دنیای کتاب

چرا برخی از ناشران در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌کنند؟

پس از انتشارات قطره و نظر‌،‌ نشر مرکز و دیبایه هم اعلام کرده‌اند که به‌منظور حمایت از کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشر مرکز در اینستاگرام خود اعلام کرده‌ است که در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نخواهد کرد، این انتشارات دلیل عدم حضور در نمایشگاه کتاب را حمایت از کتابفروشی‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها عنوان کرده‌ است.

نشر مرکز همچنین اعلام کرده است که در ایام نمایشگاه کتاب تهران تخفیف ویژه‌ای برای مؤسسات پخش کتاب و کتابفروشی‌ها در نظر خواهد گرفت.

نشر دیبایه نیز که پیش‌تر هم سابقه عدم شرکت در نمایشگاه کتاب را داشت،‌ روز گذشته از عدم حضور در این دوره نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت که نمایشگاه محل تبادل توانایی‌ها و ارتباط کسب‌وکارهای فرهنگی است،‌ نمایشگاه کتاب فروشگاه نیست.

پیش‌تر نیز انتشارات قطره در سال 97  از عدم حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌منظور حمایت از کتابفروشی‌های محلی خبر داده بود. انتشارات نظر نیز دیگر ناشری است که امسال در اقدامی مشابه از عدم حضور خبر داده بود.

ماجرای حمایت ناشران از کتابفروشی‌ها با حضور نیافتن در نمایشگاه کتاب تهران تنها به امسال اختصاص ندارد؛ بلکه به‌طور مشخص از سال 97 شکل گرفت و به وجه فروشگاهی بودن نمایشگاه کتاب مرتبط است. به‌باور این منتقدان؛ نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور تبدیل به فروشگاهی بزرگ برای ناشران و مخاطبانشان شده است و رفته‌رفته کارکردهای نمایشگاهی خود را در طول این سال‌ها از دست داده است، در این میان کتابفروشان هرچه از پایتخت دورتر، ضرر و زیان‌های بیشتری را متحمل شده‌اند که آنها را تا مرز تعطیلی و تغییر کاربری برده است.

در دو دهه اخیر توزیع یکی از نگرانی‌های دلسوزان صنعت نشر بوده است. دستیابی به ساختار نظام‌مند و قدرتمند توزیع کتاب در ایران همواره به‌عنوان دغدغه‌ای مهم مطرح بوده است، در این میان کتابفروشان به‌عنوان حلقه بیرونی سیستم توزیع به‌دلایل اقتصادی و کاهش سرانه مطالعه در ایران همواره از مشاغل پرخطر و نیازمند حمایت به‌شمار می‌آمدند که گاه‌گداری از سوی نهادهای دولتی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

در این میان بدنه صنف نیز با روشن‌بینی و درک درست به حمایت از این حلقه نشر پرداخته است. در حالی که در سال‌های اخیر بسیاری از کتابفروشان از ضرر و زیان‌های مالی که در نتیجه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران متوجه آنان می‌شود و البته به‌دلیل بنیه ضعیف اقتصادی نشر گریزی هم از آن نیست،‌ انتقاد دارند،‌ برخی از ناشران بزرگ به‌منظور حمایت از کتابفروشان به‌ویژه در شهرستان‌ها از حضور در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی انصراف داده‌اند.

تهیه دستورالعمل تشکیل کمیته ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
افسارگسیختگی کاغذ در بازار آزاد چه تأثیری بر نمایشگاه کتاب تهران خواهد داشت؟

اعلام عدم حضور  نشر مرکز در نمایشگاه کتاب تهران اما واکنش‌های جالبی نیز در بر داشته است،‌ عمده مخاطبان این نشر از این اقدام ناشر چندان راضی نیستند. بررسی نظرات درج‌شده در پست اینستاگرامی این انتشارات نشان می‌دهد که در عین حال که کتابفروشان به‌ویژه کتابفروشان شهرستانی از این اقدام استقبال کرده‌ و خواستار تغییر شکل نمایشگاه کتاب از حالت فروشگاهی به نمایشگاهی شده‌اند، مخاطبان عادی که عمدتاً از افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر ناراضی هستند،‌ این اقدام ناشران را به‌ضرر مخاطب اصلی کتاب می‌دانند و معتقدند مخاطبان نیز به‌امید تخفیف‌های ناشران هرساله انتظار نمایشگاه کتاب را می‌کشند.

به‌باور آنها کتابفروشان نیز در افزایش قیمت کتاب نقش دارند و برای جبران ضرر و زیان‌های آنها مخاطب نباید هزینه پرداخت کند؛ این در حالی است که تعیین قیمت کتاب متوجه کتابفروش نیست و ناشر مسئول تعیین قیمت کتاب است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال وقفه قرار است 21 اردیبهشت ماه به‌مدت 10 روز به دو شکل فیزیکی در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی آغاز به کار کند، در عین حال بسیاری از ناشران نمایشگاه کتاب را بهار کتاب می‌دانند و از برگزاری آن پس از دو سال وقفه استقبال می‌کنند،‌ تا بلکه بتوانند بخشی از ضرر و زیان‌های دو سال اخیر خود را جبران کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن