دنیای کتاب

پاتوق کتاب سیار رونمایی شد

مجتمع 13 آبان (لانه جاسوسی سابق ) روز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه میزبان یک رویداد فرهنگی از جنس ابتکار و نوآوری بود.

در حاشیه نشست ائمه جماعات دانشگاه‌های تهران که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد از اولین پاتوق کتاب سیار رونمایی شد.

این فروشگاه سیار کتاب که توسط پاتوق کتاب و با حمایت دفتر نشر معارف بصورت کاملا داخلی و  توسط  جوانان فرهنگی در شهر قم طراحی و اجرا شده است؛ امکان عرضه و نمایش بیش از 700 جلد کتاب را به سهولت و به آسانی به نمایش بگذارد.

امکان جابجایی آسان و سرعت عمل در بازو بست شدن و همچنین عدم نیاز به مکان زیاد و کمترین دخالت نیروی انسانی در راه اندازی و جمع شدن از ویژگی های منحصر به فرد این فروشگاه سیار کتاب است.

نمایش و عرضه تعداد بالای عناوین در کمترین مساحت ممکن و عدم  نیاز به داشتن توانایی خاص در رانندگی و راه اندازی از دیگر ویژگی های متمایز این کتابفروشی سیار است.

مسعود پیرمرادیان مدیرعامل دفتر نشر معارف در حاشیه این مراسم در گفتگو با تسنیم گفت: طراحی و اجرای این خودرو برای پاسخگویی بهنیاز جامع برای دسترسی به کتاب خوب انجام شده است. ما در دفتر نشر معارف بر این باوریم که بزرگ‌ترین مشکل حوزه نشر در کشور ما عدم وجود شبکه مناسب توزیع و ویترین ‌کتاب خوب به میزان لازم در کشور است. از این‌رو ما با حمایت این طرح به دنبال ساده کردن دسترسی مردم به کتاب خوب هستیم.

وی همچنین با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با نیاز جامعه به عدالت در همه عرصه‌ها افزود: یکی از اهداف راه‌اندازی پاتوق کتاب سیاربردن کتابفروشی در میان مردم خصوصا در مناطق و محلاتی است که دسترسی کمتری به مراکز توزیع کتاب وجود دارد.ما در این طرح نگاه ویژه ای به  روستاها ومناطق کمتر توسعه یافته خواهیم داشت ویکی از اهداف اصلی جامعه مخاطب ما مردم این مناطق خواهندبود.

مدیرعامل دفتر نشر معارف با اعلام آمادگی برای حمایت از طرح‌های جدید و نوآورانه در زمینه کتاب و کتابخوانی گفت: ما در دفترنشر معارف علاوه بر تمرکزبر تولید محتوا خوب و فاخر، اهتمام جدی بر کمک به چرخه توزیع کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب داریم و به دنبال ایجاد بستر برای راه‌اندازی شبکه سالم و قوی برای عرضه محصولات این جبهه داریم و اساسا راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای و حمایت از تأسیس شرکت پاتوق کتاب با این هدف صورت گرفته است.

پیرمرادیان با تأکید بر این که طراحی و تولید این فروشگاه تماما ایده پردازی و نوآورانه بوده است گفت: کار ایده پردازی ، طراحی  و تولید نمونه اولیه این فروشگاه سیار توسط جوانان انقلابی ودر کارگاهی در قم انجام شده و ما در ساخت آن سعی کردیم به غیر از مواردی که کالای مشابه داخلی وجود ندارد ازقطعات داخلی استفاده کنیم.

مهدی اخویان مدیرعامل شرکت پاتوق کتاب نیز در این در حاشیه آیین رونمایی از اولین پاتوق کتاب سیار به خبرنگار ما گفت: امروز درحالی شاهد راه اندازی اولین پاتوق کتاب سیار هستیم که فروشگاه‌های پاتوق کتاب در 27 استان کشور راه‌اندازی شده و به مرحله تثبیت و شکوفایی رسیده‌اند.

رئیس هیئت مدیره پاتوق کتاب نوآوری را لازمه پویایی و نشاط در کار فرهنگی دانست و افزود: راه‌اندازی این فروشگاه سیار ،طرحی نوآورانه جهت پاسخ به نیاز مجموعه‌های فرهنگی برای تأمین کتاب و محصولات فاخر جبهه فرهنگی انقلاب است و امیدواریم با حمایت معنوی مسئولین بتوانند درانجام این رسالت موفق باشد.

اخویان در رابطه با ادامه اجرای این طرح گفت: این خودرو نمونه اولیه ودر واقع آزمایشگاهی اینطرح است و بنا داریم پس از برگزاری نمایگاه های مختلف در مدت زمان سه ماهه از اجرای این طرح بازخورد گیری کنیم و با احصاء و برطرف کردن کلیه نواقص احتمالی و تکمیل فرآیندها ،این خودرو را به تولید انبوه برسانیم.

مدیرعامل پاتوق کتاب همچنین گفت: امیدواریم در مرحله اول اجرای این طرح بتوانیم همه مراکز استان های کشور را به حداقل یک دستگاه پاتوق کتاب سیار مجهز نماییم تا ضمن در دسترس قرار گرفتن کتاب برای همه مردم بتوان بازخورد خوب و دقیقی از اجرای این طرح بدست آورد.

احسان رضایی مجری اولین فروشگاه سیار کتاب نیز به خبرنگار ما گفت: سابقه خوب برگزاری نمایشگاه در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و کلیه مکان‌های عمومی ما را امیدوار کردهاست که پاتوق کتاب‌ سیار در اجرای این رسالت  موفق خواهد بود.

رضایی با اشاره به این که پاتوق سیار کتاب ظرفیت انتقال و نمایش بیش از هفتصد عنوان کتاب را به راحتی و سهولت فراهم میکند گفت: امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم به یکی از دغدغه های  رهبری که راه اندازی کتابفروش سر هر کوچه است جامع عمل بپوشیم و شهر به شهر و کوچه به کوچه کتاب خوب را به مردم معرفی کنیم و به دستشان برسانیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه