تازه های کتابدنیای کتاب

صفارهرندی: زمانی شناسنامه‌ نشر کشور است/ مردی که چهل و چند میلیون نسخه کتاب چاپ کرد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصطفی زمانی را می‌توان شناسنامه‌ نشر کشور دانست و اگر نشرهای مذهبی و متعهد به انقلاب اسلامی را تعقیب کنیم قطعاً یکی از نام‌هایی که در ذهن تکرار می‌شود مصطفی زمانی و نشرش است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین بزرگداشت از ناشر پیشکسوت مصطفی زمانی صبح امروز با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

مصطفی زمانی از اولین‌های حوزه نشر انقلاب اسلامی است

در ابتدای مراسم علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه خوشحالیم حسن ختام برنامه‌های هفته کتاب تجلیل و تکریم از پیشکسوتان این حوزه است، گفت: اگر ما شروع نشر انقلاب اسلامی را با توزیع رساله امام خمینی (ره) بدانیم؛ مصطفی زمانی از اولین‌های این حوزه است. پیش از انقلاب مسئله حیاتی برای مبارزین رساندن پیام، بیانیه‌ها و رساله‌های امام خمینی (ره) به مردم بود. ستاره‌هایی که در آن زمان فعالیت می‌کردند جریان محتوا و نشر را به دست گرفتند و تا به امروز پیش بردند.

وی در ادامه افزود: اگر رساندن رساله امام را ویژگی بدانیم به این شکل می‌توانیم ناشران انقلاب اسلامی را بشناسیم. بعضی از آثاری که توسط مصطفی زمانی به چاپ رسید تیراژهایی بالغ بر ۵۰۰ هزار جلد را به خود دیده‌اند این درصورتی است که اگر یک عنوان در حال حاضر به باشگاه ۱۰۰ هزار تایی حوزه نشر برسد با حیرت به آن نگاه می‌کنیم.

مصطفی زمانی الگویی ایستاده است

رمضانی درخصوص استمرار فعالیت درحوزه نشر بیان کرد: به غیر از این موضوعات، توجه به محتوای سالم، نحوه رساندن به مردم و برخورد با مشکلات این حوزه نیازمند بازنمایی است. فارغ از همه حمایت‌هایی که دولت‌ها باید انجام دهند مصطفی زمانی الگویی ایستاده است که نکات برجسته‌ای دارد. دوستانی که در تاریخ شفاهی حوزه فرهنگ فعالیت دارند به سرگذشت مصطفی زمانی توجه کنند و ما هم در خانه کتاب حمایت می‌کنیم تا این تجربه به صورت مکتوب در اختیار نسل‌ها قرار بگیرد.

اخلاق و صفا با چاشنی بصیرت انقلابی از ویژگی‌هایی است که در او و آثارش دیده می‌شود

سپس میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درخصوص شخصیت مصطفی زمانی اظهار داشت: من وی را از دوران کودکی با محصولات و تولیداتش می‌شناسم و در دوره‌ای هم ارتباط‌مان باهم به مثابه یک همسنگر تشکیلاتی بود ولی ما مصرف‌کننده محصولات مصطفی زمانی هستیم. مصطفی زمانی گردن ما حق دارد و بسیاری از کودکان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ از کتاب‌های وی بهره بردند و درحال حاضر هم می‌برند. اخلاق و صفای وی با چاشنی بصیرت انقلابی از ویژگی‌هایی است که در او و آثارش دیده می‌شود.

انتشار چهل و چند میلیون نسخه کتاب کار ساده‌ای نیست

وی در ادامه افزود: انتشار چهل‌وچند میلیون نسخه کتاب کار ساده‌ای نیست. این نشر افتخار نشر کتاب‌هایی در چهارچوب اسلام ناب محمدی که نصیب هرکسی نمی‌شود را دارد. مصطفی زمانی جزء مؤسسین مجمع ناشرین انقلاب اسلامی بود و از همان روز اول با کمک افراد با تجربه‌ای چون زمانی باعث شد که این تشکل راه خود را با یک عقلانیت و منطق پیش گیرد و در جهت اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند، البته که حفظ و حراست هم داشته باشد. زمانی ارتباط بین تشکلی خود را هم دارد طوری که انجمن قلم، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز او را به عنوان پیشکسوت قبول دارند و استقامت وی نیز از مهمترین پیام‌ها برای ماست.

مصطفی زمانی را می‌توان جزء شناسنامه‌ نشر کشور دانست

در ادامه محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۸۰ با بیان اینکه مصطفی زمانی از شناسنامه‌های حوزه نشر است، گفت: مصطفی زمانی را می‌توان جزء شناسنامه‌ نشر کشور دانست. اولین خاطره‌های من و زمانی به دوران انقلاب برمی‌گردد. البته خاطره واضحی در ذهنم نیست اما اگر نشرهای مذهبی و متعهد به انقلاب اسلامی را تعقیب کنیم، قطعاً یکی از نام‌هایی که در ذهن تکرار می‌شود مصطفی زمانی و نشرش است.

وی در ادامه گفت: آخرین یادگاری‌هایی که از او در ذهنم به یاد مانده، همراهی‌ وی در مقام مشورت‌دهنده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌ای که من بودم است. طوری که احساس استغنا می‌کردیم و به لطف خدا با حضور او در آن زمان بازار نشر رونقی پیدا کرد. البته به لحاظ اعداد و ارقام  این نشر پرکارترین بوده است. همین نشان از این می‌دهد که بر حوزه نشر کشور حق دارند و این خصلت کم‌گویی، پرعملی و تواضع در امثال او حتماً باید الگویی باشد برای کسانی که پا به این عرصه می‌گذارند.

در بخش دیگر یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر و آرزومندی برای استمرار تجلیل از پیشکسوتان دقایقی را صحبت کرد.

در پایان با حضور پیشکسوتان حوزه نشر و برخی از مسئولین از مصطفی زمانی به پاس بیش از ۴۰ سال زحمت در حوزه نشر تقدیر شد.

مصطفی زمانی، متولد سال ۱۳۳۱ در تهران است که از سال ۱۳۵۳ کار نشر را آغاز و دو نشر پیام آزادی و پیام زیارت را تأسیس کرد و هم‌اکنون مدیرعامل نشر زیارت است.

نشر پیام آزادی در سال ۱۳۵۷ تأسیس شد و تا سال ۱۳۹۰ حدود ۷۰۰ عنوان کتاب، معادل ۴۵ میلیون نسخه چاپ و توزیع کرده است.

وی همچنین انتشارات زیارت را در سال ۱۳۹۲ تأسیس کرد و با همکاری انتشارات پیام بهاران حدود ۲۵۰ عنوان کتاب معادل ۲ میلیون نسخه تولید و توزیع کرده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه