دنیای کتابمقالات

امکان به‌روزرسانی قیمت کتاب برای کتاب‌فروشان حاضر در نمایشگاه بررسی شود

مدیر کتابفروشی روایت فتح با بیان‌ اینکه حضور کتاب‌فروشان در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران مصداق حمایت از این صنف است، گفت: این ایده خوب می‌تواند با به‌روز‌رسانی قیمت کتاب‌ها در نمایشگاه مجازی دنبال شود.

عبدالله امیری‌مقدم، مدیر کتاب‌فروشی «روایت فتح» درباره حضور کتاب‌فروشی‌ها در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از طریق سامانه خرید از کتابفروشی‌ها گفت: نفس حضور و راه‌پیداکردن کتابفروشی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران و امکان عرضه مستقیم کتاب از کانال کتاب‌فروشی‌ها، ایده بسیار خوبی است.
 
وی با بیان اینکه به گفته برخی منتقدان، طیف وسیعی از کتاب‌فروشان هر سال با شروع نمایشگاه کتاب دچار رکود در بازار کسب‌وکار خود می‌شدند و این انتقاد هر سال به نمایشگاه کتاب وارد می‌شد، عنوان کرد: امسال با سیاست‌گذاری خوب، ایده حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب عملیاتی شد و به این حلقه از صنعت نشر نیز توجه شد.
 
امیری‌مقدم با تأکید بر اینکه امکان حضور کتاب‌فروشی‌ها در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یک شروع امیدوار‌کننده و عاملی برای تقویت این بخش از صنعت نشر است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران جای خود را میان مردم باز کرده، حضور ـ مجازی ـ کتاب‌فروشان در دوره‌های بعد نیز می‌تواند پر‌رنگ‌تر و اثربخش‌تر باشد. 
 
وی با اشاره به موج تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در طول سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، گفت: البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این سال‌ها تلاش کرده از کتاب‌فروشان حمایت کند و مصداق این حمایت را امسال با حضور آنان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تکمیل کرد اما برای حضور پررنگ و تأثیرگذار کتاب‌فروشان در نمایشگاه مجازی  کتاب تهران قطعاً نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق‌تر، وسیع‌تر و به‌هنگام‌تری است.
 
امیری‌مقدم با بیان‌ اینکه بهتر بود پیش از قطعی‌شدن حضور کتاب‌فروشان در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران نامه‌ای از طرف صنف به کتاب‌فروشان دارای مجوز ارسال می‌شد، اظهار کرد: این اطلاع‌رسانی و تشکیل یک گردهمایی ازسوی کتاب‌فروشان پیش از حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، زمینه‌ساز حضور بابرنامه و منسجم‌‌تر در نمایشگاه کتاب سی‌و‌چهارم می‌شد. امیدواریم در دوره‌های بعد این اطلاع‌رسانی وسیع‌تر انجام شود.
 
مدیر کتاب‌فروشی «روایت فتح» با بیان اینکه رسانه ملی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها باید هرچه بیشتر فعالیت‌هایی که قرار است نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب رخ دهد را تبلیغ کنند، اظهار کرد: تبلیغات نقش مهمی در آگاهی مردم از فعالیت‌های نمایشگاه کتاب دارد.
 
وی با اشاره به تشویق حضور کتاب‌فروشی‌های سنتی در بخش مجازی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: بسیاری از کتاب‌فروشان هنوز به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند و این امکان حضور در بخش مجازی، زمینه‌ساز به‌روز‌رسانی و خروج آن‌ها از حالت فروش سنتی کتاب می‌شود.

 مدیر کتاب‌فروشی «روایت فتح» با بیان اینکه تراز، شیوه فعالیت و بنیه اقتصادی کتاب‌فروشی‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد،گفت:‌ برخی کتاب‌فروشی‌ها به پشتوانه انتشاراتی که دارند، بنیه اقتصادی قوی‌تری دارند و به همین دلیل از طریق انتشارات در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند اما کتاب‌فروشانی که پشتوانه نشر ندارند، واقعاً از نظر اقتصادی آسیب‌پذیر هستند و حضور این دست کتاب‌فروشان در نمایشگاه کتاب امسال بسیار مثبت و تأثیرگذار خواهد بود.

امیری‌مقدم با بیان اینکه کتاب‌فروشان به‌اصطلاح جنس رکودی زیاد دارند، اظهار کرد: اگر امکان به‌روزرسانی قیمت وجود داشته باشد، کتاب‌فروشان تقویت می‌شوند زیرا بسیاری از کتاب‌فروشان کتاب‌هایی دارند که سال‌های قبل منتشر شده و اکنون قدیمی شده‌اند؛ به این نوع کتاب‌ها جنس رکودی می‌گویند؛ در سامانه خرید از کتاب‌فروشی، سفارش‌هایی از این دست  زیاد است. اصناف دیگر اجناس خود را با قیمت‌های به‌روز‌شده ارائه می‌کنند اما کتاب‌فروشان باید انبار رکودی کتاب خود را به قیمت قبلی بفروشند.
 
وی با بیان اینکه بهتر است در سامانه خرید از کتابفروشی‌ها و بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه یبن‌المللی کتاب تهران قیمت کتاب‌ها به‌روزرسانی شود، عنوان کرد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث قیمت‌گذاری کتاب ورود و سیستم قیمت‌گذاری کتاب را یکپارچه و ضابطه‌مند کند، اتفاق مهمی در بحث رونق فروش کتاب رخ می‌دهد؛ زیرا سیستم قیمت‌گذاری سلیقه‌ای و شخصی، به ضرر خریداران کتاب است. به نظر می‌رسد، ورود این وزارتخانه به بحث قیمت‌گذاری، می‌تواند بحث فروش کتاب را تقویت کند.
 
مدیرکتاب‌فروشی «روایت فتح» با پیشنهاد خرید کتاب از کتاب‌فروشان گفت: وزارت فرهنگ و و ارشاد اسلامی تاکنون فقط از ناشران کتاب خریداری کرده است و به نظر می‌رسد خرید مستقیم این وزارتخانه از کتاب‌فروشان نیز راهکار خوبی برای تقویت صنعت نشر باشد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و هم‌زمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن