تازه های کتابدنیای کتاب

«جان بابا و جین بی‌بی» تلاش متفاوت مصطفی رحماندوست در بازار نشر

«جان بابا و جین بی‌بی» سروده مصطفی رحماندوست از سوی انتشارات نیستان منتشر شد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات نیستان کتاب «جان بابا و جین بی‌بی» سروده مصطفی رحماندوست را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

«جان بابا و جین بی‌بی» یکی از متفاوت‌ترین سروده‌های مصطفی رحماندوست است که با تلفیقی از مفاهیم و باورهای انسانی و کهن سنت‌ها و باورهای بومی ایران ساختار پیدا کرده است تا جایی که می‌توان عنوان کرد، این شعر بلند با وجود ساختار ظاهری‌اش برای مخاطبان کودک، اثری فراسِنّی و مناسب خوانش و تأمل برای رده‌های سنی بالاتر از خود نیز هست.

مصطفی رحماندوست شاعر این کتاب از شناخته‌شده‌ترین شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان طی 5 دهه اخیر به‌شمار می‌رود که همواره مورد توجه مخاطبان در سنین مختلف بوده است.

رحماندوست شعر خود را بر پای باورها، آرزوها و زیست یک مادربزرگ که منبع بسیاری از الهام‌ها و مهربانی‌ها در باور ایرانیان است شکل می‌دهد و در بند بند آن از آرزوهای او نمادی برای آرزوهای مخاطبانش می‌سازد. آرزوهای مادربزرگ به‌شکلی نمادین اشاره‌ای است به آنچه ایرانیان سال‌هاست در باورهای سنتی و زیست روزمره خود آن را جست‌وجو می‌کنند؛ حرکت از حال به‌سوی احسن‌الحال و کشف بهار زندگی و تلاش برای احیای آن.

این شعر همچنین با بازآفرینی سنت‌‌های ایرانی در بهار سعی کرده است به‌شکلی نمادین به موضوع هدفمندی در زندگی و زیست انسان اشاره داشته باشد. سفره هفت‌سین و چینش آن و اتفاقاتی که به‌دنبال این چینش با آن همراه می‌شود نیز در همین راستا نمادی است از پویایی زندگی و هدفمندی آن و اشاره به این باور که پلیدی و سیاهی ماندنی نیست و با امید و تلاش می‌توان بر آن غلبه یافت.

کتاب همچنین سعی کرده است زیر لایه‌های متنی خود نوعی آشتی و پیوند میان محیط زیست و طبیعت و مخاطبان خود ایجاد کند.

اما بخش قابل‌توجهی از تأثیرگذاری کتاب ناشی از تصویرگری خاصی است که فرهاد جمشیدی در آن رقم زده است. جمشیدی با تکیه بر مفاهیم والای کتاب سعی کرده است واقع‌‌گرایی را در خدمت بازآفرینی آرزوها و باورهای نهفته در شعر درآورد و به همین خاطر می‌توان این تصویرگری را پلی میان خیال و واقعیت برای کشف تعبیر و تصویر خیال‌ها و رؤیاهای نهفته در کتاب به‌کار برد.

تأکید تصویرگر بر المان‌های فراموش‌شده زیست سنتی ایرانی و زندگی‌بخشی دوباره به آن را نیز باید در زمره موضوعات تأثیرگذار در این کار به‌شمار آورد.

انتشارات نیستان این کتاب را در 32 صفحه گلاسه به‌قیمت 87 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه