اخبار انجمندنیای کتاب

دوازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان خوشه

دوازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) در تاریخ 23 و 24 دی ماه در مجموعه‌ی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

دوازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) در تاریخ 23 و 24 دی ماه در مجموعه‌ی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

اولین سخنران افتتاحیه این نشست، محمد راهی مدیرعامل انجمن کتابفروشان خوشه بود.

وی ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدعوین ، سین برنامه های نشست را برای حضار شرح  داد.

 

محمد حسن زمان وزیری، عضو هیات مدیره انجمن خوشه، سخنران بعدی این نشست بود.

زمان وزیری در مدت کوتاه، شرایط عضویت و سطح بندی اعضای خوشه را توضیح داد که پس از یکسال جلسات مستمر در هیات منتخب، به جمع بندی رسیده بود. همچنین به سوالات اعضا در این زمینه پاسخ داد.

 

در ادامه نشست، مهدی فقیهی نژاد از اعضای هیئت مدیره خوشه در سخنانی کوتاه به اهداف این انجمن اشاره کرد و از ضرورت  کار تشکیلاتی گفت.

دکتر رمضانی، مدیرعامل خانه‌ی کتاب و ادبیات ایران، مهمان روز اول نشست بود که پای صحبت‌های کتابفروشان نشست.

وی پس از معرفی کتاب سنت های تاریخی در قرآن کریم و اشاره به موضوع دین و عناصر جامعه و تناسب آن با موضوع کتابفروشان افزود: « صنعت کتاب، بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است.»

سپس، کتابفروشان به بیان مسائل و مشکلاتشان درباره طرح های فصلی پرداختند.

رمضانی تصریح کرد: پلتفرم طرح فصلی تغییر کرده است و در اولین دوره از طرح های فصلی رونمایی می شود. همچنین نحوه توزیع منابع تغییر کرده و100 فروشگاه در مناطق محروم هدف گیری شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به موضوع مهم مکان کتابفروشی ها نیز اشاره کرد و گفت : برای حل مشکل مکان کتابفروشی طرحی در دست اقدام داریم که با همکاری وزارت کشور انجام خواهد شد.

همچنین کتابفروشان به طرح مسائلی از قبیل رتبه بندی ناشران، گرانفروشی کتاب، ممیزی کتاب در ایران و… پرداختند.

رمضانی پاسخ داد: با انجام رتبه بندی ناشران، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد. که در دولت قبل متوقف شده بود. وی افزود قیمت گذاری در حوزه وظایف وزارت ارشاد نیست، اما برای تهیه و توزیع کاغذ تلاش می کنیم.

 

 

سعید مکرمی، عضو هیات مدیره انجمن خوشه و مدیرعامل انتشارات و کتابفروشی اسم در رابطه با آسیب شناسی جدی طرح های فصلی و سخت تر کردن قوانین چاپ کتاب های ترجمه بیان کرد: با افزایش دامنه مخاطب طرح های فصلی، یارانه خرید افراد را در سال محدود کنید.

رمضانی ادامه داد: نمایشگاه مجازی  برای توزیع متوازن یارانه کتاب در سراسر کشور ادامه خواهد یافت. مسئله عادت به تخفیف اختصاص به حوزه کتاب ندارد و اگر این تخفیف ها نباشد اوضاع کتاب بدتر خواهد شد.

 

در اولین روز برگزاری این نشست، پس از جلسه گفتگو با دکتر رمضانی و اقامه نماز و صرف ناهار ، گزارش فعالیت یکساله انجمن خوشه توسط محمد راهی ، مدیر عامل انجمن، ارائه شد. راهی به بیان اقدامات انجام شده در سال گذشته و برنامه های پیش روی این انجمن پرداخت.

پس از آن دکتر احمدوند، معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان کتاب‌فروشان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب شد.

وی در آغاز سخنانش گفت: آقای دکتر اسماعیلی ، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهتمام جدی برای توسعه ویترین کتابفروشی ها و توزیع کتاب دارند.

احمدوند افزود: در سال آینده ردیف بودجه ای با عنوان سرانه بودجه برای موضوعات مرتبط با بحث کتاب دیده شده.

 

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید اظهار خوشحالی کنیم که خوشه توانسته مجموعه ای را با حضور افراد مومن گرد هم جمع آوری کند.خوشه باید حاصل جمع بودن خودش را در بازار کتاب نشان دهد و به سمت ارتباط حرفه ای پیش رود.

ایشان همچنین در پاسخ به سوال کتابفروشان درباره مشکل مکان کتابفروشی ها  گفت: ایده واضح و قابل پیگیری ارائه شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری های لازم را انجام دهد.

 

 

اکرم اسلامی، نویسنده کتاب تنها گریه کن ، نیز در جمع کتابفروشان حاضر شد و طی مراسمی تقدیر از ایشان به عمل آمد.

اسلامی ضمن تشکر از کتابفروشان بابت معرفی کتاب به مخاطب و کمک به چرخه فروش، گفت: نویسنده وقتی کتابی را می نویسد، یکی از آرزوهایش خوانده شدن کتاب توسط مخاطب و شنیدن نظرات آنان است.در این مسیر دوستانی هستند که نقش و اثر گذاری شان غیر قابل انکار است و می تواند به ما بابت تمام تلاش هایی که پشت یک اثر بوده، کمک بسزایی کند. حضور دوستان کتابفروش در این عرصه، حضور اثرگذاری است.

 

کلاس آموزش مدیریت منابع انسانی و تثبیت ، بعد از اقامه نماز مغرب تشکیل شد.در این کلاس آقایان علیرضا محبی، مدیر کتابفروشی کیهان و سایت ابربوک، و سعید مکرمی ، مدیر انتشارات و کتابفروشی اسم، سخنرانی کردند و به بیان نکات مهم و کاربردی در زمینه مدیریت در کتابفروشی پرداختند.

 

پس از صرف شام کتابفروشان در گعده‌ آخر شب، به گفتگو پیرامون مسائل و مشکلاتشان پرداختند و از تجربیات خود گفتند. این گعده که گرداننده آن حجت الاسلام دیباج مدیر کتابفروشی و پخش فدک بود پایان بخش اولین روز نشست بود.

 

روز دوم نشست با صحبت های علی جانباز، دستیار دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان  با موضوع مدرسه ویترینی به وسعت ایران آغاز شد.

 

آیت الله تحریری نیز از مهمانان روز دوم نشست بودند که در زمینه اخلاق کسب و کار و فعالیت تشکیلاتی صحبت کردند. ایشان فرمودند: ما باید سعی کنیم تفکرات ناب افرادی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی را با بیانات مختلف درک کنیم و نشر دهیم. همچنین خطاب به کتابفروشان افزودند: « شما عزیزان جایگاه خودتان را خوب بشناسید.جایگاه مهمی است. اخلاص را محور کارتان قرار دهید. البته که با مشکلات مواجه هستید. مشکلات هست اما انسان در همین مشکلات نشان می دهد که چقدر مسیر حق را پذیرفته است.»

آخرین سخنران این نشست، استاد مهدی بیگدلی با موضوع فروش مجازی بود. بیگدلی درباره  راهکار های افزایش فروش مجازی و نکات کاربردی در استفاده از اینستاگرام صحبت کرد و در نهایت به بررسی چند صفحه اینستاگرامی اعضا پرداخت.

قرعه کشی پویش های عزیز ایران، جشنواره فروش کتاب های «تنها گریه کن» و «تندتر از عقربه حرکت کن» و تقدیر از کتابفروشان پویش سفیر حسین 2 (ع)، حسن ختام دوازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان  خوشه بود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه