دنیای کتاب

هنوز اعتباری برای پاییزه کتاب نگرفته‌ایم

به گزارش خوشه به نقل از ایبنا، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه امیدوارم به زودی بتوانیم مطالبات کتابفروشان از طرح‌های تابستانه و پائیزه کتاب را پرداخت کنیم، گفت: مساله اینجا است که ما برای پاییزه کتاب، هنوز اعتباری نگرفته‌ایم. ضمن اینکه معتقد بودیم ابتدا تابستانه باید تسویه شود و پائیزه را با این قول معاونت فرهنگی و معاونت مالی شروع کردیم، اما مسائل و درگیری مالی و کمبود پول و اعتبار اجازه این کار را نداد.

وی افزود: اکنون حجم بدهی زیادی به کتابفروشان داریم که اگر نتوانیم تا آخر آذر ماه این مبلغ را تسویه کنیم، با سیاست‌های وزارتخانه که تقویت کتابفروشی‌ها است هماهنگ نیست و اجرای طرح در دوره‌های آتی دچار نقصان می‌شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه خواست عمومی کتابفروشان این است که یک هفته پس از برگزاری این طرح مطالبات پرداخت شود، گفت:‌ ما در طی چندین دوره برگزاری طرح‌های فصلی کتاب، تلاش کردیم طرح را با حداقل خطا برگزار کنیم و خطاهای احتمالی را نیز در مسیر حذف می‌کنیم، اما مساله اینجا است که نگران هستیم مطالبات انباشته شود و کتابفروشان استقبال نکنند.

وی تاکید کرد:‌ اگر مطالبات به موقع پرداخت نشود، امکان دارد که کتابفروشان در دوره‌های بعد از طرح استقبال نکنند. البته ناگفته نماند که در طرح پائیزه هم 10 درصد ریزش کتابفروشی‌ها را شاهد بودیم و امیدواریم با پرداخت به موقع از چنین رویه‌ای جلوگیری شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه در برخی استان‌ها،  کتابفروشان منتظر یارانه نمی‌مانند و کتاب را با تخفیف خارج از سیستم خانه کتاب به مخاطب می‌فروشند، گفت: طرح‌های فصلی کتاب در جامعه با اقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است، زیرا جو روانی جامعه و فضای رسانه‌ای به سمت کتاب می‌رود. تا جایی که برخی کتابفروشان اعلام می‌کنند که در این ایام فروش دو تا سه برابر می‌شود.

حسینی‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه افزایش اعتبار کتابفروشی مناطق محروم از اولویت‌های طرح تابستانه کتاب بود، یادآور شد: در تابستانه، به 10 استان، 10 میلیون تومان اضافه بر ظرفیت آن‌ها پرداخت شد، اما در این میان نکته مهم این است که کتابفروشی استانی باید بتواند این ظرفیت را جذب کند  معتقدم کتابفروش باید هنر این را داشته باشد که برای برندسازی و جذب مشتری، به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نظیر رونمایی و نقد کتاب بپردازد و در تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف به افزایش مخاطب خود کمک کند.

به گفته وی، نباید فراموش کرد که کتابفروشان مناطق محروم باید اراده کنند و برای جذب مخاطب و اعتبار به کتابفروشی خود برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کنند، در این میان این آمادگی در موسسه خانه کتاب نیز وجود دارد که طرح‌های تخفیفی را به صورت استانی برگزار ‌کنیم.

حسینی‌پور تاکید کرد: اخیراً وزیر کشور در سفری که به کردستان رفته بود به استاندار دستور داد که کتابفروشی‌های این استان تا 50 درصد تخفیف ارائه کنند که اکنون در حال مذاکره هستیم تا در کردستان به صورت موردی این طرح اجرا شود.

وی با بیان اینکه در این میان باید فرایندهای اجرایی را اصلاح کنیم، تاکید کرد: کارشناسان درباره اجرای طرح‌‌های فصلی انتقادهایی درباره کتاب‌های مشمول طرح، میزان تخفیف، تقسیم تخفیف‌ها به 15 و 25 درصد نظراتی دارند که می‌توان در دوره‌های آتی این دیدگاه‌ها را اعمال کرد. همچنین اشکالات طرح و پیشنهادات را بگیریم تا طرح‌های بعدی با کمترین اشکال اجرایی شود.

حسینی‌پور مدیریت منابع را یکی دیگر از ضروریات طرح‌های فصلی کتاب در دوره‌های آتی دانست و گفت: در این دوره‌ها شاهد بودیم کتابفروشی‌های بزرگ فروش خوبی داشتند و گاهی یک روزه اعتبار خود را تمام می‌کردند، قرار است در بررسی‌های آینده اجرای طرح فصلی کتاب با کتابفروشی‌های بزرگ را به صورت مشارکتی اجرا کنیم و بنیه اصلی طرح برای تقویت کتابفروشی‌های محلی و کوچک باشد تا رشد داشته باشند، زیرا تجربه نشان داده است هرچه کتابفروشی جدید تاسیس شود برای شهر و منطقه خوب است و آثار فرهنگی آن را می‌توان در محله‌ها مشاهده کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه