دنیای کتاب

مالیات بر تولید کتاب اشتباه است

به گزارش خوشه، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با مهر، با اشاره به مشکلاتی که اخیراً در زمینه اجرای قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان به وجود آمده و نگرانی‌هایی را برای اعضای این صنف ایجاد کرده است، ضمن یادآوری ارجحیت قوانین بر بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی که به گفته او بسیار مورد تاکید ممیزان مالیاتی هستند، گفت: در مورد معافیت مالیاتی هم ما دو شرط اصلی قانونی داریم؛ اولی مجوز است که در مورد ناشران، مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مورد کتابفروشان هم مجوز اتحادیه‌ها – که از طرف وزارت ارشاد به آنها تفویض شده است – اعتبار دارد.

وی ادامه داد: شرط دوم معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان هم، برخاسته از قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه است که در آن کلیه شهروندان در موارد مقرر مکلف به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی شده‌اند. لذا چنانچه این دو شرط پیش‌گفته در مورد ناشران و کتابفروشان برقرار باشد، قاعدتاً می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی با آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعدد و مختلف که حتی خود مجریان قانون و همچنین مودیان مالیاتی را دچار سردرگمی کرده است، اجرای قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس گفت: حدود ۵ سالی تکالیف مالیاتی بر اساس تقسیم‌بندی مشاغل به سه گروهی که در ماده ۹۵ قانون مربوطه وجود داشت (الف، ب و ج)، انجام می‌شد. بعد از این مدت در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ این را تغییر دادند و گروه‌بندی‌های یادشده کنار گذاشته شد و تفکیک‌ها این بار بر اساس درآمدها صورت گرفت؛ به این ترتیب که مشاغل با درآمدِ تا یک میلیارد تومان در سال گروه ۳، یک تا سه میلیارد تومان در سال گروه ۲ و سه میلیارد تومان به بالا گروه یک، شدند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که سازمان دارایی کشور در رسیدگی به امور مالیاتی، همیشه یک تا دو سال عقب است؛ مثلاً الان که سال ۹۷ است، آنها در حال بررسی درآمد سال ۹۵ مودیان مالیاتی هستند در حالی که همانطور که گفتم از سال ۹۴ به بعد، تقسیم‌بندی جدید مطرح شده است.

آموزگار ادامه داد: اگر ممیزان مالیاتی می‌خواهند پرونده‌های مربوط به سال ۹۵ را رسیدگی کنند، می‌بایست گردش مالی کل سال ۹۴ مودیان مالیاتی را در نظر بگیرند و مودیان هم قاعدتاً باید بر اساس گردش مالی سال ۹۴ خود، اسناد و مدارک مورد مطالبه دارایی را برای سال ۹۵ ارائه کند. مشکلی که الان به وجود آمده، این است که ممیزان مالیاتی با مراجعه به «خانه کتاب» فهرست تولیدات ناشران را مطالبه می‌کنند؛ در حالی که باید توجه داشته باشیم که اولاً از تولید یک محصول، مالیات گرفته نمی‌شود و دوماً فهرست تولیدات یک ناشر، با فهرست فروش او کاملاً متفاوت و دو مقوله مجزا از هم هستند؛ به عبارت دقیق‌تر تولید یک کتاب لزوماً به معنای این نیست که آن کتاب هم (به میزان تولیدشده) فروش رفته است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به طرح این موضوعات در جلسه‌ای با حضور برخی از مسئولان سازمان امور مالیاتی از جمله «اکبر زارعی» مدیرکل امور مالیاتی مرکز شهر تهران در چند روز گذشته و در فضایی به گفته او همدلانه و صمیمی، همچنین از برگزاری جلسه‌ای با حضور وی و چند تن از ناشران با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد مشکلات یادشده برای اهالی صنف نشر به مرور برطرف شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه