دنیای کتاب

افزایش قیمت کتاب باید با استقبال مخاطبان تلاقی داشته باشد

به گزارش خوشه به نقل از فارس، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در رابطه با قیمت‌های جدید کتاب اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری کتاب همانند سایر کالاها برگرفته از قیمت تمام شده آن است، که شامل مواد، کاغذ،‌خدماتی از قبیل ویراستاری، حق‌تالیف، حق‌الترجمه و صفحه‌بندی و.. می‌شود از این رو قیمت تمام شده همه موارد قیمت پشت جلد کتاب را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و ناشران الزامی به درج قیمت کتاب در شناسنامه ندارد در شرایطی که ناشران ناگزیرند شمارگان را به موجب همان قانون در شناسنامه درج کند، افزود:‌ اگر کتابی قرار است همین روزها منتشر شود قیمت تمام شده آن نسبت به هزینه‌های امروز محاسبه می‌شود. بنابراین افزایش قیمتی را امروز با توجه به شرایط نسبت به گذشته خواهد داشت.

* عرضه با تقاضا همراستاست

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: اما قوانین عامی درباره همه کالاها و خدمات داریم. اما در قوانین حمایت از مصرف کنندگان بحث قیمت به طور کلی مطرح می‌شود، و مطابق استنباط از موارد یاد شده چنانچه قیمت مواد اولیه افزایش نیابد، افزایش قیمت کالا توجیهی ندارد.

وی در ادامه به شرایط کنونی بازار کتاب و کاغذ به نکاتی اشاره کرد و تصریح کرد: کتاب شاید فاصله‌دارترین کالاها با قیمت‌های دستوری باشد. قیمت پشت جلد برای ناشری که کتاب تولید می‌کند به بازار، مخاطب و امکان فروش توجه می‌کند بنابراین عرضه را به نحوی تنظیم می‌کند که با تقاضا همراستا باشد.

* توقف کار برخی از ناشران با توجه به شرایط اقتصادی

آموزگار ضمن اشاره به هزینه دوبرابری قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته ابراز داشت: ما سال گذشته نصف قیمت کنونی کاغذ را در بازار داشتیم. از این رو متناسب با این افزایش سایر خدمات هم به همان نسبت افزوده شدند. طبیعی است کتابی که در این شرایط قرار است تولید شود با توجه به قیمت جدید مواد اولیه  محاسبه می‌شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن بیان اینکه ناشر دغدغه فروش کتاب را دارد بنابراین افزایش قیمت در نقطه‌ای باید با استقبال مخاطبان تلاقی داشته باشد، توضیح داد:هر چند متاسفانه امروز شاهدیم که بسیاری از دوستان‌مان در عرصه نشر تولیداتشان را متوقف کرده‌اند و گزارشات بسیاری در این راستا به من می‌رسد، اما یکی از دلایلش آن است که کارگروه تشکیل شده از سوی وزارت ارشاد و صنعت با حضور نمایندگان تعزیزات، بانک مرکزی، انجمن وارد کنندگان کاغذ و … صورتجلسه‌ای را مصوب کرده‌اند که به امضای همه اعضای این کارگروه رسید مبنی بر اینکه کاغذ تحریر کیلویی 5 هزار و 100 تومان باید عرضه باید بشود که برای کاغذ 70 گرمی (تحریر) 100 در 70 کاغذ بندی 125 هزار تومان خواهد شد اما متاسفانه این قضیه اجرایی نشده است.

* ناشران دست نگه داشته‌اند تا تکلیف روشن شود

این ناشر در ادامه با بیان اینکه دولت از سویی اعلام می‌کند کاغذ بندی125 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما از طرفی در بازار بیش از کیلویی 8 هزار تومان به فروش می‌رسد،عنوان کرد: دولت اعلام می‌کند هر وارد کننده‌ای که کاغذ عرضه نکند یا نفروشد تخلف کرده است، اما کاغذفروشان یا در قیمت‌ها دست کاری می‌کنند یا در فاکتورها. سرانجام قیمت کتاب افزایش می‌یابد بنابراین برخی از ناشران دست نگه داشته‌اند تا تکلیف روشن شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم کاغذ با توجه به تمرکزی که برای آن انجام شده در حال پیگیری است روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد.

وی همچنین به توقیف برخی کاغذهای احتکار شده که سودجویان آن را در انبارها ذخیره کرده بودند که به هنگام گرانی وارد بازار کنند، اشاره کرد و گفت: کاغذهایی که احتکار و کشف شده باید وارد بازار شوددر این صورت کاغذ با قیمت بندی 125 تومان عرضه خواهد شد اما این روند زمان‌بر است و مرجع قضایی باید حکم بدهد که آیا این مسئله احتکار است یا نه.

* ناشر تا جایی قیمت کتاب را افزایش می‌دهد که مطمئن باشد مخاطب را از دست نمی‌دهد

به گفته آموزگار نکته دیگر این است که در حوزه کتاب‌های نفیس که واقعا هزینه‌ها قابل توجه است، مثل مجموعه‌های چند جلدی و یا دایره المعارف‌ها اگر الان بخواهند تولید شوند قاعدتا هزینه‌های بالایی خواهند داشت و اگر به قیمت قبل قرار بر عرضه باشد، قیمت گذشته نمی‌تواند هزینه‌های چاپ مجدد را تکافو کند. من فکر می‌کنم این قضیه مسئله تناسب عرضه و تقاضا است. بنابراین ناشر تا حدی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که مطمئن باشد این افزایش موجب از دست دادن مشتری کتاب نخواهد شد.

آموزگار با بیان اینکه جلساتی را در خانه کتاب برگزار کرده‌ایم، گفت: آمار خانه کتاب محل مراجعه دستگا‌ه‌های دولتی است پس بهتر دیدیم خانه کتاب در این امر مشارکت داشته باشد. جلساتی داشتیم به نتایجی رسیدیم و این نتایج در هیأت مدیره اتحادیه پرورانده شد. نتیجه آن هم نامه‌ای بود که به معاون فرهنگی وزیر ارشاد نوشتیم تا مقدمات فراهم شود و همکاران ما مطالبات خود را قانونمند کنند.

* تفاهم‌نامه ارشاد، خانه کتاب، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت برای قیمت کتاب

وی در پایان گفت:‌ اعتقاد دارم ناشر قیمت را به میزانی افزایش می‌دهد که مشتری از دست نرود و از سوی دیگر حق را به او می‌دهیم که لیبل پشت جلد کتاب بزند. این اصلاحیه به خانه کتاب،اداره کتاب، تعزیزات و سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد شد و طی تفاهم نامه ارشاد، خانه کتاب، اتحادیه  ناشران و کتابفروشان و مجموعه‌های ناظر این مسئله به امضا خواهد رسید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه