دنیای کتابمقالات

۹۵ درصد ناشران فعال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند

یاسر احمدوند در نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: ۹۵ درصد ناشران فعال کشور در نمایشگاه حضور دارند و آثار منتشر شده خود را عرضه می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکشنبه (هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی؛ سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کمیته ناشران خارجی و جمعی از اصحاب رسانه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

پیشرفت هر کشوری مرهون بیشتر و بهتر خواندن است
در ابتدای این نشست یاسر احمدوند با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم با عنوان «آینده خواندنی است»، مطرح کرد: این شعار به این معنا است که آینده پیشرفت کشور در گرو بیشتر و بهتر خواندن است، تاریخ جوامع مختلف نشان می‌دهد که پیشرفت هر کشوری مرهون بیشتر و بهتر خواندن است. آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی پیشرفت می‌کند و نمایشگاه زمینه‌ای برای تشویق مردم و جلب توجه به عادت مهم کتابخوانی و توجه دادن خانواده‌ها به این موضوع مهم است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم با شرکت انبوه مردم و مخاطبان نمایشگاه و خدماتی که ناشران ارائه می‌کنند، شاهد نمایشگاه پررونقی باشیم. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای رسیدن به هدف پیشرفت فرهنگی و اقتصادی موثر، تفاوت‌‌هایی با دوره‌های قبل خواهد داشت؛ در بخش‌های مختلف،‌ رویکرد اصلی توجه به محتوای فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی بوده و تلاش بر این است مردم از آن بهره‌مند شوند.

 
احمدوند ضمن تشکر از شهرداری تهران، بانک ملی ایران به‌عنوان بانک عامل، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، مدیریت شهری و مجموعه دست‌اندرکاران و همکاران در مصلای امام خمینی(ره) بیان کرد: برای برپایی این رویداد سازمان‌ها و نهادهای مختلف مشارکت دارند و بخش‌های مختلف با اهتمام ویژه کمک حال این دوره از نمایشگاه بودند.

  
 رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین مطرح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی که پیش‌روی صنعت نشر قرار دارد ناشران با انگیزه و اشتیاق حداکثری در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضر هستند و امیدوارم این نمایشگاه با همراهی ناشران، نویسندگان، اهالی قلم و مردم خاطره شیرین فرهنگی برای همه به‌جا بگذارد.

 

حضور روسای نمایشگاه‌های کتاب دوحه، مسقط و دهلی نو در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم 
در بخش دیگر این آیین علی رمضانی با اشاره به اینکه خبرنگاران شرکای عمومی کردن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند، گفت: امسال نیز همچون دوره گذشته بخش مجازی همزمان با بخش حضوری به مخاطبان خدمات ارائه می‌دهد. یکی از اتفاق‌های ویژه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور کتابفروشی‌ها است. همواره مطرح بود نمایشگاه احتمالا نقصانی در کار کتابفروشان ایجاد می‌کند برای اینکه این شبهه برطرف شود، کتابفروشان امسال در نمایشگاه حضور دارند و خدمات ارائه می‌کنند.

 

او با اشاره به اینکه پس از پایان سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دبیرخانه دائمی نمایشگاه برپا و ارزیابی و آسیب‌شناسی‌ها صورت گرفت، عنوان کرد: کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی شامل دو بخش مرکز تماس برای پاسخگویی به ناشران و خریداران بخش مجازی نمایشگاه و مرکز اطلاع‌رسانی کتاب‌ها و ناشران برای پاسخگویی به مراجعان در بخش فیزیکی نمایشگاه است. غرفه‌های اطلاع‌رسانی و استندهای لمسی نیز در بیش از ۲۰ نقطه نمایشگاه جانمایی شده‌اند و به سوالات مردم پاسخ خواهند داد. تجربه سال گذشته به ما نشان داد که باید کارافزار نمایشگاه را راه‌اندازی کنیم و نقشه‌های بخش‌هایی که جانمایی شده‌اند روی کارافزار آماده است. این کارافزار اطلاع‌رسانی با عنوان «نمایشگاه کتاب» در دو نسخه اندروید و IOS برای اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌ها، ناشران داخلی و خارجی و فعالیت‌های جنبی نمایشگاه طراحی شده و در «کافه بازار»، «اناردونی» و «آی اپس» قابل دریافت است. خریداران و مراجعه‌کنندگان می‌توانند قبل از مراجعه به نمایشگاه این کارافزار را دریافت و استفاده کنند. مرکز تماس نمایشگاه با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱  از ساعت ۹ تا ۱۸ هر روز پاسخگوی خریداران و ناشران خواهد بود.

 

وی ضمن بیان اینکه کمیته ناشران خارجی میزبان نزدیک به ۱۰۰ ناشر خارجی است که کتاب‌های خود را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ در این نمایشگاه عرضه می‌کنند، عنوان کرد: نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد در تعداد عناوین و ۲۰ درصد در تعداد غرفه‌ها افزایش داشته‌ایم. قریب به ۴۰ کشور در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که ۲۷ کشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه حاضر هستند. کمیته بین‌الملل نیز میزبان کشور تاجیکستان به‌عنوان میهمان ویژه است؛ ۲۰ نفر از ناشران، شخصیت‌های فرهنگی و مدیران شاخص این کشور در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین ناشران خارجی و بخش بین‌الملل نمایشگاه در سرای ملل واقع در رواق شرقی مستقر می‌شوند که با همکاری نهادها و سازمان‌ها مختلف بیش از ۴۰ نشست در این خصوص برگزار خواهد شد.

 

سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: تعدادی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان، به‌ویژه جهان اسلام در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت. روسای نمایشگاه‌های دوحه، مسقط و دهلی نو نیز میهمان نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم خواهند بود. وزرای فرهنگ کشور تاجیکستان و ونزوئلا نیز از میهمانان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این دوره هستند و همچنین از کتاب وزیر فرهنگ ونزوئلا که توسط روزنامه ایران به زبان فارسی منتشر شده رونمایی می‌شود.

 

وی با اشاره به کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه اضافه کرد: «سینما کتاب» محصول مشترک نمایشگاه و انجمن سینمای جوان است؛ در این آیین، فیلم‌های مستند، اقتباسی یا فیلم‌هایی که در ارتباط با شخصیت‌های فعال حوزه کتاب و فرهنگ یا در ارتباط با ترویج کتاب است با حضور عوامل و تهیه‌کنندگان آنها برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید. برخی از فیلم‌ها با نکوداشت شخصیت محوری فیلم یا مستند و یا جلسات نقد و بررسی و رونمایی کتاب پیرامون آن فیلم همراه خواهد بود. سالن «کتاب بازی» با ۱۵ غرفه به فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان مرتبط است؛ سالن گوشه کتاب با ۵۰ نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب به فعالیت می‌پردازد. سالن گوشه نقد نیز به ناشران اختصاص پیدا کرده است.

 

او درباره یارانه تخصیص یافته به گروه‌های مختلف گفت: یارانه خرید کتاب برای دانشجویان در این دوره نمایشگاه ۶۰۰ هزار تومان با پرداخت ۴۰ درصد معادل ۲۴۰ هزار تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی و برای اساتید و هیات علمی با پرداخت ۵۰ درصد معادل ۳۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. برای اهل قلم  نیز از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یارانه کتاب در نظر گرفته شده است.

 

 قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه کمیته روابط‌عمومی و تبلیغات نمایشگاه بخش مجزایی با عنوان «مرکز خبر» را برای خبرنگاران درنظر گرفته است، بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه تلاش شد تا این رویداد فرهنگی بیشتر به دیگر کشورهای جهان شناسانده شده و همچنین نظرات متفکران و اندیشمندان مختلف جهان درباره این رویداد مهم فرهنگی نیز پرسیده شود. همه ما باید در شناساندن این میراث ناملموس ملی تلاش کنیم.

 

وی همچنین بیان کرد: امسال تلاش شد آماده‌سازی فضای نمایشگاه سریع‌تر صورت پذیرد. ناشران نیز مشتاقانه عمل کردند و زودتر غرفه خود را تحویل گرفته و در حال انتقال تجهیزات و کتاب‌های خود هستند. فعالیت ناشرانی که غرفه خود ساخته دارند نیز چند روزی است آغاز شده است.

 

بازار جهانی باید در گفت‌وگوها شکل بگیرد
رمضانی با تاکید بر اینکه چندین آژانس ادبی در نمایشگاه حضور دارند به ضرورت تقویت آنها اشاره و مطرح کرد: مجموعه ناشران بین‌الملل و خارجی در یک محل حاضر هستند. تا پیش از این، دو بخش مذکور جدا بودند و همین امر سبب می‌شد فعالان حوزه بین‌الملل نتوانند از ظرفیت ناشران و کشورها استفاده کنند. شاید یکی از دلایل شکل نگرفتن ارتباط جهانی فاصله دو بخش بود. بازار جهانی باید در گفت‌وگوها شکل بگیرد و امیدواریم با تدابیر صورت گرفته اتفاق انتقال کتاب‌های فارسی که قابلیت ترجمه و انتشار دارند بهتر از گذشته صورت گیرد.

 

کتابفروشان از یارانه مستقل بهره‌مند می‌شوند 
یاسر احمدوند نیز درباره حضور ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: گزاره تکرارشونده نادرستی وجود دارد که همه نمایشگاه‌ کتاب تهران فروشگاه بوده و این خلاف نمایشگاه‌های دنیا است. در صورتی که همه نمایشگاه‌های کتاب دنیا فروشگاه هستند و ناشران به‌صورت مستقل کتاب می‌فروشند به جز چند مورد استثناء. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید به همه حلقه‌های زنجیره تولید، توزیع و مصرف کتاب کمک کند؛ یکی از این حلقه‌های مهم کتابفروشان هستند. می‌دانیم کتابفروشان به حمایت بیشتری نیاز دارند؛ بازدهی اقتصادی آنها نسبت به سایر مشاغل کمتر است و بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری این حوزه نمی‌شود. زمینه حضور کتابفروشان به‌گونه‌ای فراهم شده که ناشران هم آسیب نبینند، یعنی از یارانه مستقل بهره‌مند خواهند شد و در بخش مجازی نمایشگاه خدمات ارائه می‌کنند.

 

۳۰درصد تخفیف در بخش کتاب‌های خارجی 
اسماعیل جانعلی‌پور با اشاره به اینکه بخش بین‌الملل و ناشران خارجی در یک محل حضور خواهند داشت، اضافه کرد: به این دلیل متراژ درخواستی ناشران با آن مقداری که تخصیص یافته متفاوت است تا پاسخگوی حجم استقبال آن‌ها باشیم. ۳۰ درصد تخفیف در بخش کتاب‌های خارجی برای آثار منتشر شده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ ارائه می‌شود.

 

حضور ۲۰۰ کتابفروش در بخش مجازی نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم 
سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تعداد ناشران و کتابفروشان حاضر در این دوره از نمایشگاه گفت: ۲۰۰ کتابفروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در دو بخش مجازی و حضوری در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده‌اند و به لحاظ تعداد تفاوتی در تعداد ناشران سال گذشته نداریم.

 

او درباره ناشران محروم از این دوره از نمایشگاه گفت: ناشرانی که در دوره پیشین تخلف داشتند و رای محرومیت را از هیات بدوی و تجدیدنظر دریافت کرده بودند، اجازه حضور در نمایشگاه را ندارند. سال گذشته یک ناشر دولتی از نمایشگاه محروم شد که حواشی‌ای برای مسئولان ایجاد کرد. امسال نیز یکی دو مورد ناشر محروم داریم. 

 

علی رمضانی در خصوص آیین افتتاحیه گفت: افتتاحیه سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران متفاوت از سال‌های قبل بوده و امسال به صورت مردمی و با حضور مادران شهدای امنیت روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

 

حضور ۹۵ درصدی ناشران در نمایشگاه 
یاسر احمدوند در پایان با اشاره به اینکه کشور افغانستان نیز در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد، بیان کرد: ۹۵ درصد ناشران فعال کشور در نمایشگاه آثار منتشر شده خود را عرضه می‌کنند. طبق مذاکرات صورت گرفته، امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین آموزش عالی وارد عمل شده و اعتباراتی را نیز به نمایشگاه تخصیص دهند.

بازدید اهالی رسانه از روند پیشرفت نمایشگاه 
 گفتنی است؛ اهالی رسانه بعد از پایان نشست خبری از محل برگزاری این رویداد فرهنگی بازدید و مراحل آماده سازی بخش‌های مختلف را از نزدیک شاهد بودند.

 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه