تازه های کتابدنیای کتاب

کتابخوان‌ترین مردم دنیا روزانه چند ساعت کتاب می‌خوانند؟

رایزن فرهنگی کشورمان در هند درباره کتابخوانی در این کشور نوشت: «طبق آمار شاخص امتیاز فرهنگ جهانی در میان 30 کشور بزرگ بررسی شده، هندی‌ها طبق فهرست، 10.4 ساعت مطالعه هفتگی داشتند.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند: «خواندن کتاب، روزنامه، رمان جدا از کتاب‌های آکادمیک معمولی می‌تواند طیف وسیعی از دانش را در فرد ایجاد کند و به فرد کمک می‌کند تا دایره لغات خود را توسعه دهد و از دستورزبان مناسب استفاده کند، جایی که اکثر ما در نوشتن خود شکست می‌خوریم. مطالعه همچنین به ما می‌آموزد که با خواندن روزنامه‌ها و مقالات، تخیل، تفکر خلاق، خیال‌پردازی درباره یک خط داستانی خاص، تفسیر یک موقعیت، یافتن راه‌حلی برای یک موضوع و غیره اطلاعاتی درباره دنیای کنونی به‌دست آوریم. عادت مطالعه در یک فرد به زمینه اجتماعی، والدین، نوع تحصیلات، قرار گرفتن در معرض تلویزیون، گوشی‌های هوشمند و غیره بستگی دارد.
 
در دوران معاصر، بسیاری از جوانان هندی‌ را می‌بینیم که به جای اینکه وقت خود را صرف مطالعه کتاب‌های مفید کنند به انواع دیگر سرگرمی روی می‌آورند. چیزهای زیادی وجود دارد که جوانان را از خواندن باز می‌دارد، مانند برنامه‌های بازی آنلاین، به‌روز رسانی وضعیت، ساخت ویدیو، گشت و گذار در پلتفرم‌های اینترنتی آنلاین مانند اینستاگرام، فیسبوک و غیره، فیلم‌های سرگرم‌کننده در آمازون پرایم، نتفلیکس و غیره.

طیف گسترده‌ای از جمعیت هند زیر خط فقر هستند که نمی‌توانند یک وعده غذایی خود را تهیه کنند پس چگونه می‌توان انتظار داشت که آن‌ها کتاب بخرند و به مطالعه بپردازند. از این رو، جنبه‌های اقتصادی نیز نقش اساسی در چگونگی ایجاد عادت کتابخوانی در افراد ایفا می‌کند.

قبل از عصر اینترنت، بیشتر مردم، به‌ویژه دانشجویان، استادان، پژوهشگران و غیره خود را درگیر خواندن طیف وسیعی از کتاب‌ها برای یافتن پاسخ یا راه‌حلی خاص می‌کردند یا صرفاً با کنجکاوی دریاره موضوعی مطالعه می‌کردند اما در طول سال‌ها به دلیل پیشرفت در فناوری همه پاسخ‌ها تنها با یک ضربه و یا کلیک بر روی یک سوال در دسترس هستند، این امر در طول زندگی مدرسه و دانشگاه یک فرد دنبال شده است که آن‌ها را در برابر اشتباهاتی که در استفاده از زبان انگلیسی خود مرتکب می‌شوند آسیب‌پذیر می‌کند.

بسیاری از مدارس در هند، مطالعات زبان منطقه‌ای ایالت خود را به‌عنوان زبان موضوعی خود دارند، که باعث ایجاد مشکل در کنار آمدن با زبان انگلیسی می‌شود. به هر قیمتی یادگیری یک زبان خارجی در میان طیف وسیعی از زبان‌های منطقه‌ای دیگر باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود، در زمان‌های اخیر کتاب‌ها با کتاب‌های الکترونیکی آنلاین جایگزین شده‌اند، محتوای منابع الکترونیکی که در آن اقیانوسی از دانش درباره موضوع انتخابی خاص وجود دارد.

در نظام آموزشی، قلم و کتاب و گچ و تخته جای خود را به لپ‌تاپ، موبایل و کامپیوتر داده‌اند و از آنجایی که مواد آموزشی فوری توسط معلمان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، آنها کمتر درگیر گرفتن کتاب برای مطالعه باشند.

نرخ باسوادی در هند حدود 74 درصد است که می‌گوید، همه ما به آموزش خود دسترسی نداریم، جمعیت گسترده‌ای در هند زیرخط فقر هستند که روز به روز برای نیازهای ضروری تلاش می‌کنند. بسیاری از والدین به جای دادن یک کتاب داستان خوب و تشویق آن‌ها به خواندن آن، تمرکز کودکان خود را بر خواندن کتاب‌هایی می‌کنند که فقط در زمینه تحصیلی آن‌ها مرتبط است. والدین نقش مهمی در تربیت کودک ایفا می‌کنند، والدین باید کودکان را در همان دوران کودکی تشویق کنند که کتاب بخوانند و این باعث می‌شود آن‌ها به یک خواننده ماهر تبدیل شوند، که آن‌ها را متفکر منتقد و بزرگسالانی مسئولیت‌پذیر می‌کند که می‌توانند راه حل یک مشکل را پیدا کنند. با گذشت زمان، کتاب‌ها به بهترین دوست تبدیل می‌شوند که به فرد مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی را القا می‌کنند تا یک فرد برای مواجهه با این جهان ترس و واهمه نداشته باشد. جوان‌های امروزی زمان بیشتری را صرف کتاب‌های درسی مرتبط با موضوع خود می‌کنند که علاقه و زمان زیادی برای خواندن کتاب‌های داستان و رمان به آنها نمی‌دهد.

حتی با وجود اینکه اکثریت مردم عادت به خواندن ندارند، باید از نویسندگانی مانند چتان باگات، دورجوی داتا و آمیش تریپاتی تشکر کرد که همگی با ذهنی خلاق در مجموعه کتاب‌هایشان، عادت به خواندن را در بین افراد تغییر داده‌اند؛ همچنین بازگشت به آداب و رسوم کتابخوانی در بین جوانان توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
میانگین ساعاتی که یک فرد در هفته به مطالعه می‌پردازد، در هند بسیار بیشتر از هر کشور دیگری است که نرخ سواد بالایی دارد. تعداد نسخه‌های نرم‌افزاری از کتاب‌های الکترونیکی مختلف که به‌صورت آنلاین در کیندل خریداری می‌شوند، در هند بیش از 10 برابر در خرید نسخه‌های سخت کتاب‌ها است. این نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان شهرستان‌ها بیشتر درگیر خواندن کتاب از طریق آنلاین یا آفلاین هستند.

 تغییرات تدریجی در فرهنگ کتابخوانی هند چندان مورد توجه قرار نگرفته است، زیرا تعداد زیادی از جوانان هر روز در اینترنت به‌طور ناخودآگاه به مطالعه می‌پردازند و ما می‌توانیم با تغییر سیستم کتابخانه‌ای که هم کتاب‌های الکترونیکی و هم کتاب‌های آفلاین را در برمی‌گیرد، عادت مطالعه را در نسل‌های آینده توسعه دهیم، کتاب‌هایی که هر لحظه به راحتی توسط آنها قابل دسترسی خواهد بود. عادت به کتابخوانی را می‌توان از کودکی در افراد نهادینه کرد.
 
هندی‌ها 10 ساعت در هفته مطالعه می‌کنند
 طبق آمار شاخص امتیاز فرهنگ جهانی در میان 30 کشور بزرگ بررسی شده، هند کشوری است که افراد آن بیشترین علاقه را به مطالعه دارند. هندی‌ها طبق فهرست، 10.4 ساعت مطالعه هفتگی داشتند. به‌طور متوسط، این حدود یک ساعت و نیم مطالعه در روز است. پس از هند، تایلند و چین به ترتیب با 9.24 ساعت و 8 ساعت در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست قرار دارند. سه کشور بعدی – فیلیپین، مصر و جمهوری چک – به ترتیب 7.36 ساعت، 7.3 ساعت و 7.24 ساعت در هفته را مطالعه می‌کنند.
 
جای تعجب است که شور خواندن هیچ ارتباطی با سواد ندارد، زیرا کشورهای اروپایی مانند فنلاند، نروژ و دانمارک – که همگی نرخ سواد بالایی دارند حتی در 10 نفر اول فهرست قرار نمی‌گیرند. تنها دو کشور اروپایی با سیستم آموزشی چشمگیر که در 10 کشور برتر قرار دارند، سوئد و فرانسه به ترتیب در رتبه‌های هشتم و نهم قرار دارند.

هند دارای نرخ باسوادی 74.04 درصد (طبق سرشماری سال 2011) است در حالی که سایر کشورهایی که در این فهرست قرار دارند مانند تایلند، چین، فیلیپین، مصر به ترتیب دارای نرخ باسوادی 93.5 درصد، 95.1 درصد، 95.4 درصد، 73.9 درصد هستند.

برای افزایش نرخ مطالعه سرانه دولت هند اقدامات بسیاری را انجام داده است که به چند نمونه اشاره می‌شود:
نقش کلوپ‌های کتاب، کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های سیار، گوشه‌های نویسندگان در نمایشگاه‌های کتاب: باشگاه‌های کتاب این مزیت را دارند که یک چارچوب جمعی را تشکیل می‌دهند و برخی از این موارد را در اختیار خواننده قرار می‌دهند. کتابخانه‌ها دیگر صرفاً یک مخزن نیستند، بلکه یک مرکز توزیع نیز هستند- باید به مردم دسترسی داشته باشند و مردم را به سمت دنیای کتاب سوق دهند.

کتابخانه‌های امانت‌دهی در هند بسیار محبوب هستند. اکنون دیجیتالی کردن کتاب‌ها توسط کتابخانه‌های هند آغاز شده که میلیون‌ها کتاب را با کلیک ماوس در اختیار خوانندگان، دانشجویان و دانش‌پژوهان قرار می‌دهد.  
ارتباط مستقیم بین نویسندگان و خوانندگان در هند نیز راه کار خوبی است. نمایشگاه جهانی کتاب دهلی‌نو نمونه عملی آن است که گوشه‌های نویسنده را از 2013 شامل برنامه‌های خود کرد تا خوانندگان و نویسندگان را با هم روبرو کند.

کمپین کتابخوانی در سطح کشور
با توجه به اهمیت برآوردن نیازهای کتابخوانی همه دسته‌های خوانندگان کتاب و در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی، صندوق ملی کتاب (NBT) تأسیش شد که به عنوان یک آژانس اصلی برای ایجاد آگاهی در مورد اهمیت کتاب و مطالعه فعال است و به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های تبلیغاتی مرتباً کتاب‌های خود را عرضه می‌کند. نکته مهم این است که با در نظر گرفتن تنوع زبان و فرهنگ، طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها با قیمت‌های مقرون به صرفه برای همه اقشار جامعه عرضه شود.
 
از دیگر اقداماتی که هند برای ارتقای مطالعه در این کشور انجام می‌دهد:
ارتقای کیفیت کتاب‌های منتشر شده
معرفی دوره‌های آموزشی تخصصی نشر از طریق دانشگاه‌ها و کالج‌ها
ظرفیت‌سازی برای ناشران کوچک و متوسط برای ارتقای مهارت‌ها و پذیرش فناوری جدید.
حمایت از انتشار کتاب برای خوانندگان کم‌توان و حاشیه‌نشین.
معرفی جایزه بهترین ناشر در دسته‌های مختلف به ویژه ادبیات کودک.
حمایت از ناشران دولتی و خصوصی
راه‌اندازی مراکز خرید اختصاصی کتاب در شهرهای بزرگ برای در دسترس قرار دادن کتاب در اختیار مردم عادی.
به رسمیت شناختن صنعت نشر و تشکیل شورای توسعه صادرات کتاب و نشریات و پرداخت
یارانه به ناشران برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب.

 ترویج عادات مطالعه
کمپین «بخوانید و به اشتراک بگذارید» که همه اقشار جامعه را در سراسر کشور درگیر می‌کند. شهروندان به خرید حداقل یک کتاب تشویق می‌شوند. یک ماه، بخوانید، آن را در میان حلقه دوستان خود به اشتراک بگذارید و کتاب به یک کتابخانه محلی اهدا شود. هر کتابخانه امکاناتی برای پذیرش این گونه کتاب‌ها از طریق صندوق‌های جمع‌آوری در مکان‌های تعیین شده مانند مجتمع اداری دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها، محلی مجتمع خرید و غیره برگزاری روز دسته جمعی کتابخوانی در روز و ساعت تعیین شده در سال (راهپیمایی کتاب، مشارکت افراد مشهور، سران کشورها، روسای نهادها، نویسندگان، بسیج مدرسه، کالج، دانشجویان دانشگاه، ادارات دولتی، کارمندان، عموم مردم، سازمان‌های غیردولتی و غیره) اهدای کتاب به کتابخانه‌ها را می‌توان در میان مردم تشویق کرد.  
 
کوپن‌های هدیه کتاب
مدارس، کالج‌ها و موسسات آموزشی و ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی می‌توانند به توزیع کوپن‌های هدیه کتاب به عنوان جایزه بپردازند که می‌توان آن‌ها را در کتابفروشی‌های منتخب با هماهنگی محلی در نظر گرفت و این کوپن‌ها باید در کتابفروشی‌های آنلاین محبوب مانندNBT، Flipkart، Amazon و غیره کتاب‌فروشی‌های آنلاین قابل قبول باشند.

گنجاندن کتابخوانی به‌عنوان بخشی از برنامه درسی عمومی مدرسه – به منظور تقویت مهارت‌های یادگیری و تلقین در کودکان مدرسه‌ای، کارگاه‌های خواندن و نوشتن، تعامل با نویسندگان، تصویرگران و مسابقه کتابخوانی و نقد کتاب و ایجاد باشگاه‌های کتابخوانی در هر مدرسه، دانشکده و کتابخانه‌های عمومی از دیگر اقدامات است.

نمایشگاه‌های کتاب در سطح ایالتی
حداقل یک نمایشگاه کتاب سالانه در پایتخت ایالت برگزار می‌شود.»

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن