تازه های کتابدنیای کتاب

دبیر علمی سی‌امین دوره جایزه جهانی کتاب سال در گفت‌وگو با ایبنا: سی‌‌امین دوره جایزه جهانی کتاب سال ۳ منتخب دارد

دبیر علمی سی‌‌امین دوره جایزه جهانی کتاب سال، با اعلام خبر تابعیت نویسندگان آثار برگزیده این دوره، فعالیت دائمی دبیر‌خانه جایزه جهانی کتاب سال را در ارتقاء این رویداد موثر دانست.

محمدباقر خرمشاد، دبیر علمی سی‌‌امین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره داوری آثار حوزه مطالعات ایرانی و اسلامی، موضوع جایزه جهانی کتاب سال بیان کرد: بعد از شناسایی 1500 اثر، با نظر 41 داور، 140 اثر ارزیابی شد. در نهایت 24 اثر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرد و با نظر داوران، سه اثر از کشورهای گرجستان، ایتالیا و چین در دو حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی انتخاب شدند. داوری‌ها، مطابق ادوار گذشته و براساس آیین‌نامه انجام شده است؛ به‌ویژه اینکه اثر ابعاد جدید، ناگفته و زوایای پنهانی از دو حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را به کشورهای جهان معرفی کند.
 
وی با اشاره به آثار بررسی شده در دبیر‌خانه جایزه جهانی کتاب سال افزود: کتاب‌های ارزیابی شده در این دوره به زبان‌های آلمانی، ارمنی، ازبکی، اسپانیایی، انگلیسی، بنگالی، بوسنیایی، پشتو، تاجیکی، ترکی استانبولی، چینی، روسی، عربی، فرانسوی، فنلاندی، قزاقی، گرجی و مجاری بودند.          

خرمشاد درباره شیوه برگزاری آیین اختتامیه جایزه جهانی کتاب سال گفت: اختتامیه سی‌امین دوره جایزه جهانی، همزمان با چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. 
 
وی درباره فرآیند شناسایی و رصد کتاب‌های جدید حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی ادامه داد: کتاب‌ها از سه مجرا انتخاب شدند؛ نخست فراخوانی که رایزنی‌های ایران در سایر کشورها منتشر کرده بودند، دوم برخی از نویسندگان کشورهای مختلف دنیا اخبار جایزه را رصد می‌کردند و به دنبال انتشار فراخوان، کتاب‌های خود را ارسال کردند و مجرای سوم، بررسی و شناسایی کتاب‌ها از سوی دبیر‌خانه جایزه جهانی کتاب سال.

خرمشاد افزود: آثاری که به استحکام و رشد جهان اسلام کمک کند، بیشتر مدنظر بوده است تا آثار سلبی. تلاش کردیم کتاب‌هایی انتخاب شوند که به دوام و پویایی جهان اسلام به‌عنوان یک واحد قابل قبول در عرصه بین‌الملل کمک کنند.
 
وی درباره راهکارهای پیشنهادی برای ارتقاء جایگاه جایزه جهانی، گفت: هیئت داوران و هیئت علمی در نشست با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دادند که دبیرخانه در طول سال فعالیت و پویایی بیشتری داشته باشد؛ همچنین با رصد گسترده‌تر و مداوم‌، آثار مطرح در دو حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در دستور کار ترجمه قرار گیرد تا جامعه علمی کشور از این آثار بهره ببرد.
 

به گزارش ایبنا؛ جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که به شناسایی و تقدیر از آثار برتر کشور‌های دیگر در دو حوزه مطالعات ایرانی و مطالعات اسلامی می‌پردازد، سال 1372 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیان‌گذاری شد. در طول 30 دوره گذشته 2 هزار و 225 کتاب داوری شده که در مجموع هر دو حوزه 279 اثر یعنی 12/5 درصد برگزیده شده است.

162  عنوان از آثار برگزیده یعنی 58 درصد به مطالعات اسلامی و 117 اثر یعنی 42 درصد به مطالعات ایرانی اختصاص داشته است. آثار برگزیده 30 دوره گذشته به 45 کشور دنیا تعلق داشته که بیشترین آن‌ها به ترتیب از آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان و مصر بوده است.

آیین پایانی «چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» چهارشنبه 19 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه