تازه های کتابدنیای کتابمعرفی کتاب

تولید بیش از ۵۳ هزار نسخه کتاب برای کودکان نابینا

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولید ۵۳ هزار و ۷۰۰ نسخه کتاب بریل برای کودکان و نوجوانان نابینا خبر داد.

فاطمه طارمی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اقدامات انجام شده در کانون برای تأمین منابع مکتوب برای کودکان و نوجوانان نابینا یا کم‌بینا گفت: کانون از یک دهه گذشته شروع به عضوگیری از میان کودکان و نوجوانانی کرد که با نیازهای ویژه هستند که کودکان روشندل نیز در این مجموعه قرار می‌گیرند. بر همین اساس، تولید کتاب به خط بریل برای این دسته از مخاطبان که از آنها با عنوان «اعضای فراگیر» یاد می‌شود، آغاز شد.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مدت اقدام به تولید 179 عنوان کتاب بریل در 300 نسخه کرد که در مجموع 53 هزار و 700 نسخه کتاب بریل در کانون چاپ شده است.

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین به تولید کتاب صوتی برای این دسته از مخاطبان نیز اشاره و اضافه کرد: در همین راستا تاکنون 55 عنوان کتاب‌آوا در تیراژ دو هزار نسخه از هر عنوان تولید شده که در مجموع، 110 هزار نسخه کتاب صوتی برای کودکان و نوجوانان عرضه شده است.

به گفته طارمی؛ کتاب‌هایی که تبدیل به بریل شده، در سراسر کشور توزیع و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. کتاب‌هایی در این بخش انتخاب می‌شوند که از آثار درخشان بوده و موفق به کسب جوایز شده باشند یا از آثاری باشند که در کتابخانه‌ها بیشتر به امانت گرفته شده‌ و پرخواننده هستند.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز مطابق هر سال برنامه‌ریزی برای تولید کتاب به خط بریل صورت گرفته است، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد 11 عنوان کتاب در 300 نسخه به خط بریل منتشر خواهد شد. سفارش این کار انجام شده است. با توجه به زمان زیادی که صرف تولید این آثار می‌شود، امیداوریم که این مراحل تا پایان سال به اتمام رسیده و کتاب‌ها در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

طارمی در پاسخ به این پرسش که کانون برای کودکان با نیازهای ویژه چه برنامه‌ای در نظر دارد، یادآور شد: مراکز خاص ما اقدام به ارائه خدمات به اعضای فراگیر می‌کنند. در کانون پیوست فرهنگی سیاستگذاری شده است، به این معتی که اگر کتابی تولید می‌کنیم که مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد و اثر موفقی است، بهتر است در کنار آن اقدام به تولید فیلم یا بعضاً انیمیشن نیز کنیم. این برنامه‌ریزی در جهت ارائه خدمات فرهنگی به اعضای فراگیر با نیازهای ویژه است. به عنوان نمونه، از جمله کارهایی که در این سال‌ها مورد اقبال کودکان اوتیسم قرار گرفته، کار «یکی کم است»، اثر عبدالله علیمراد بود. ممکن است کودکان اوتیسمی با کتاب ارتباط خوبی برقرار نکنند و حوصله کتاب را نداشته باشند، از همین رو ما اقدام به تولیدات فرهنگی در دیگر قالب‌ها کرده‌ایم تا این کودکان و نوجوانان نیز بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تأثیر افزایش قیمت کاغذ بر تولید کتاب به خط بریل گفت: هزینه تولید کتاب بریل به خودی خود، بالاست. کانون در سیاست‌گذاری‌های خود همواره بر اجرای عدالت فرهنگی تأکید دارد. اگر درگیر مسائل اقتصادی و مالی نبودیم، قطعاً عناوین بیشتری را برای کودکان در این قالب تولید می‌کردیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ، افزایش قیمت کتاب را در پی داشته است. هزینه چاپ برای یک کتاب معمولی چندین برابر شده است، اما ما به عنوان ناشر دولتی روی اصول خود ایستاده و تلاش کرده‌ایم تا سهمیه کودکان نابینا از کتاب کم نشود.

به گفته طارمی؛ مراجعه اعضای فراگیر به مراکز کانون در چند سال گذشته رشد داشته است؛ چرا که کانون در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد، یا هزینه کمی دریافت می‌کند یا گاه اصلاً هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. با توجه به این موضوع، کانون نیز تلاش کرده است تا همواره در حوزه تولیداتش پیشگام باشد و همه بچه‌ها در هر طبقه فرهنگی و اقتصادی را در نظر بگیرد. امیدواریم روزهای روشنی برای کودکان و نوجوانان کشور رقم بخورد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن