دنیای کتاب

تعطیلی کتابفروشی‌ها فاجعه است

نصرالله پژمان‌فر،؛ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار نگران‌کننده خرید کتاب بیان کرد: اگر در کشور 80 میلیونی به‌ا‌زاء هر هزار نفر یک جلد کتاب فروخته شود، باید شاهد فروش 80 هزارجلد کتاب باشیم، این در‌حالی‌است که شمارگان به 100 و حتی کمتر رسیده است؛ آماری که  هیچ توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست؛ بنابراین باید فرهنگ کتابخوانی را تقویت کنیم و آموزش و پرورش نقش مهمی در این زمینه دارد.

پژمان‌فر با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به موضوع کتابفروشی‌ها ادامه داد: چندین بار با رسانه‌های مختلف گفت‌و‌گو کردم که جمع‌آوری کتابفروشی‌‌ها در شهر‌های مختلف فاجعه است. نبود کتابفروشی‌ها به معنای نابودی یک صنف نیست بلکه نشان از بین رفتن بخشی از هویت یک کشور است؛ بنابراین باید با چنگ و دندان ولو با پرداخت پول، کتابفروشی‌‌ها را حفظ کنیم.

وی افزود: شمارگان 100 و کمتر از آن، شمارگان کتاب نیست! حتی در بازدید‌ از برخی کتابفروشی‌ها، سخن از شمارگان 20 نسخه است. کتاب در شرایط اورژانسی قرار دارد و شاهد  ظهور نسلی هستیم که با کتاب آشنایی ندارد. اگر سرانه مطالعه کتاب‌های ادعیه، منابع درسی و فضای مجازی را در نظر نگیریم و  سرانه مطالعه را محاسبه کنیم، آمار‌‌‌ها نگران‌کننده است؛ به‌نظر مِی‌رسد که برای ایجاد تحول در این حوزه، قانون‌گذاری و ورود دستگاه‌های اجرایی کارساز نیست و همه باید به میدان بیایند.

پزمانفر با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به کتابفروشی‌‌ها گفت: برای کتابفروشی‌ها باید تسهیلاتی را در نظر گرفت به‌عنوان مثال خارج کردن کتابفروشی‌ها از کاربری تجاری در دستور کار مجلس است تا متقاضیان در مکان‌های مناسب و با تاکید بر حفظ امنیت به تاسیس کتابفروشی اقدام کنند. معافیت‌های مالیاتی نیز در حال پیگیری است. در مشهد جلسات متعددی برگزار و با ریاست سازمان امور مالیاتی نیز گفت‌و‌گو‌هایی انجام شده تا در صورت بروز تخلفات احتمالی، پیگیری انجام شود، علاوه‌بر این تاکید داریم تا در زمینه انشعابات برق و گاز برای کتابفروشی‌ها نیز کاربری فرهنگی قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه