تازه های کتابدنیای کتاب

«سردار گیله‌مردان» روایتی از دیدار حاج قاسم سلیمانی با گیلانی‌ها منتشر شد

کتاب «سردار گیله‌مردان»، خاطرات مردم گیلان از روزهای شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس به قلم نرجس توکلی لشکاجانی توسط انتشارات «راه یار» راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «سردار گیله‌مردان»، خاطرات مردم گیلان از روزهای شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به قلم نرجس توکلی لشکاجانی توسط انتشارات «راه یار» راهی بازار کتاب شد.

 در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «کلمه «سردار» برای گیلان و گیلانی، به هیچ وجه واژه غریبی نبوده و نیست. در حافظه تاریخی هر گیلانی، نام سردار، مشحون از قهرمانی و جوانمردی و غیرت بزرگ‌مردی است که در برابر بزرگ ترین ابرقدرت‌ها ایستاد و به شهادت رسید:میرزا کوچک خان جنگلی.

با وجود گذشت صد سال از شهادت میرزا، هنوز هم می‌توان داستان‌های قهرمانانه او در برابر تجاوز شوروی را از زبان قدیمی‌های گیلان شنید. هنوز هم نوای حز‌ن‌انگیز گیلک‌زنان غیور را می‌توان شنید که در سوگ این بزرگ‌مرد تاریخ، ناله و فغان سر می‌دهند، او را برادر خطاب می‌کنند؛ در دل، قربان صدقه‌اش می‌روند و از نهایت ایثار و از خودگذشتگی‌اش که سایه امنی برای مردم فراهم کرد، قدردانی می‌کنند.

پس از گذشت حدود یک قرن از شهادت سردار جنگل، بار دیگر این واژه در افواه مردم جاری و ساری شده بود. سال ۱۳۹۵ بود. در کوچه و بازار نام سردار روی زبان‌ها می‌چرخید؛ سرداری که قرار بود بیاید و جان دوباره‌ای به دل‌های مردم شهر ببخشد؛ گویی سردار جنگل زنده شده بود و بار دیگر در کالبد سرداری از دیار کویر به آغوش گیلان باز می‌گشت برگزارکنندگان همایش که می‌دانستند سردار پرمشغله است و ممکن است دعوتشان را رد کند، دست به ابتکار جالبی زده بودند. آنها با هماهنگی با خانواده شهدا، دعوت‌نامه را از زبان مادران شهدای گیلان نوشته و از آنان خواسته بودند پای دعوت‌نامه را امضاء کنند.

این ابتکار عمل جالب، کار خودش را کرد. دل سردار دل‌ها که شیفته شهدا و ارادتمند خانواده‌هایشان بود، لرزاند و پشت تریبون همایش رساند؛ همایشی بی‌نظیر که به گفته سردار، هیچ‌‌وقت و هیچ کجای دیگر تکرار نشد. جملات سردار نیز نشان از معنویت حاکم بر فضای آن داشت. از جمله اینکه ایشان در آن همایش گفت: من حضور شهدا را در این جمع احساس می‌کنم….

در حاشیه همین همایش هم بود که سردار در جمع رزمندگان گیلانی فاتح نبل و الزهرا و برای قدردانی از این حرکت و جهاد عظیم، انگشترش را به فرمانده گیلانی‌ها، سردار حق‌بین داد و گفت: «من افتخار می‌کنم که رشتی هستم؛ آن رشتی که ما دیدیم و شناختیم». بعد از آن بود که به گفته سردار حق‌بین، سردار سلیمانی نذر کرده بود تا وقتی که زنده است، روزی پنج تا صلوات برای گیلانی‌ها بفرستد.»

این کتاب کوششی است برای ثبت سوگواری‌های مردم گیلان در عزای بزرگمردی که تاریخ به احترامش قیام کرد؛ مردی که سراسر زندگی‌اش حماسه بود و با شهادتش، حماسه‌ای دیگر آفرید؛ حماسه‌ای که رمز آن، پررنگ شدن کلمه وحدت بود.

کتاب «سردار گیله‌مردان» که تحقیق آن را فاطمه آقایی و زینب کریمی انجام داده‌اند و تدوین آن توسط نرجس توکلی لشکاجانی انجام شده بود در ۱۳۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» به چاپ رسید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه