تازه های کتابدنیای کتاب

سه گانه « سید علی شجاعی» باز به میان کتاب‌ها آمد

انتشارات کتاب نیستان کتاب «شاید دیگران از آسمان می‌آید» اثر سید علی شجاعی سومین مجلد از مجموعه سه‌گانه مهارت‌های زندگی برای کودکان را در 32 صفحه رحلی تجدید چاپ و به بازار نشر عرضه کرده است.

 

 انتشارات کتاب نیستان کتاب «شاید دیگران از آسمان می‌آید» اثر سیدعلی شجاعی سومین مجلد از مجموعه سه‌گانه مهارت‌های زندگی برای کودکان را در ۳۲ صفحه رحلی تجدید چاپ و به بازار نشر عرضه کرده است.

کتاب «شاید دیگران از آسمان می‌آید» اثر سیدعلی شجاعی سومین مجلد از مجموعه سه‌گانه مهارت‌های زندگی برای کودکان است که پیش از این مجلد دوم آن با عنوان «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند» و مجلد اول از آن نیز با عنوان «به دیوارها بخند» منتشر شده است.

این کتاب همانند دو مجلد دیگر خود تلاشی است برای پرداختن به اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین مهارت‌هایی که یک کودک در زندگی خود به آنها نیاز دارد و سعی دارد در قالب یک داستان این نیاز را به مخاطب یادآوری و شیوه اجرای آن را نیز پیش چشم او بازگو و با ایجاد نوعی همذات‌پنداری از وی بخواهد تا خود را در موقعیت قهرمان داستان قرار داده و راه درست مواجهه با این دست مشکلات را فرا بگیرد.

این کتاب با چنین هدفی با محوریت «حس مسئولیت‌پذیری» تالیف شده است.

نویسنده با محوریت قرار دادن این موضوع در قالب داستانی این مساله را بیان می‌کند که برای اصلاح یک جامعه نیاز داریم تا ابتدا خودمان به عنوان فرد و عضوی از جامعه به اصلاح خود بپردازیم. در واقع نویسنده به مخاطب عاصی خود می‌گوید اگر اعتراضی به برخی از بافت‌ها و رویه‌های اجتماعی دارد و عزمی برای اصلاح آنها، باید ابتدا سعی در اصلاح خود داشته باشد.

زبان قصه بدون استفاده از کلمات پر ابهام و یا ترسیم موقعیت‌های خاص و غیر عمومی، با سادگی و شیوایی و تلفیقی هنرمندانه با تصاویر به کار گرفته شده است.

شجاعی در استفاده از کلمات متناسب برای شکل دادن به قصه خود خست به خرج نداده است؛ اما در عین حال داستان خود را نیز به سمت یک روایت می‌نی‌مال و یا سانتی‌مانتال نیز سوق نداده است. او متنی ساده و تامل برانگیز و به قاعده تالیف کرده است که نه تنها مخاطب کودک که والدین آنها را نیز به فکر و واکنش وامی‌دارد.

اما این کتاب جدای از متن، خاص بودن خود را مدیون تصویرگری یگانه یعقوب‌نژاد و طراحی گرافیک نرگس زیانی است. یگانه یعقوب‌نژاد در این کتاب به دلیل ماهیت مفهومی قصه و نیاز به خلق جاذبه‌های بصری برای القای یک مفهوم، از تکنیک خلق فضاهای تصویری ذهنی و ترکیب عناصر بصری در تصویر متناسب با داستان بهره برده است و عناصری را از متن بیرون کشیده و با تصویر جان‌بخشی کرده است که مفهوم کتاب را در قامتی متفاوت و در چند فریم منحصر به فرد پیش چشم مخاطب می‌کشاند. در واقع هنر وی خلق تصاویری است که جدای از اینکه مکمل داستان مکتوب هستند، به صورت انحصاری نیز راوی المان‌هایی تامل‌برانگیز در زمینه موضوع کتاب هستند.

این کتاب همچنین در زمینه گرافیک نیز تجربه‌ای موفق در زمینه پیوند میان متن و تصویر است که رابطه معنایی خاصی نیز بدون در نظر گرفتن محتوای هر یک از آنها ایجاد می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه