اخبار انجمندنیای کتاب

تصویب تعرفه فرهنگی، اقدام دیرهنگام اما خوب

مصاحبه انجمن خوشه با آقای زمان وزیری ،عضو هیات مدیره انجمن خوشه ومدیر کتابفروشی آرامش البرز

چندی قبل خبری مبنی بر تصویب اعمال تعرفه فرهنگی برای فعالان حوزه کتاب منتشر شد. در این خبر به نقل از سید عباس صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمده بود : «موضوع محاسبه بهای آب، برق‌، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات با تعرفه آموزشی و یا فرهنگی، بر اساس ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، به تصویب جلسه امروز هیات دولت رسید.»

 

در پی انتشار این خبر، روابط عمومی انجمن خوشه مصاحبه‌ای با آقای زمان وزیری، عضو هیات مدیره انجمن خوشه و مدیر کتابفروشی آرامش البرز انجام داد.در ادامه،قسمتی از گفت‌وگوی خوشه با ایشان را می‌خوانید:

در ابتدا از طرح بهارانه کتاب گفتند.

زمان وزیری گفت: «طرح بهارانه خوب بود و استقبال خوبی شد. اما به دلیل جابجایی مکان فروشگاه نتوانستیم همه اعتبارمان را مصرف کنیم.جالب بود که خیلی از مشتری ها از برگزاری طرح بهارانه اطلاع داشتند.مشتریانی داشتیم که از سه یا چهار فروشگاه مختلف خرید کرده بودند.خرید ها متنوع بود.

از وزارت ارشاد بابت برگزاری این طرح تشکر می کنم.با توجه به قیمت فعلی کتاب، تخفیف معنا دارد.»

وی با اشاره به موضوع تصویب تعرفه فرهنگی برای کتابفروشی ها خاطرنشان ساخت: «به نظر من موارد دیگری داریم که باید اضافه شود.بخش فروش کتاب و محصولات فرهنگی در پیشبرد اهداف حاکمیت و دولت نقش ویژه ای دارد. دولت موظف است از این قشر جامعه حمایت کند. کتابفروشان و فروشگاه های محصولات فرهنگی می توانند به تربیت افراد موثر در جامعه کمک کنند.

کتابفروشان و افرادی که در زمینه محصولات فرهنگی و کتاب فعالیت دارند ، می توانستند در جاهای بهتری مشغول به کار شوند.دولت باید به این افراد کمک کند.علاوه بر معافیت هزینه برق و آب و… معافیت های بیمه ای و مالیاتی نیز باید در نظر گرفته شود.

در مجموع ، این کار، اقدام دیرهنگام اما خوبی است.»

وی افزود: «به نظر من برای انجام صحیح این مصوبه، نیاز به نظارت قوی است.در کشورهای دیگر، مجموعه هایی که در پیشبرد اهداف جامعه کمک می کنند، معافیت ویژه ای دارند اما نظارت قوی وجود دارد.نظارت باید به گونه ای باشد که مزاحمت برای کسی ایجاد نشود.نظارت باید درست انجام شود. دستگاه های اجرایی باید مراقب باشند که کسی از حدود خارج نشود.

برای مثال، اداره برق می‌تواند براساس متراژ کتابفروشی و میزان برق مصرفی فروشگاه ، بر مصرف درست انرژی ، نظارت داشته باشد.»

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن