تازه های کتابدنیای کتاب

شرحی جدید بر کلمات قصار امام علی(ع)

کتاب «الحکمه البالغه؛ شرح کلمات قصار امام امیرالمومنین(ع)» در ۵۵۲ صفحه توسط مؤسسه بوستان کتاب بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «الحکمه البالغه؛ شرح کلمات قصار امام امیرالمومنین(ع)»، اثر سید ابوالحسن دستغیب شیرازی و ترجمه مرتضی رحیمی‌نژاد، زیر نظر آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب در 552 صفحه توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

کلمات امیرالمومنین امام علی(ع) همواره برای دانشمندان مایه شگفتی و مرکز توجه بوده است، و هر یک به فراخور دانش خویش اظهار ارادتی کرده و آثاری در این زمینه پدید آورده‌اند. مرحوم سید ابوالحسن دستغیب در کتاب حاضر با رویکردی متفاوت در مقایسه با تلاش‌های گذشتگان، منتخبی از کلمات قصار امیرالمومنین(ع) را با بهره‌گیری از جملات و اشعار مشابه و همانند از میان گفتار حکما، ادبای ادب، معصومین(ع) و امام علی(ع) شرح داده است. این اثر مشتمل بر شرح 489 کلمه قصار از حضرت علی (ع) است.

برشی از اثر

در فراز 284 از امیرالمومنین(ع) آمده است: «هرگاه کاری را انجام دادی، همچون کسی باش که آن را انجام نداده است.» این سخن به معنای بزرگی همت و اراده بلند است، مانند آن که هرگاه به فقیر مالی را بخشیدی و یا کاری نیک برای کسی انجام دادی، در پیش خودت بزرگی نیاید.

کتاب , امام علی (ع) ,

بیابان‌نشینی در روز عید قربان شتری را کشت و از آن پس در هر مجلسی که می‌نشست، می‌گفت: من در روز عید قربان شتری را قربانی کردم، آن اندازه این را در همه جا می‌گفت که مردم او را نکوهش کرده، گفتند: چقدر این حرف را در همه‌ جا به رخ می‌کشی و می‌گویی؟ و او گفت: خداوند گوسفندی را ذبح کرده، آن را در قرآن آورده و فرموده است: «و او را در ازای قربانی بزرگی باز رهانیدیم»، حالا من بزرگتر از آن کشتم، چرا آن را تکرار نکنم؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه