاب‌هایی است که به صورت قاچاق چاپ می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه یک بار برای همیشه باید این آسیب، برطرف و این نمایشگاه‌ها ساماندهی شود، اضافه کرد: اگر این نمایشگاه به شکل یک رویداد فرهنگی و سالی یک بار و به صورت اِشل کوچک شده‌ای از نمایشگاه کتاب تهران در هر شهرستان برگزار شود، شاید این مشکلات هم پدید نیاید.

نصیرزاده ضمن یادآوری مسئولیتش به عنوان نماینده ناشران جهت استیفای حقوق آنها، در عین حال اذعان کرد: حلقه واسط ناشر و مخاطب، کتابفروش است و هر کتابفروشی که جمع می‌شود، یک رگ شریان حیاتی نشر قطع می‌شود. شاید این آسیب در کوتاه‌مدت چندان آشکار نباشد اما واقعیت این است که در میان مدت و درازمدت، آسیبی جدی به چرخه اقتصاد کتاب وارد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: آسیب دیگری که این نمایشگاه‌ها وارد می‌کند، این است که انتظار مخاطبان برای ارائه تخفیف‌های بیشتر از سوی کتابفروشی‌ها، بالا می‌رود؛ مگر کتابفروش کتاب را چقدر از ناشر یا موزع تهیه می‌کند که حالا با 50 درصد تخفیف و یا حتی بیشتر از آن، بفروشد؟! وقتی من می‌بینم که در یک نمایشگاه شما کتاب‌هایتان را با این میزان تخفیف عرضه می‌کنید، این سوال منطقی برای من شکل می‌گیرد که مگر این ناشر چقدر روی قیمت کتاب کشیده که 50 درصد به من مخاطب تخفیف می‌دهد و هزینه‌های خودش را هم پوشش می‌دهد؟!

مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران استان خراسان رضوی با بیان اینکه این نمایشگاه هم ناشران را زیر سوال می‌برد و هم انتظار تخفیف‌های خارج از قاعده و عرف را در میان مخاطبان به وجود می‌آورد و افزایش می‌دهد، آمادگی شرکت تعاونی متبوعش را برای همفکری با نهادهای مسئول و چاره‌اندیشی برای حل این معضل، اعلام کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه