دنیای کتاب

زمستانه کتاب در آستانه افزایش بودجه/ تخصیص ۶۷ درصد یارانه در سه روز اول طرح

زمستانه کتاب 99 با مشارکت 936 کتاب‌فروشی از 9 اسفند‌ماه آغاز و تا پایان روز سوم 67 درصد اعتبار آن با استقبال قابل‌توجه مخاطبان صرف شده و به‌نظر می‌رسد براساس اعلام مسئولان معاونت امور فرهنگی، شاهد افزایش 50 درصدی اعتبار این دوره باشیم.

زمستانه کتاب 99 سه روز اول را پشت سر گذاشته و توانسته است در میزان مشارکت کتاب‌فروشان، آمار فروش، رکوردها را نسبت به دوره‌های قبلی جابه‌جا کند.

شانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی خانه کتاب؛ که از شنبه، 9 اسفندماه در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور آغاز شده، نخستین رکورد را در تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو، به ثبت رسانده؛ آنچنانکه تعداد کتاب‌فروش‌های ثبت‌نام کرده در این طرح به 936 واحد رسیده است؛ درحالی‌که این رقم در پاییزه امسال، به بالاترین رتبه؛ یعنی 849 کتاب‌فروشی رسید.

اعتبار اولیه درنظر گرفته شده برای طرح زمستانه کتاب 99 همچون پاییزه کتاب که در آبان‌ماه سال جاری برگزار شد، چهار میلیارد تومان است اما مطابق با اعلام علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رقم درصورت مورد استقبال قرارگرفتن طرح، تا 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

آمارها حکایت از آن دارد که زمستانه کتاب 99 بعد از پشت سرگذاشتن سه روز کاری، به رقم فروش 10 میلیارد و 678 میلیون تومان رسیده است و با احتساب تخفیف‌های 25درصدی در این طرح، نزدیک به 2.7 میلیارد (67 درصد) از یارانه درنظرگرفته شده، به مصرف رسیده است.

با تخصیص یافتن نزدیک به 70 درصد از یارانه زمستانه کتاب تنها ظرف سه روز، و همچنین با توجه به اعلام علیرضا اسماعیلی، انتظار می‌رود اعتبار این طرح در روزهای آتی، افزایش پیدا کند تا از منظر بودجه تخصیص یافته نیز، زمستانه کتاب 99 رکورد دیگری را به‌ثبت برساند. این در شرایطی است که بودجه اولیه زمستانه کتاب 99 در مقایسه با بودجه نهایی آخرین طرح حمایتی در سال گذشته یعنی پاییزه سال 1398، افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.
 
آمارهای فروش حاکی از آن است که استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان، میزان فروش هم در به‌ لحاظ تعداد کتاب و هم به‌لحاظ رقم فروش، به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را تا این لحظه از برگزاری طرح، از آن خود کرده‌اند.
 
پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌های زمستان کتاب 99 بعد از سه روز، به‌ترتیب عبارتند از: دنیای کتاب قم، پردیس کتاب اصفهان، پاتوق کتاب شهرکرد، پاتوق کتاب شیراز، کلبه کتاب جهرم، پاتوق کتاب اراک، کتاب فرازمند رشت، نشر ثالث تهران، کتاب طلائیه اراک و شهرکتاب کرمانشاه.
 
خریداران می‌توانند تا ۱۶ اسفند با مراجعه به کتاب‌فروشی‌های عضو طرح، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و کتاب دانشگاهی را با یارانه ۲۵درصدی بخرند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه