دنیای کتابمعرفی کتاب

معرفی کتاب ویژه شهادت حضرت حمزه سید الشهدا (ع)

معرفی کتابی که به زندگی حضرت حمزه می پردازد

با توجه به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت حمزه سید الشهدا علیه السلام ، بر آن شدیم که به معرفی کتاب هایی برای شناخت بیشتر ایشان بپردازیم . 

اما متاسفانه تعداد محدودی کتاب در مورد حضرت حمزه نوشته شده است . 

معرفی کتاب حمزه و جعفر

حمزه و جعفر دو شهید ممتاز از مجموعه کتاب‌های سرگذشت یاران پیامبر به‌نشر است. این اثر به زندگی و زمانه دو شهید پرافتخار صدر اسلام، حمزه و جعفر طیار می‌پردازد.

 

 

درباره مجموعه سرگذشت یاران پیامبر (ص)

هر امت و ملتی در میان خود فرزانگان و برجستگانی ارجمند دارد که به وجود آن‌ها افتخار می‌کند و آن‌ها را به‌عنوان نمونه و الگو معرفی می‌نماید. در فرهنگ اصیل و شایسته‌ای، مانند فرهنگ پیامبران و اولیای خدا و مکتب‌های آسمانی، ملاک‌های برتری بر اساس علم، معرفت، پاک‌زیستی، صداقت، مجاهده و خلوص است و قهرمانانِ چنین فرهنگی، فرزانگانی درست‌کار، پاک‌روش، آگاه، تلاش‌گر و راستین‌اند.

 مجموعه کتاب‌های سرگذشت یاران پیامبر (ص) در هر جلد به سراغ یکی از یاران پیامبر و قهرمانان تاریخ اسلام رفته و زندگی پرافتخار این دلاوران را بررسی کرده است؛ بزرگانی مانند سلمان فارسی، کمیل‌بن زیاد، حبیب‌بن مظاهر، ابوایوب‌انصاری، عمار یاسر، جعفر طیار و…

کتاب حاضر به زندگی دو قهرمان و دو یار پیامبر (ص) حمزه سیدالشهدا و جعفر طیار می‌پردازد.

 

 بخشی از کتاب حمزه و جعفر دو شهید ممتاز

چند سال پیش از بعثت، قحطی شدیدی حجاز را فرا گرفت. پیامبر اکرم (ص) به عمویش عباس پیشنهاد داد: «ابوطالب عیالوار و دستش خالی است. شایسته است هر کدام از ما، سرپرستی یکی از فرزندانش را به عهده بگیریم.» عباس پیشنهاد پیامبر (ص) را پذیرفت و با هم نزد ابوطالب رفتند و تصمیمشان را برای او بازگو کردند. ابوطالب گفت: «عقیل و طالب نزد خودم باشند. شما سرپرستی علی (ع) و جعفر را به عهده بگیرید.»

پیامبر (ص) سرپرستی حضرت علی (ع) را به عهده گرفت و عباس عهده‌دار سرپرستی جعفر شد. علی (ع) و جعفر تا هنگام مسلمان‌شدن، به‌ترتیب تحت سرپرستی پیامبر (ص) و عباس بودند.

از افتخارات زندگی حضرت علی (ع) است که در ظاهر و باطن، پروریده و شاگرد تربیت‌شدهٔ پیامبر (ص) بود.

مطابق بعضی روایات، حضرت حمزه (ع) سرپرستی طالب را به عهده گرفت.

ابن‌ابی‌الحدید، دانشمند معروف اهل‌سنت، می‌نویسد:

پیامبر (ص) دو عمویش، عباس و حمزه را برای سرپرستی کودکان ابوطالب، نزد او برد. ابوطالب، عقیل را دوست داشت و گفت: «او نزد من باشد.» عباس عهده‌دار سرپرستی طالب شد. حمزه، عهده‌دار سرپرستی جعفر شد. پیامبر (ص)، عهده‌دار سرپرستی علی (ع) شد. پیامبر (ص) به آن‌ها فرمود: «من آن را که خدا برایم انتخاب کرده، (یعنی علی (ع)) را برگزیدم.» علی (ع) در شش‌سالگی تحت کفالت و تربیت پیامبر (ص) قرار گرفت. پیامبر (ص) آنچه توانست، از محبت و تربیت و نوازش و نیکی به علی (ع) کرد تا آنچه از نیکی‌هایی را که ابوطالب به پیامبر (ص) کرده بود، جبران کند. این مطلب مطابق است با آن حدیثی که علی (ع) فرمود: «من هفت سال پیش از آن‌که احدی از این امت، خدا را عبادت کند، خدا را عبادت می‌کردم.»

 

 

برای تهیه کتاب ، به کتابفروشی های عضو انجمن خوشه در سراسر کشور مراجعه فرمایید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن