تازه های کتابدنیای کتابمعرفی کتاب

روی خوش بازار به عاشقانه‌های «شگفتی‌ساز» یک مادر

چاپ تازه از کتاب «تنها گریه کن» از سوی انتشارات حماسه یاران منتشر شد. نثر و خاطرات این اثر پیش از این در تقریظ رهبر معظم انقلاب مورد تحسین قرار گرفته بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خاطرات دفاع مقدس طی سال‌های اخیر از جبهه‌های جنگ فاصله گرفته و با دور شدن از روایت سربازان، به خانواده‌های آنها و کسانی پرداخته است که جنگ به یکباره مسیر زندگی آنها را تغییر داد. انتشار خاطرات خانواده‌های رزمندگان از سال‌های دفاع مقدس ضمن گشودن دریچه‌ای جدید به روی ادبیات دفاع مقدس، نظر بسیاری از مخاطبان به ویژه نسل جوان را به سمت مطالعه این دست از آثار جلب کرد؛ به طوری که برخی از این کتاب‌ها گاه در صدر فروش بازار کتاب قرار می‌گیرد.

کتاب «تنها گریه کن»، نوشته اکرم اسلامی، از جمله این آثار است که روایتگر زندگی خانم اشرف‌السادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان، است. خاطرات منتظری صرفاً به این دلیل که یک مادر شهید است،‌ خواندنی نیست. او خود محور کانونی حرکت‌های خودجوش اجتماعی است که در اطرافش طی سال‌های پیش و پس از انقلاب رخ می‌دهد. زنی خانه‌دار که کنش اجتماعی دارد و فعالیت‌هایش بر نوع نگاه اطرافیانش به جامعه و مسئولیتی که برعهده دارند نیز تأثیرگذار است.

اسلامی به خوبی در این کتاب توانسته مراحل رشد اخلاقی یک زن را در جریان انقلاب به تصویر بکشد؛ زنی که خود را در قبال جامعه مسئول می‌داند و سعی دارد نقش خود را برای حرکت مثبت در این مسیر، به خوبی ایفا کند. از این منظر، او پایه‌گذار یکی از مراکز پشتیبانی در جنگ است و با در اختیار قرار دادن حیاط منزل خود، اقدام به تهیه ارزاق و بسته‌های لازم برای جبهه‌ها و رزمندگان می‌کند. از سوی دیگر، بخش دیگری از خاطرات منتظری به نقش او در جریان مبارزات انقلابی در شهر قم و تلاش زنان برای به ثمر رساندن این جنبش مردمی اختصاص دارد؛ خاطراتی که عموماً در کتاب‌های تاریخ شفاهی انقلاب روایتی مردگونه دارد و حضور زنان در آن کمتر بیان شده است.

کتاب «تنها گریه کن» از این منظر روایتی است از دل جامعه ایران در دهه 50 و 60. انتشار این اثر از همان ابتدا با استقبال مخاطبان همراه شد. اقبال به این کتاب پس از انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب از گذشته بیشتر شد. رهبر انقلاب این کتاب را «شگفتی‌ساز» توصیف کردند و فرمودند: با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت.

چاپ یکصد و چهلمین از کتاب «تنها گریه کن» از سوی انتشارات حماسه یاران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن