معرفی کتابیادداشت

معرفی چند کتاب به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) تصمیم گرفتیم تعدادی کتاب فاخر مرتبط با زندگی و زمانه حضرت زهرا (س) معرفی نماییم.

 

 

1-کتاب «اُماه» در تلاش برای ترسیم یک سبک زندگی اجتماعی جامع از حضرت فاطمه زهرا (س) است و حاصل ده سال پژوهش حمید سبحانی صدر در جزئیات زندگی سرور زنان عالم است. سبحانی صدر سعی کرده است در حد توان نمونه‌هایی ملموس و قابل الگوبرداری از سیره اجتماعی آن حضرت به اختصار ارائه دهد.

«اُماه» به چهار بخش مهم از زندگی اجتماعی حضرت زهر (س) می‌پردازد:
۱. دخترانه؛ روابط دخترانه حضرت زهرا (س) با والدینش، و مجموعه‌ای از آنچه در دوران پیش از ازدواج بر ایشان گذشته است.
۲. همسرانه؛ گزارشی ملموس و کمی متفاوت از زندگی مشترک آن بانو با همسر بزرگوارش امیرمؤمنان (ع).
۳. مادرانه؛ مجموعه‌ای از سیره حضرت مادر (س) در رفتار با فرزندانش و تکاپوی ایشان در مسیر تربیت.
۴. بی‌کرانه؛ نمونه‌های متعددی از تعاملات حضرت فاطمه (س) با جامعه، تلاش‌های اقتصادی، مجاهدت‌های سیاسی، حدود حضور در جامعه و….

 

 

2-«خاطر نازک گل» جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه 80، برنده جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شد.

در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

این سیره کاربردی که بیش از 50 موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و… را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

نویسنده برای نگارش این کتاب، 500 منبع مطالعه و دیده که از 229 تای منبع آن بهره گرفته شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

«سلام بر تو ای دختر حضرت عشق!
ای همسر حضرت عشق!
ای مادر حضرت عشق!
ای حضرت عشق!
ای «ریحانه»!
ای «عارفه»!
ای «الهه»!
ای «شهیده»!
سلامی آغشته با بُغضی بنفش.»مجموعه سبک زندگی معصومین(ع) با استفاده از منابع روایی و تاریخی معتبر نوشته شده است که جلد اول آن درباره پیامبر گرامی اسلام(ص) به چاپ سی و یکم و جلد دوم آن با نام «امیر گلها» درباره زندگی و شخصیت امام علی(ع) به چاپ هشتم و اخیراً جلد پنجم آن درباره امام حسین(ع) به جامعه عرضه شده است و به زودی، جلد چهارم آن با نام «غنچه دلتنگ» درباره زندگی و شخصیت امام حسن مجتبی(ع) و جلد ششم آن با نام «نیلوفر نیایش» درباره زندگی و شخصیت امام سجاد(ع) برای نخستین بار از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود.

 

3-کتاب «حیدر» نوشته آزاده اسکندری توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد. در کتاب «حیدر» با روایتی خطی و یک‌دست و درهم‌تنیده، از ۹ سال زندگی مولی‌الموحدین علی(ع) با حضرت صدیقه طاهره(س) مواجهیم؛ روایتی که راوی‌اش حیدر(ع) است. از زبان مولا می‌خوانیم که از سال دوم تا یازدهم هجری چه گذشت. از روزهای نزدیک به ازدواج حضرت امیر(ع) تا روزهای بعد از شهادت حضرت زهرا(س).

هر آنچه از زندگی مشترک، نبردها و روزگار پرفرازونشیب به‌طرزی پراکنده در منابع شیعه و سنی ثبت شده است، از دید نویسنده دور نمانده و در تلاشی عالمانه با اتکا و ارجاع بر بیش از ۱۲۰ منبع متقن، تصویری روشن و یک‌پارچه از زندگی مولی‌الموحدین در «حیدر» بر کاغذ نشانده است.

 

 

 

 

4-کتاب فاطمه علی است

این کتاب، مجموعه داستان‌های کوتاهی از سبک زندگی علی(علیه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) را شامل می‌شود. داستان‌های این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول «تولد دو نور» به داستان ولادت و بالندگی آن دو معصوم می‌پردازد. در فصل دوم به نام «پیوند دو دریا» ماجراهای شورانگیز وصلت آن دو نور را می‌خوانیم. در سومین فصل که «داستان زندگی» نام دارد کاممان با داستانک‌هایی از زندگی و سلوک آن دو چراغ هدایت شیرین می‌شود. فصل آخر حین و بعد از شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند و «در فراق یار» نام دارد.

 

 

 

5- زن در آینه جلال و جمال

امروزه نگرشهای متفاوت تاریخی، جامعه شناسانه یا روانشناسانه به مقوله زن و مرد، باورهای غلط و انحرافی را به ذهنها منتقل می کند؛ لذا عده ای به دنبال تحقق مرد سالاری رفته اند و عده ای زن سالاری را تجویز می کنند. عده ای نیز در سرگردانی اند و دم از تساوی زن و مرد می زنند. در این میان تحلیل واقع گرایانه از شخصیت زن و توجه به مقام و موقعیت فردی و اجتماعی زن بر اساس رهیافت براهین عرفانی و قرآنی امری ضروری است. این کتاب برای نیل به چنین هدفی نگاشته شده است.
کتاب حاضر مجموعه درسهایی است از استاد آیت الله جوادی آملی که در مرکز دینی و فرهنگی جامعه الزهرای قم در میان محصلان آن مرکز مورد مطالعه و مداقه قرار گرفته است. این کتاب در 5 بخش تدوین شده است : در بخش اول به یک سری بحثهای مقدماتی و مبنایی پرداخته می شود و وجه تسمیه این کتاب به این عنوان در آنجا توضیح داده می شود. در بخش دوم با عنوان «زن در قرآن» به بررسی زن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته می شود. در بخش سوم با عنوان «زن در عرفان»به بررسی شخصیت زن از دیدگاه عرفان ناب و اسلامی پرداخته می شود. نویسنده در این بخش نمونه هایی از زنان عارفه را معرفی می نماید. در فصل چهارم با عنوان «زن در برهان» از زاویه فلسفی وارد شده و به بررسی این موضوع می پردازد. در نهایت در بخش پنجم به یک سری از شبهات موجود در جامعه اشاره نموده و پاسخ می دهند. در این فصل به این شبهات پرداخته شده است:
1-زن و تصدی امور اجرایی 2- زن و استقلال و وابستگی 3- زن و مدیریت خانواده 4- نقص عقل و دین زنان 5- زن و دیه متفاوت 6- حجاب 7- نماز قضای پدر و مادر 8- انتساب سیادت
با توجه به سطح علمی مخاطبانِ این سخنرانی ها، این کتاب برای کسانی که دارای حد کافی از اطلاعات و مطالعات دینی بوده اند سودمند است.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه