تازه های کتابدنیای کتاب

کتاب «فقه و امنیت» منتشر شد

کتاب «فقه و امنیت» با بهره‌گیری از تراث گرانسنگ فقه شیعه این هدف‌گذاری را داشته که گزاره‌های فقهی ناظر بر مسائل امنیت در ابواب گوناگون فقهی را استخراج کند و با روش استنباط استنادی به بررسی آن بپردازد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «فقه و امنیت (امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه)» اثر محمداسماعیل نباتیان به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 515 صفحه منتشر شد.

این رساله با بهره‌گیری از تراث گرانسنگ فقه شیعه این هدف‌گذاری را داشته که گزاره‌های فقهی ناظر بر مسائل امنیت در ابواب گوناگون فقهی را استخراج کند و با روش استنباط استنادی به بررسی آن بپردازد.

اثر حاضر با هدف بررسی مسئله امنیت از منظر فقه شیعه نوشته شده است؛ از این رو با تطبیق و رصد ابواب مختلف فقه در آثار فقهای شیعه تلاش شده گزاره‌های فقهی ناظر بر امنیت از این منابع استفاده شود و زمینه تأملات فقه امنیت را فراهم کند.

این اثر در 10 فصل تهیه و تدوین شده است. در اولین فصل از این اثر به مفاهیم و چارچوب نظریه بحث مذکور کتاب پرداخته شده و در این میان، ارکان امنیت و ابعاد امنیت مطرح شده و امنیت در سه دسته امنیت به اعتبار سطوح امنیت، انواع امنیت به اعتبار قلمرو و انواع امنیت از حیث موضوع تقسیم‌بندی شده است.

فصل دوم این کتاب، تحت عنوان «امنیت فردی» تألیف شده که در فصل مذکور، گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تولید و حفظ امنیت فردی (حفظ کرامت، انسان مکلف و…) و گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تهدید امنیت فردی بیان شده است.

نویسنده در سومین فصل کتاب «فقه و امنیت» به بررسی امنیت خانوادگی پرداخته است که در این فصل گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تولید و تأمین امنیت خانوادگی (از جمله ازدواج و طلاق، دینداری در محیط خانوادگی) و گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تهدید امنیت خانوادگی تشریح شده است.

در فصل چهارم که با عنوان «امنیت اجتماعی» نوشته شده، گزاره های فقهی ناظر بر عوامل تهدیدکننده امنیت اجتماعی (نگاه به نامحرم، زنا، لواط و سُحق، قوادی، قذف، ظلم، تبعیض، دروغ و…) و گزاره‌های ناظر بر عوامل تأمین و حفظ امنیت اجتماعی (حدود و تعزیرات، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب، تعاون، وفای به عهد و…) آمده است.

پنجمین فصل از کتاب «فقه و امنیت» که به «امنیت نظامی/ امنیت ملی» پرداخته است، گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید و تأمین امنیت نظامی (اعم از جهاد، مرابطه، قاعده نفی سبیل، قاعده امان و…) و گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تهدید امنیت نظامی دارالحرب و… ، و امنیت جهان اسلام (دارالاسلام) بیان شده است.

نویسنده در ششم فصل از این اثر، به واکاوی مبحث «امنیت سیاسی» می‌پردازد و گزاره‌های فقهی ناظر بر امنیت سیاسی دولت محور و گزاره‌های فقهی ناظر بر امنیت سیاسی فردمحور را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

«امنیت فرهنگی» عنوان فصل بعدی این کتاب است که در این فصل، گزارش‌های فقهی ناظر بر تأمین و حفظ امنیت فرهنگی (از جمله تعظیم شعائر مذهبی، نهاد مرجعیت و روحانیت، نهاد مسجد، هیئت‌های مذهبی) و گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تهدید امنیت فرهنگی (کتب ضلال، تشبه به کفار، ارتداد و…) تبیین شده است.

در هشتمین فصل از کتاب مذکور که با عنوان «امنیت اقتصادی» تألیف شده، به تشریح گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تهدید امنیت اقتصادی (از جمله ربا، فقر، احتکار، تطفیف، اسراف و تبذیر و…) و گزاره‌های فقهی ناظر بر عوامل تأمین و حفظ امنیت اقتصادی (از جمله عدالت اجتماعی، خمس و زکات، وقف، قرض، انفاق و صدقه، قاعده احترام مال و عمل مسلمان) پرداخته شده است.

در فصل بعدی این کتاب «امنیت زیست محیطی» بررسی شده است و گزاره‌های فقهی ناظر بر حفظ زمین، حفاظت از حیوانات و حفاظت از گیاهان تبیین شده است.

در دهمین و آخرین فصل از کتاب حاضر، «امنیت اقتصادی» مورد بررسی قرار گرفته است؛ در مقدمه این فصل، ابعاد امنیت قضایی در فقه واکاوی شده و گزاره‌های فقهی ناظر بر تمهیدات و ساز و کارهای امنیت قضایی برشمرده شده است.

برشی از اثر

* قاعده حفظ نظام:
این قاعده به عنوان یکی از گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید و حفظ امنیت حکومت اسلامی است و آنچه از این قاعده به ذهن متبادر می‌شود، حفظ نظام بشری به صورت مطلق است؛ امعان نظر در روایات و آرا و قواعد فقهی نیز همین رویکرد را در منطوق و مفهوم «نظام» نشان می‌دهد.

اساساً رویکرد امام علی علیه‌السلام ــ تحت تأثیر سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و آموزه‌های اسلامی  ــ به مسائل اجتماعی و سیاسی در راستای حفظ نظام است. در اندیشه فقها و آثار فقهی شیعه به خوبی می توان تبلور عینی و فکری این سیره امام علی علیه‌السلام را مشاهده کرد.

امام خمینی ـــ به عنوان تنها فقیهی که موفق به تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر شریعت شد  ـــ می‌نویسد: «بزرگ‌ترین فریضه بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون، حفظ این جمهوری اسلامی از اعظام فرایض است».

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه