تازه های کتابدنیای کتاب

فارس من| محتوای کتابی که مجوز دارد، مورد تأیید است

ظریفیان مدیر اداره کل کتاب گفت: پلتفرم‌ها مکلف هستند با آی‌پی‌هایی که متصل به بانک اطلاعاتی خانه کتاب است، کتاب‌ها را بررسی کنند که مجوز دارند یا خیر. کتابی که مجوز دارد از جانب محتوا مورد تأییداست.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت مطالبه‌ای در سامانه تعاملی فارس من با عنوان «نظارت بر کتاب‌های مجازی در برنامه‌های ایرانی» آورده است: در برنامه‌هایی مثل طاقچه، بدون هیچ نظارتی کتاب‌های غربی با فرهنگ غربی و با نویسندگی مسئولان غربی مثل وزارت خارجه قبلی آمریکا، به راحتی در اختیار ایرانی‌ها گذاشته می‌شود، لطفا بررسی شود.

هرفعالیتی که جدید باشد آسیب‌ها و تخلفاتی نیز به همراه دارد

محمدحسین ظریفیان مدیر اداره کل کتاب و توسعه کتاب‌خوانی وزارت ارشاد با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در نظارت بر عرضه‌ کتاب‌های الکترونیک گفت: در موضوع نظارت بر کتبی که در پلتفرم‌های فروش مجازی عرضه می‌شوند در چند سال اخیر فعالیت‌هایی صورت گرفته است و طبیعی است، هرفعالیتی که جدید باشد آسیب‌ها و تخلفاتی نیز به همراه دارد.

وی افزود: سال گذشته جلسه‌ای با حضور بخش‌‌های مختلفی چون معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اداره کل کتاب و توسعه کتاب‌خوانی، خانه کتاب و ادبیات ایران، مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی، نماینده فراجا، نماینده دادستانی و تعدادی از شرکت‌های فعال در عرضه کتاب الکترونیک برگزار شد که در این جلسه توافق‌هایی میان مسئولین امر حاصل شد.

پلتفرم‌ها  باید به مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی پاسخگو باشند

ظریفیان درخصوص روند مجوزدهی به عرضه کتاب‌های الکترونیک بیان کرد: مجوزی که به پلتفرم‌ها برای عرضه کتاب الکترونیک داده می‌شود از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صورت نمی‌گیرد بلکه مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی وزارت ارشاد متولی این امر است و طبیعتاً پلتفرم‌ها نیز باید به مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی پاسخگو باشند.

 ما مسئول محتوا هستیم

وی با بیان اینکه اداره کتاب ناظر بر محتواست گفت: به طور خاص اداره کل کتاب و توسعه کتاب خوانی ناظر بر محتواست و ما مسئول محتوا هستیم. اگر کتابی بدون مجوز در پلتفرم‌های فروش کتاب الکترونیک عرضه شود تخلف صورت گرفته است و اگر کتابی مجوز داشته باشد طبق ضوابط حقوقی که میان ناشر و مؤلف و … برقرار می‌شود قابلیت عرضه در این پلتفرم‌ها را دارد.

کتابی که مجوز دارد از جانب محتوا مورد تأیید است

ظریفیان در پایان اظهار داشت: موردی را ما ورود می‌کنیم که مجوز نداشته باشد؛ البته به این معنا نیست که ما ساز و کاری نداشته باشیم. ما در حقیقت تمامی آثار برای عرضه را رصد نمی‌کنیم بلکه پلتفرم‌ها مکلف هستند با آی‌پی‌هایی که متصل به بانک اطلاعاتی خانه کتاب است، کتاب‌ها را بررسی کنند که مجوز دارند یا خیر و اگر مجوز داشته باشد از جانب محتوا، کتاب مورد تأیید است. در غیر این صورت کتاب مجوز ندارد و عرضه آن کار غیر قانونی است که از جانب پلتفرم صورت گرفته است و مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی باید برخورد کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن