تازه های کتابدنیای کتاب

حیات برزخی از منظر علامه طباطبایی

کتاب «حیات برزخی (بررسی کلامی آیات قرآن بر پایه تفاسیر المیزان و طبری)» اثر سیدجعفر موسوی زاده در ۲۲۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «حیات برزخی؛ بررسی کلامی آیات قرآن بر پایه تفاسیر المیزان و طبری»، اثر سیدجعفر موسوی زاده از سوی مؤسسه بوستان کتاب در 224 صفحه منتشر شد.

حیات برزخی به معنای درک و شعور یا به عبارتی وجود زندگی در عالمی بین دنیا و آخرت است؛ وجود برزخ، امری اتفاقی بین مسلمانان است اما در مورد حیات برزخی، دیدگاه های متفاوتی ابراز کرده‌اند.

در این پژوهش به بررسی تطبیقی دیدگاه طبری در جایگاه مفسر اهل سنت و علامه طباطبایی در قامت نماینده فکری شیعه پرداخته شده است. با تأمل در آرای این دو مفسر بزرگ، پذیرش حیات بزرخی از سوی شخصتی‌های نام برده، ثابت شده است.

ساختار اثر

این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که به کلیات و مفاهیم پرداخته شده، پس از نگاهی به زندگی علامه طباطبایی و طبری، مفهوم‌شناسی نسبت به مسئله برزخ صورت گرفته و ضمن اشاره به موافقان و مخالفان حیات برزخی، سماع موتی و رابطه آن در اثبات حیات برزخی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کتاب ,

دومین فصل از کتاب حاضر، به تبیین آیات برزخ در قرآن کریم می‌پردازد و در این راستا به آیه 100 سوره مؤمنون، آیه 53 سوره مبارکه فرقان و آیه 169 سوره آل عمران اشاره شده و به بیان مباحثی برگرفته از آیات مذکور از جمله کیفیت حیات برزخی، بدن برزخی، بهشت و جهنم برزخی، مکان برزخ، زمان در برزخ، حائل بودن برزخ بین دنیا و قیامت، مصادیق برزخ، حیات شهدا در برزخ پرداخته شده است.

نویسنده در فصل سوم کتاب حاضر که به «برداشت طبری از آیات برزخ» اختصاص یافته، پس از بیان برداشت طبری از برزخ و حیات برزخی و همچنین دلایل وی درباره پذیرش حیات برزخی، ارزیابی دیدگاه طبری از نگاه علمای اهل سنت را تشریح کرده است.

«برداشت علامه طباطبایی از آیات برزخ» عنوان چهارمین فصل از این اثر است که ماهیت برزخ، دلایل علامه طباطبایی در مورد حیات برزخی (آیات و روایات دال بر برزخ)، نگاه کلی متکلمان امامیه در مورد حیات برزخی، و پاسخ علامه طباطبایی به منکرین برزخ تبیین شده است.

 

در پنجمین و آخرین فصل که به «بررسی مبانی و روش های تفسیری علامه و طبری با محوریت آیات برزخ» پرداخته، ضمن بررسی تفاوت مبانی تفسیری علامه و طبری در تفسیر آیات برزخی، تفاوت روش‌شناسی تفسیری علامه و طبری بیان شده و در ادامه دیدگاه علامه و طبری در مورد حیات برزخی بررسی تطبیقی شده و در پایان نیز آثار و نتایج تفسیری علامه و طبری از تفسیر آیات برزخی مورد تأکید قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن