دنیای کتاب

پاسداشت «عزیز ایران» در راسته‌‌ی کتاب/ ویترین‌ها «سلیمانی» شدند

برگزاری پویش «عزیز ایران» و دیگر اقدامات مشابه با محوریت کتاب‌فروشی‌ها که توجه به ابعاد پنهان شخصیت حاج قاسم سلیمانی را هدف قرار داده است، افزایش توجه پژوهشگران و نویسندگان به بررسی ابعاد مختلف شخصیت این چهره تاثیر‌گذار ایران و جهان اسلام ضروری می‌کند.

 
پاسداشت «عزیز ایران» در راسته‌‌ی کتاب/ ویترین‌ها «سلیمانی» شدند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، کتاب‌فروشی‌های راسته کتاب تهران، به یاد و نام فرمانده شهید سپاه قدس در قالب پویش «عزیز ایران» میزبان علاقه‌مندان به کتاب شده‌اند.

هدف‌گذاری «خوشه» (انجمن کتاب‌فروشان انقلاب اسلامی) دعوت مردم به مطالعه کتاب‌های منتشر شده درباره سردار حاج‌قاسم سلیمانی است؛ به‌ویژه منابع تولیدی با محوریت ابعاد پنهان و کمتر‌شناخته شده سردار دل‌ها. طراحی ویترین، طراحی فضای داخلی فروشگاه، چیدمان میز مختص به آثار شهید از روش‌های مشارکت نخستین پویش «عزیزایران» است؛ علاوه‌براین اقدامات خلاقانه کتاب‌فروشان مانند برگزاری رویداد‌های متنوع در کیفیت مشارکت آن‌ها تاثیر‌گذار است.

راه‌های اعلام مشارکت، انتشار تصاویر مرتبط در فضای مجازی انجمن است. برگزاری «عزیز ایران» چهره «گذرکتاب» پایتخت را یک‌روز مانده به سالگرد شهادت، به نام عزیز ایران تغییر داده است. به‌گفته محمد راهی، مدیر‌عامل انجمن خوشه، ماموریت «عزیز ایران» معرفی زوایای پنهان شخصیت «حاج قاسم» است؛ بنابراین کتاب‌‌فروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه نشر و نخستین واسط بین مخاطب و جریان تولید محتوا و انتشار کتاب، برای اجرای این ماموریت انتخاب شدند.
 

بسیاری از کتاب‌‌فروشی‌های راسته کتاب خیابان انقلاب، با نصب پارچه‌نوشته‌‌های مرتبط ایام شهادت سردار و نصب تصاویر حاج قاسم سلیمانی یا چیدمان ده‌ها کتابی‌ که درباره این شهید منتشر شده در نقاطی خاص و در معرض دید مشتری‌ها تلاش دارند، علاوه‌بر مشارکت در پویش «عزیز ایران» رنگ و بوی این روز‌های کتاب‌‌‌‌فروشی را متفاوت کنند.
 
رضایی، مدیر کتاب‌فروشی‌ کیهان از‌جمله کتاب‌فروشی‌های عضو پویش عزیز ایران است. وی برگزاری این نوع پویش‌ها را قابل‌توجه می‌داند و با تاکید براینکه موضوع حاج‌قاسم به‌ویژه برای تولید‌کنندگان آثار مکتوب بسیار خاص است درباره ایده‌های خود برای «عزیزایران» به تغییر شیوه عرضه کتاب‌های مرتبط اشاره می‌کند و با ابراز تاسف از تعداد اندک کتاب‌ درباره این شخصیت انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته تلاش کردیم، همواره به شخصیت حاج قاسم در حد بضاعت خودمان و ویترین انتشارات کیهان بپردازیم.  
 
این فعال فرهنگی به نصب کتیبه با دو محور سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) و سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس در ویترین کتاب‌‌‌‌فروشی‌ اشاره می‌‌کند که مهم‌ترین جلوه این کتاب‌‌‌فروشی‌ هم به‌شمار می‌رود. مشتری‌های این کتاب‌‌فروشی علاوه‌بر دسترسی آسان به کتاب‌‌های مرتبط با موضوع حاج قاسم درباره اقدام ویژه برای مشارکت در عزیز ایران می‌گوید: قفسه ویژه کتاب‌ با موضوع حاج قاسم، برخلاف دیگر قفسه‌های کناری آن از جلد چیدمان شده‌اند.
 

 

رضایی به عرضه کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» که دیدار مقام معظم رهبری با خانواده حاج قاسم معرفی شد اشاره می‌کند. وی برنامه دیگر این کتاب‌‌‌فروشی برای مشارکت قوی‌تر در پویش عزیز ایران را توجه به کتاب‌های تحلیلی به‌عنوان مثال، درباره ابعاد حقوقی و بین‌‌‌‌المللی شهادت و یا تحولات دو دهه اخیر منطقه و هم‌رزمان شهید اشاره می‌‌کند. توجه به نیاز‌های مختلف مخاطب حتی درعرضه قطع‌های متنوع به چیدمان برای پویش «عزیز ایران» آماده شده‌اند.      
 
با توجه به جایگاه مردمی حاج قاسم سلیمانی و پرسش‌های مختلفی که درباره این شخصیت چند بُعدی وجود دارد، پویش «عزیز ایران» با محوریت کتاب‌فروشی‌ها در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد. برگزاری این دست اقدامات با محوریت کتاب‌فروشی‌ها افزایش توجه پژوهشگران و نویسندگان به بررسی ابعاد مختلف شخصیت این چهره تاثیر‌گذار ایران و جهان اسلام ضروری است تا منابع مکتوب به نخستین مرجع پاسخگوی پرسش‌های متنوع مردم به‌ویژه قشرنوجوان و جوان، قرارگیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه