دنیای کتاب

واکنش رئیس نمایشگاه کتاب تهران به عدم حضور برخی ناشران بزرگ در این رویداد/حضور ۲۸۰۰ ناشر در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

رئیس نمایشگاه کتاب گفت:‌ اینکه برخی ناشران بزرگ برای حمایت از کتابفروشی‌ها به نمایشگاه نیامدند،‌ به مسئله ممیزی ارتباطی ندارد و هجمه علیه نمایشگاه نیست‌.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه و علی رمضانی، قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، در خانه کتاب برگزار شد.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و قائم مقام سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در این نشست در سخنانی گفت:‌ اردیبهشت ماه سال 98، آخرین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد؛ به همین دلیل اکنون نوعی تشنگی و رغبت عمومی در بین ناشران و مردم برای نمایشگاه کتاب وجود دارد، البته سختی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. ما امیدواریم نمایشگاه کتاب را الگوی برتر زیست با کرونا قرار دهیم.

یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب تهران، نیز در سخنانی گفت:‌ برپایی این دوره نمایشگاه به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ است، نشانه دیگری از زایندگی و پویایی فرهنگی کشور ما. در دوران فراگیری بیماری نامبارک و منحوس کرونا حوزه فرهنگ هم آسیب‌ها و صدمات بسیاری دید، اما مجموعاً آمار و ارقام تولیدات فرهنگ هم قابل اعتنا و افتخار است. در سال گذشته رکورد عناوین منتشر شده کتاب در سال با رقمی نزدیک به 113 هزار عنوان کتاب، شکسته شد و این نشانه فعالیت و تلاش گروه کثیری از تولیدکنندگان اعم از پدیدآورندگان، ناشران و همه دست اندرکاران تولید انتشار و عرضه کتاب به شمار می‌رود.

وی ادامه داد:‌ رویکرد دولت در حوزه فرهنگ ایجاد بستر و امکان گسترده برای انتشار افکار و عقاید و آرای مختلف است. به جز موارد اندکی که محتوا دل‌آزار و خشم‌انگیز باشد، رویکرد عمومی بر ایجاد امکان حداکثری برای انتشار آثار و اندیشه‌های مختلف است. حتماً در نمایشگاه‌های کتاب میزبان حضور گسترده مردم و نمایش علاقه‌مندی به حوزه فرهنگ و دانش خواهیم بود.

احمدوند گفت:‌ همزمان با نمایشگاه در مصلی که میزبان هزار و 700 ناشر در قالب فیزیکی است؛ 170 ناشر از کشور‌های خارجی نیز حضور دارند. در مجموع دو هزار و 800 ناشر کتاب‌های تولید شده 10 سال گذشته را عرضه خواهند کرد. نمایشگاه کتاب تهران، قدم بزرگی برای عدلت فرهنگی به شمار می‌رود.

رمضانی نیز در ادامه سخنان احمدوند گفت:‌ مجموع فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در نمایشگاه تدارک دیده و تدابیر ویژه‌ای برای رعایت موازین بهداشتی اتخاذ شده است. طبق شیوه‌نامه‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا امکانات مناسبی تدارک دیده شده است، از مردم هم خواهش می‌کنم در زمانی که به نمایشگاه مراجعه می‌کنند با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی به حفظ سلامتی خود اهتمام داشته باشند. شعار این دوره با توجه به این رویکرد انتخاب شده است. «با کتاب سلامتیم»؛ به معنای این است که دانش شاخصه اصلی سلامت یک جامعه به شمار می‌رود.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ اهالی رسانه اختصاص داشت‌. رمضانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی درج کد اقتصادی برای ناشران حاضر در بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ از اسفند ماه مطابق قانون مصوب مجلس که به بانک‌ها ابلاغ شده است، هر فعالی که دارنده دستگاه کارت خوان است، باید کد مالیاتی یا شناسه اقتصادی داشته باشد. موضوع دریافت کد از ناشران ارتباطی با ستاد برگزای نمایشگاه ندارد، بلکه بانک عامل نمایشگاه مطابق با خدماتی که ارائه می‌کند، احتیاج به کد مالیاتی یا شناسه اقتصادی دارد. در این زمینه همکاری بسیار خوبی مجموعه بانک صادرات با ناشران داشته است. 15نفر در مرکز پاسخگویی ما مستقر شده‌اند و از هزار و 700 ناشر تنها کار 200 ناشر نیمه‌تمام مانده است که ظرف امروز و فردا دستگاه کارت‌خوان آن‌ها نیز وصل خواهد شد.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره بن‌کارت‌های دانشجویی نیز توضیحاتی داد و اضافه کرد: تاکنون بیش از 140 هزار نفر از دانشجویان، طلاب اساتید و اعضای هیئت علمی برای دریافت بن خرید کتاب ثبت‌نام کرده‌اند. بانک‌های اطاعاتی مربوط به این حوزه را وزارت علوم ‌، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و … خودشان عرضه می‌کنند. یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی با کمک وزارت ارشاد و بانک عامل 100 درصد در مجموع افزایش اعتبار داشته است تا ما بتوانیم تعداد افراد بیشتری را پوشش دهیم، بیش از 40 درصد برای دانشجویان و 50 درصد برای اعضای هیئت علمی افزایش پیدا کرده است. دانشجویان با دریافت مبلغ 350 هزار تومان و اساتید و هیئت علمی با دریافت مبلغ 600 هزار تومان یارانه کتاب‌ها را از بخش مجازی نمایشگاه خریداری کنند.

 

رمضانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ناشران متخلف دوره پیش بخشیده شده‌اند یا خیر، گفت:‌ ناشرانی که در نمایشگاه سی و دوم در کمیته تخلفات نمایشگاه رای بدوی و تجدیدنظر قطعی داشتند،‌ برای احترام به این صنعت و برای احترام به اهالی عمدتاً خوش‌رفتار آن در نمایشگاه سی و سوم حضور ندارند؛ البته ما ناراحت هستیم از اینکه برخی از این عزیزان که آثار خیلی خوبی هم دارند، نمی‌توانند آثارشان را عرضه کنند، اما امیدواریم پس از آن محرومیتی که حسب قانون اتفاق افتاده در نمایشگاه شرکت کنند؛ البته این ناشران تعداد انگشت شماری هستند.

احمدوند:‌ توجه ناشران بزرگ به کتابفروشی‌ها را هجمه به نمایشگاه نمی‌دانم

احمدوند نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در آستانه نمایشگاه هجمه‌ای نسبت به نمایشگاه در زمینه عدم حضور برخی ناشران بزرگ برای توجه به کتابفروشی‌ها در این دوره رخ داده است،‌ یادآور شد:‌ اولاً من  توجه به کتابفروشی‌ها را هجمه نمی‌دانم. این نگاه درستی است که ما باید به کتابفروشی‌ها نگاه ویژه داشته باشیم. این حرف که کتابفروشی‌ها لطمه می‌بینند، حرف درست و انتقاد به جایی است. رفتار فرهنگی  در ترویج کتابخوانی باید با توجه به رعایت حال همه حلقه‌های تولید و عرضه کتاب صورت گیرد. مهمترین این حلقه‌ها در توسعه جامع کتاب در کشور است که آخرین حلق آن نیز کتابفروشی است. توجه به کتابفروشی باید از اولویت‌ها باشد.

نیمی از جمعیت کشور به کتابفروشی دسترسی ندارند

قائم مقام نمایشگاه کتاب ادامه داد:‌ امر واقع نکاتی را به ما گوشزد می‌کند، بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند، ما در هیچ روستایی کتابفروشی نداریم، در بسیاری از شهرهای کوچک کتابفروشی وجود ندارد، نیمی از جمعیت کشور به کتابفروشی دسترسی ندارند، آیا این تعداد نباید از انتخاب و خرید کتاب برخوردار باشند؟ در خیلی از این نقاط راه‌اندازی کتابفروشی صرفه اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد. طبیعی است که در طی سال باید امکان‌هایی برای اینکه این مردم بتوانند از آخرین دستاوردهای فرهنگی کشور مطلع شوند فراهم شود. خوب نمایشگاه تعدادی از این نیازها را پاسخ می‌دهد،‌ اگرچه برخی از کتابفروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه ممکن است، گله کنند که به حق است، البته باید در طرحی دیگر آن‌ها را حمایت کرد،‌ این طرح‌ها اندیشیده شده و بلافاصله بعد از نمایشگاه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ برای توزیع کتاب طرح وجود دارد، اما نهایی شدن این طرح احتیاج به اقدامات دیگری دارد. بعد از نمایشگاه کتاب طرح جامع توزیع در دست است که اطلاع‌رسانی و اجرا خواهد شد. راه‌اندازی و ترمیم شبکه توزیع در کشور کار ساده‌ای نیست. ابعاد بزرگی دارد که با کارهای نمایشی و زودگدر نباید به سراغ چنین امر مهمی رفت. در موضوع شرکت نکردن برخی ناشران در نمایشگاه نیز اینگونه بود که برخی تمایل داشتند، صرفاً در نمایشگاه مجازی شرکت کنند و در نمایشگاه حضوری نباشند و عده‌ای هم ترجیح داشتند کلا در نمایشگاه شرکت نکنند. در همه دوره‌ها هم شاهد چنین جیزی هستیم. اما ربطی به موضوع ممیزی ندارد. سیاست‌های ممیزی سیاست‌های ثابتی در ایران است و بر مبنای سلامت و امنیت جامعه بنا شده است. سخت‌گیری مضاعفی بر مبنای ممیزی صورت نگرفته است، احترام به پدیدآورندگان از اصول دولت است. تنوع در تولیدات فرهنگی باید وجود داشته باشد. 

مدیر اداره کتاب به دفتر موسیقی می‌رود

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره رفتن الهیاری از اداره کتاب  به دفتر موسیقی نیز توضیحاتی داد و افزود: رفتن وی به دفتر موسیقی بنا به ضرورتی بوده که وزارتخانه در آن بخش احساس می‌کرده است. ما تمایل به ادامه حضور وی در اداره کتاب داشتیم، اما به دلیل مصلحت وزارتخانه و تمایل اهالی موسیقی به وی،‌ حضورش در دفتر موسیقی ادامه پیدا می‌کند.

احمدوند نیز درباره بودجه نمایشگاه کتاب یادآور شد:‌ در آخرین دوره نمایشگاه هزینه‌ای 30 میلیاردی برای برگزارکنندگان داشته است‌، ما در این دوره با برگزاری جلسات متعدد به دنبال شفاف‌سازی هستیم و هزینه برگزاری نمایشگاه در بخش فیزیکی و مجازی بعد از نمایشگاه اعلام خواهند شد.

وی در خصوص واسپاری‌ها نیز تصریح کرد:‌ ما از حضور تشکل‌های نشر در این دوره نمایشگاه بهره‌مند بودیم،‌ در حوزه سیاست‌گذاری و برپایی نمایشگاه و امور اجرایی ما از دوستان تشکل‌ها بهره بردیم،‌ البته ما  به دنبال نمایش واسپاری و تصدی‌گری پنهان نیستیم، تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر باید تقویت شوند، مسیر تقویتشان هموار است.

رمضانی در بخش دیگری از این نشست از حضور 32 کشور در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ بخشی از این کشور‌ها در سالن ناشران خارجی و بخشی هم  در بخش بین‌المللی نمایشگاه حضور دارند. مهمانانی از کشورهای مختلف داریم، از کشورهای سوئیس، هند، ترکیه، هنگ‌ کنگ،‌ ایتالیا، فرانسه، چین، کره جنوبی، بوسنی،  انگلستان، استرالیا، هلند، امریکا، آلمان، اسپانیا، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان‌، تونس، قطر، عراق، کویت، بحرین، عمان، مصر، آذرباییجان، صربستان و مکزیک در نمایشگاه کتاب حضور دارند. در این دوره نمایشگاه 25 مهمان خارجی و رؤسای نمایشگاه‌های دیگر نیز حضور دارند.

افزایش 40 درصدی یارانه‌های ریالی 

  رمضانی در انتهای سخنان خود از افزایش اعتبار یارانه‌ها خبر داد و یادآور شد:‌ امسال اعتبار یارانه‌ها به لحاظ عددی 10 درصد و به لحاظ ریالی 40 درصد بیشتر از سال‌های گذشته است. یارانه‌ای که وزارت ارشاد برای پست نیز می‌پردازد،‌ از 50 هزار تومان به 75 هزار تومان برای ناشران افزایش یافته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه