دنیای کتاب

خانه کتاب: تفاهم‌نامه‌ای برای گرانی کتاب در کار نیست/ تعزیرات هم مخالف است

معاون کتاب و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران موضوع گرانی کتاب را مربوط به سال 97 و تنها در حد یک پیشنهاد دانست که هیچ گاه اجرایی نشد و حتی سازمان تعزیرات هم با اجرای آن مخالفت کرد.

 

آزاده نظربلند معاون کتاب و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره «گران شدن کتاب» که روز گذشته از سوی محمود آموزگار نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مطرح شد توضیحاتی داد و اظهار داشت: پیش از ادغام خانه کتاب و در سال ۹۷ جلسه‌ای با اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران داشتیم که در آن زمان رئیس اتحادیه آقای آموزگار بود.

وی ادامه داد: در آن جلسه آقای آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از مدیرعامل وقت مؤسسه خانه کتاب یعنی نیکنام حسینی‌پور درخواست کرد، خانه کتاب همکاری کند تا ناشران قیمت کتاب‌ها را افزایش دهند.

نظر بلند اضافه کرد: این مساله در همان زمان در حد یک صحبت مطرح شد و هیچ گاه به تفاهم اولیه یا عملیاتی نرسید، دلیل هم داشت چون تعیین قیمت یک مساله صنفی است و حتی اگر ما این امکان را فراهم می‌کردیم قائدتا خود صنف باید مسئولیت نظارت و کنترل انجام کار را می‌پذیرفت، چون خانه کتاب مرجع قیمت‌گذاری کتاب نیست و ناشر قیمت پشت جلد کتاب را تعیین می‌کند.

به گفته معاون کتاب و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ما در موسسه خانه کتاب قیمت‌هایی که توسط ناشر نوشته و درج و تعیین شده را ثبت می‌کنیم و قادر نیستیم خودمان تعیین کننده باشیم. اگر ناشر قرار است قیمتی به غیر از پشت جلد را اعمال کند مسئول آن باید صنف باشد. اقدام عملیاتی در سال ۹۷ و از زمانی که این امر پیشنهاد شد، صورت نگرفت. حتی پس از این موضوع نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد و در نمایشگاه هم یک جلسه با حضور نماینده تعزیرات، خانه کتاب و اتحادیه ناشران و کتابفروشان برگزار شد که آنجا هم تعزیرات این اجازه را نداد که قیمت کتاب افزایش یابد و به این نتیجه رسیدند کتاب‌ها بر اساس آنچه پشت جلد کتاب درج شده فروخته شود نه قیمت جدید.

وی به نمایشگاه مجازی کتاب تهران که در سال ۹۹ برگزار شد اشاره کرد و عنوان داشت: در این نمایشگاه مجازی، ما این امکان را به این ناشر دادیم که برای این نمایشگاه مجازی تنها یک بار قیمت کتاب‌های خود را در صورتی که افزایش یافته تغییر دهد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته محمود آموزگار نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در رادیو گفت‌وگو اعلام کرده بود: ما با خانه کتاب به تفاهمی رسیدیم که ناشران حق داشته باشند قیمت را افزایش دهند، البته فرض بر این است که ناشر بی جهت قیمت را افزوده نمی‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه