تازه های کتابدنیای کتاب

«خانه‌دار مبارز» مبارزات انقلابی یک بانوی مشهدی را روایت می‌کند

کتاب «خانه‌دار مبارز»؛ خاطرات شفاهی سیده‌ اقدس حسینیان، از مبارزان انقلاب در مشهد به قلم مرضیه ذاکری، توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

«خانه‌دار مبارز» مبارزات انقلابی یک بانوی مشهدی را روایت می‌کند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «خانه‌دار مبارز»؛ خاطرات شفاهی سیده‌ اقدس حسینیان، از مبارزان انقلاب در مشهد به قلم مرضیه ذاکری، توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

 در بخشی از مقدمه این کتاب که دوازدهمین عنوان از کتب ناشر با محوریت «زنان انقلاب» است، اینطور می‌خوانیم: «زن تراز انقلاب اسلامی، می‌تواند زنی باشد در دل روستایی که با چند بچه قد‌ونیم‌قد، کنار تنور، برای جبهه‌ها نان می‌پزد. می‌تواند زنی باشد که به‌خواست خدا فرزندی ندارد؛ اما عرصه تکلیف را رها نمی‌کند و با راه‌اندازی مکتب یا مدرسه‌ای، کمر به تربیت فرزندان جامعه پیرامونش می‌بندد. می‌تواند دختر مجردی باشد که دست روزگار سرنوشتش را به‌گونه‌ای رقم زده است که در کنار پدر و مادر یا خواهر و برادر یا حتی عمو یا عمه‌اش زندگی می‌کند؛ اما بلاتکلیف، روزگار نمی‌گذراند و برحسب توانش کارهای برزمین‌ مانده را به دوش می‌کشد. می‌تواند زنی باشد که در کنار همسرداری و تربیت فرزندان، خودش و جامعه‌اش را هم به‌ خاطر دارد و… . تاریخ انقلاب ما پر است از این زنان، چراغی باید تا آن‌ها را در اطرافمان ببینیم.    

خلأ خسارت‌بار این روایت را جریان‌های غرب‌زده و فمنیستی، به‌خوبی پُر می‌کنند و در فقدان روایت زنانِ به‌معنای واقعی کلمه «تاریخ‌ساز» انقلاب اسلامی، به ترویج الگوهای غیربومی، بیگانه با سنت و آیین و فرهنگ غربی مشغولند.

تلاش برای پُرکردن این ظرفیت خالی، هم ادای دین به حافظه ملی ایرانیان است، برای درک بهتر تاریخ مردمی انقلاب و هم کمک به ترسیم چهره زن انقلابی مسلمان. آنگاه و پس از چند سال، تکثّر روایت‌های زنان از رشد و بالندگی آرام و مستمر انقلاب و رویش‌هایش، به‌تدریج اطلاعاتی متقن و فضایی امن در اختیار اهالی علوم انسانی و مطالعات زنان قرار می‌دهد تا جایگاه و نقش زن در اندیشه اسلامی را مبتنی بر تجربه‌های پرتکرار نسلی انقلابی تحلیل و ترسیم کنند. همچنین، به هنرمندان سینما و غیرسینما و صاحبان رسانه کمک می‌کند تا اگر قصد انصاف دارند، چهره واقعی زن امروز و دیروز و نیز چهره آرمانی زن فردا را چنین بلند و ایستاده ترسیم کنند.»

 کتاب «خانه‌دار مبارز» که تحقیق آن برعهده مرضیه ذاکری و زهرا احسن مقدم بوده و تدوین آن توسط مرضیه ذاکری صورت گرفته است، در ۲۴۸ صفحه، شمارگان ۱۲۰۰ جلد و با قیمت ۶۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان جهت تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به اینجا نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

«حوض خون»، «خانم مربی»، «مادر ایران»، «دختر تبریز»، «روز آزادی زن»، «ما هم جنگیدیم»، «عزیز خانوم»، «نعمت جان»، «معلم حسابی»، «مرضیه» و «نان سال‌های جنگ» از جمله عناوینی است که پیش از این، انتشارات «راه یار» با محوریت زنان انقلاب چاپ و منتشر کرده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن