دنیای کتاب

تشریح برنامه‌های هفته کتاب/ تغییرات در طرح‌های فصلی با هدف گسترش عدالت در توزیع یارانه

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در تشریح برنامه‌های هفته کتاب از تغییرات در طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشان خبر داد و گفت: با هدف گسترش عدالت فرهنگی و توزیع یارانه‌ها این تغییرات اعمال خواهد شد.

نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و علیرضا اسماعیلی مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رمضانی در این نشست در سخنانی ضمن قدردانی از دبیران بیست و هشت دوره گذشته هفته کتاب گفت: شعار هفته کتاب امسال «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» انتخاب شده است؛ جای خالی‌ای که در دو سال اخیر بیش از گذشته آن را احساس کردیم: جای خالی سفر، جای خالی دانشگاه و… . به رسم هر ساله روزهای هفته کتاب در این دوره نیز نامگذاری شده است که نمایانگر محتوا و مضمون برنامه‌ها است.

 وی با اشاره به اسامی هفته کتاب در این دوره گفت: دوشنبه بیست و چهارم آبان ماه به نام کتاب کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است، همچنان به همین نام خواهد بود. سه‌شنبه، بیست و پنجم آبان‌ماه شعار کتاب خوب یار همیشه همراه نام‌‌گذاری شده است. همچنین چهارشنبه 26 آبان کتاب، زبان فارسی شعر و ادبیات داستانی، پنجشنبه بیست و هفتم آبان کتاب رسانه و هم‌افزایی و تعاملات، جمعه بیست و هشتم آبان کتاب خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، شنبه 29 آبان ناشران کتابفروشان و اصحاب صنعت نشر، یکشنبه 30 آبان کتاب مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس و دوشنبه اول آذر کتاب کودک و نوجوان و آینده نسل مجازی انتخاب شده است.

رمضانی تصریح کرد: برنامه‌های متعددی از برنامه‌های ملی و استانی به ستاد رسیده است،. بیش از 15 سازمان و نهاد 80 برنامه ملی را اعلام کردند، ما با برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در 22 آبان برگزار می‌شود، به پیشواز هفته کتاب می‌رویم و با حضور در بهشت زهرا(س) و مرقد امام(ره)، با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدای دفاع مقدس تجدید بیعت خواهیم کرد.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های هفته کتاب یادآور شد::‌ تجلیل از برگزیدگان حوزه کتابخوانی و کتابداران برتر کتابخانه‌های برتر، برگزاری اختتامیه پنجمین جشنواره دانایی و توانایی و دومین دوره کتاب سال معلم ـ مؤلف توسط وزارت آموزش و پرورش، برگزاری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی و برگزاری  اختتامیه جشنواره ملی کتاب «بچه‌های مسجد» توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از جمله این برنامه‌هاست.

بنا به گفته رمضانی؛ وزارت کار نیز در هفته کتاب در تجهیز کتابخانه‌ها، شناسایی معرفی و تقدیر از مسئولان برتر کتابخانه‌ها فعالیت دارد. مؤسسه فرهنگی میراث مکتوب نشستی با یاد مرحوم آذرتاش آذرنوش برگزار خواهد کرد. در مجموعه معاونت فرهنگی برنامه‌های مفصلی طراحی شده است که در آن اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی  ناشر نمونه سال و کتابفروشان پیشکسوت خود را اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ رونمایی از کتب حمایت شده طرح گرنت به زبان چینی از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی است. همچنین قرار است از کتابداران تجلیل شود. در استان‌های کشور که برنامه‌های خود را ارائه کردند، هزار برنامه خرد و کلان از رونمایی کتاب گرفته تا نشست‌های نقد و بررسی، جلسات سخنرانی، بزرگداشت، تقدیر از ناشران و خادمان نشر  دیده می‌شود. برگزاری گردشگری کتاب و نمایشگاه‌های کتاب،‌ اهدا و نذر کتاب را نیز خواهیم داشت.

  رمضانی افزود: در 17 استان کشور اختتامیه جشنواره کتاب سال استانی را خواهیم داشت. انجمن قلم ایران تجلیل از 10 پیشکسوت شعر و داستان را در دستور کار خود دارد. علاوه بر این، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی اختتامیه ششمین کنگره متخصصان اطلاعات و در انجمن علمی بازاریابی، نقش بازاریابی در نابسامانی نظام توزیع و ترویج کتابخوانی را بررسی خواهد کرد.

 وی ادامه داد: در هفته کتاب سرای اهل قلم با توجه به محدودیت‌های کرونایی بین یک تا سه نشست را خواهد داشت. در بخشی از فعالیت‌های هفته کتاب، به مناطق کم‌برخوردار، مدارس و غیره خواهیم پرداخت. اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه مراکز آموزشی از جمله این برنامه‌‌هاست. رونمایی از مداخل مربوط به کتاب و ویکی ادبیات که در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی آماده شده است‌، رونمایی از هفت رمان در حوزه ادبیات دفاع مقدس و نویسنده کتاب اولی از دیگر برنامه‌‌های ماست.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد:‌ امسال در هفته کتاب شروع طرح پاییزه 1400 را در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور داریم.

 

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. رمضانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر طرح پاییزه کتاب و تغییراتی که انجام خواهد شد‌، گفت: بازبینی در توزیع یارانه‌ها را خواهیم داشت. اشکالاتی در برگزاری  احصا شده بود که رفع آن‌ها کمک‌رسان خواهد بود‌، ما با هدف گسترش عدالت فرهنگی تغییرات را خواهیم داشت‌، وقتی تجمیع کتابفروشی‌ها را در برخی شهرها داریم،  علاقه‌مندان به کتاب در سایر شهرها از یارانه کمتری برخوردارند‌، نمایشگاه کتاب مجازی یک گام ابتدایی بود برای اینکه عدالت فرهنگی بهتر رعایت شود‌،  تغییرات در طرح پاییزه کتاب از جنس مسائلی است که به گسترش عدالت فرهنگی کمک می‌کند. بخش عمده تغییرات در دوره‌های بعدی خواهد بود اما بخشی نیز در این دوره اعمال خواهد شد. ما یارانه بیشتری به خریداران مناطق محروم خواهیم داد. همچنین به دانشجویان و دانش آموزان در صورتی که اطلاعاتشان را دریافت کنیم آمادگی ارائه خدمات بهتر را داریم.

وی با اشاره به طرح کتابگردی و جشنواره کتاب و رسانه نیز گفت:‌ برنامه متفاوتی برای دیدار با اهالی قلم، کتابفروشان و خداقوت گفتن در حال طراحی است که این برنامه را خواهیم داشت. در مورد جشنواره کتاب و رسانه نیز این جشنواره باید با تغییراتی همراه شود تا بتواند بازنمایی زحمات و خدمات اصحاب رسانه در حوزه کتاب باشد. 

 رمضانی با اشاره به طرح شهرداری تهران برای تبلیغات محیطی در هفته کتاب نیز گفت: پل‌ها، پایه‌های تبلیغاتی و غیره به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص پیدا خواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه