دنیای کتابمعرفی کتاب

معرفی کتاب ویژه سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س)

معرفی کتاب‌هایی که با مطالعه شان، از مشکلات احتمالی آینده پیشگیری خواهد شد و به جوانان در انتخاب همسر کمک خواهد کرد.

امروز، اول ذی الحجه، سالروز پیوند آسمانی حضرت امیرالمومنین(ع)  و حضرت زهرا (س) است.

به همین مناسبت به معرفی کتاب‌‌هایی جهت انتخاب همسر پرداختیم.

کتاب‌هایی که با مطالعه شان، از مشکلات احتمالی آینده پیشگیری خواهد شد و به جوانان در انتخاب همسر کمک خواهد کرد.

 

 

1-روابط متکامل زن و مرد

این کتاب مجموعه دو نوشته و یک سخنرانی است از مرحوم صفایی.
موضوع فصل اول کتاب ازدواج است که در آن به ارزش و آثار ازدواج و وظایف همسران در قبال یکدیگر پرداخته شده است. در فصل دوم در مورد تساوی حقوق مرد و زن بحثهایی شده و به برخی شبهات مربوطه پاسخ داده شده است. فصل سوم به مساله حجاب پرداخته و در نهایت در فصل آخر کتاب بحثی در مورد روابط میان همسران مطرح کرده است.
در مجموع می توان گفت که این کتاب حاوی نکات آموزنده فراوانی است که با ادبیاتی شیوا و جملاتی مختصر و پرمغز بیان شده است؛ نکاتی که نشان دهنده دقت و باریک بینی نویسنده و کثرت تاملات و تجربیات وی بوده است. مبنای قرآنی و روایی نویسنده ، برداشتهای نغز و دقیق از آنها و استفاده از اصطلاحات قرآنی از ویژگی های این کتاب است.

 

 

2-مطلع مهر

این کتاب تلاش کرده تا در موضوعات مختلفی که مبتلا به مراحل ازدواج از تعیین ملاک ها تا خواستگاری و تعیین مهر و تحقیق و…. مجموعه ای از راهنماها و سوالات و اشکالات مختلف را ارائه کرده و به تناسب هر فصل رجوع جدی نیز به آیات و روایات داشته باشد.
نمودارهایی که خلاصه توضیحات هر فصل را در خود دارد، در انتها یا میانه ی فصل ها کاربرد این کتاب را برای هر فرد با هر درجه از معلومات و تحصیلات و اطلاعات در این حوزه ی خاص دو چندان کرده است.

 

 

3-کتاب ازدواج

«کتاب ازدواج، کتاب اول تأسیس» اثری است شیوا و روان که حاصل سال ها جلسات و مشاوره های حضوری و همایش های نویسنده است که با استفاده از تجارب محافل سخنرانی و برخورد چهره به چهره با زوج ها و جوانان منتشر شده است.

این کتاب در ۱۰ فصل به بیان مراحل مختلف ازدواج می پردازد. نویسنده فصل اول را به بیان ضرورت و فلسفه ازدواج و شناسایی انگیزه ها اختصاص داده و در فصل دوم که طولانی ترین ومهمترین بحث کتاب است، به بیان شناخت معیارها در ازدواج و ملاک های یک ازدواج خوب اشاره می کند. فصل سوم کتاب به بیان کسب شناخت صحیح و تناسب سنجی ملاک ها نظیر باورها و اعتقادات، قابلیت ها و مهارت های زوجین و اعتماد به نفس و خودباوری می پردازد. روش کسب شناخت، تحقیق و راه درست کسب شناخت، مصاحبه خواستگاری، شیوه انجام مصاحبه خواستگاری، عقود وشروط ازدواج، باورها و گمان های غلط در موضوع شناخت، ملاحظات شناخت در موارد خاص از فصل های چهارم تا دهم کتاب را تشکیل می دهد که مخاطب را از جهات مختلفی بی نیاز می کند.

 

 

4-نیمه دیگرم

یکی از واقعیت های غیر قابل انکار در جامعۀ ما آمار بالای طلاق است که در برخی از مناطق کشور به هر ازای هر چهار ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است. در این میان آمار بالای طلاق عاطفی هم نگران کننده است. بدون تردید یکی از دلایل اصلی طلاق، انتخاب های اشتباه است؛ انتخاب هایی که نظام عاقلانه و تعریف شده ای بر آن حاکم نیست.

کتاب «نیمۀ دیگرم» در دو جلد به قلم حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس برنامه پرسمان تربیتی رادیو معارف تهیه و چاپ شده است. این کتاب، در پی آن است که به نیاز اساسی آموزش مهارت های انتخاب همسر بپردازد.
عناوین این 2 جلد عبارت است از:
* جلد اول: از من بودن تا ما شدن (مهارت های انتخاب همسر)
* جلد دوم: از ما شدن تا تا شدن (موانع ازدواج)

همچنین این کتاب از کسالت آور بودن اکثر کتب تربیتی و تئوریک بودن آن ها به دور است، زیرا در هر بخش پس از بیان موضوع و توضیح آن، داستان واره ای جهت ملموس کردن آن موضوع قرار دارد که موجب جذابیت کتاب شده است.
در ضمن تصاویری هم به کتاب افزوده شده که به رساتر شدن مطالب کتاب کمک می کند.

 

 

5-همسری که به من میاد

«همسری که به من میاد» کتابی است بر اساس تئوری های علمی که به زبانی کاربردی و عملیاتی ، مهارت های لازم در حوزه انتخاب همسر را در قالب یک قطار ارائه کرده است.

شما با ورود به هر واگن قطار بایکی از متغیر های مهم که در آینده رضایت در زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهد آشنا شده و مهارت شناسایی و ارزیابی این متغیر را در خود و طرف مقابلتان کسب می کنید. در نهایت به آخرین واگن که تصمیم گیری نهایی است وارد می شوید و با جمع بندی تمام اطلاعات کسب شده در طول مسیر به تصمیم گیری علمی و عینی و جامع خواهید رسید.

این کتاب همچنین برای متخصصان حوزه ی خانواده و نیز برای افرادی که در آستانه ی انتخاب رشته ی تحصیلی، انتخاب شغل، همکار، شریک تجاری و یا همسفر هستند، مناسب است.

 

 

6-جوشکاری

«جوشکاری» عنوان کتابی است که توسط یکی از مبلغان دانشگاهی درباره ازدواج عاقلانه آسان و به هنگام نوشته شده است. این کتاب حاصل سؤال ها و جواب هایی می باشد که جامعه دانشجویی دانشگاه های تهران – از دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر گرفته تا دانشگاه تهران – و دیگر دانشگاه های کشور جوشیده و البته حجت الاسلام حسین عالمی با بیانی شیوا درباره ازدواج و انتخاب همسر و سبک زندگی پس از ازدواج پاسخ داده است.

در این کتاب با طرح مطالب متنوعی روبرو می شویم: از دختری که در انتخاب همسر نزدیک بود تحت تأثیر عرفان کاذب قرار گیرد یا دختری که در محیط ناامن خانه شان تنها با توکل و توسل توانسته بود وجود خویش را حفظ کند و یا همسرانی که در ایجاد ارتباط عاطفی با یکدیگر مشکل دارند، نمونه ای از صدها مسأله ای است که در این کتاب آمده است.

 

 

7-با اجازه بزرگ ترها، بله!

انتخاب یار و همراه زندگی بی شک یکی از مهم ترین انتخاب های هر فرد در طول سالیان عمرش است.انتخابی که مقدمه ای برای رسیدن به آرامش و خوشبختی در حیات دنیایی و اخروی است.

این کتاب در بردارنده روایت هایی از نحوه ی آشنایی،مراسم خواستگاری و ازدواج بانوانی است که با دنیایی از امید و آرزو راهی خانه ی بخت شدند،اما دست تقدیر،جدایی را برای شان رقم زد.

روایت هایی که احساس لطیف و بیان پرجزئیات زنانه در آن ها موج می زند و در لا به لای جملات هر روایت،صداقت راوی را به خوبی می توان حس کرد.این بانوان،افتخار همسفری با مردانی را داشته اند که همگی پیشوند شهید در کنار نامشان نشسته است،مردانی که پیش از آن که جسم شان از دنیای خاکی رخت بربندد،روح شان شهید شده بود و شهیدانه زندگی کردن را مشق کرده و طعم زیبای حیات طیبه را چشیده بودند.

 

 

8- 52 رسم با هم بودن

 

اگر زندگی زوجی خود و دیگران را به‌خوبی مشاهده کنیم، متوجه فعالیت‌های مشترکی می‌شویم که همۀ زوج‌های دنیا در سنتی‌ترین تا متمدن‌ترین جوامع مشغول انجام آن هستند. اگر این فعالیت‌ها را که همه‌روزه انجام می‌شوند، دقیق‌تر مشاهده کنیم، می‌توانیم به واقعیتی دیگر پی ببریم و آن اینکه این فعالیت‌ها تداوم دارند و هر روز و هر زمان تکرار می‌شوند و باز اگر بررسی خود را دقیق‌تر و دقیق‌تر کنیم، متوجه می‌شویم این فعالیت‌ها نمی‌توانند انجام نشوند. اگر از خود بپرسیم چرا در زندگی زوجی فعالیت‌های مشترکی وجود دارد که تداوم دارند و باید انجام شوند، ذهن مان در پاسخ می‌گوید: «خب، زندگی زوجی است و ”رسم“ زندگی زوجی این است.» این رسم از کجا آمده است؟ رسوم قوانین نانوشته‌ای هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند و کارکرد دارند. به‌راستی، کارکرد رسم‌های موجود در زندگی زوجی چیست؟ والدین به‌منظور بهینه‌سازی زندگی زوجی فرزندان شان، گاهی به‌طور مستقیم، این رسوم را آموزش می‌دهند؛ ولی غافل از اینکه بچه‌ها این رسوم را قبلاً در زندگی زوجی والدین خود و دیگر زوج‌های دوروبَر، مشاهده و کپی‌برداری کرده‌اند. کتاب حاضر به معرفی 52 رسمی می‌پردازد که بنابر قاعده، لازم است در زندگی زوجی در جریان باشد تا بتواند زندگی زوجی را از زندگی فردی متمایز کند.

 

 

9-فردای ازدواج

شاید هیچ گاه به اندازه امروز ضرورت تفاهم جهانی و شوق همدلی میان دختران و پسران و نیاز به انس، عشق، محبت و وحدت در زندگی مردم دیده نشده باشد. این رشد و تحول عمومی، روند تکاملی و حکیمانه آفرینش را اثبات می کند و پیام های فراوانی را برای اندیشمندان دارد.
هر قدر شناخت جوانان از این تحول و شکفتگی زیبا و چالش های آن بیشتر شود، همراهی با کاروان عاشقان برایشان روشن تر، جذاب تر، محرک تر، پویاتر و برخورداری ایشان از سلام الهی بیشتر خواهد شد.از این رو «مجموعه کتاب های چهار دیواری در کف آسمان» توسط انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام تدوین شده است.

«مجموعه کتاب های چهار دیواری در کف آسمان» قرار است تا ضرورت ازدواج، هنر عشق ورزیدن و ثمرات همسرداری را، برای جوانان مطرح کند و چگونگی ازدواج سالم و مراحل، مراسم، مسائل، موانع و انحرافات احتمالی آن را بر مبنای منطق عقل و نورانیت وحی و زیبایی و شفافیت تجربه به تصویر درآورد.

«فردای ازدواج» نیز یکی از کتب این مجموعه است که مخاطب را با مهم ترین مباحثی که از فردای ازدواج ممکن است برای او پیش بیاید آشنا می سازد.

 

 

برای تهیه کتاب ها به کتابفروشی های عضو انجمن خوشه در سراسر کشور مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه