دنیای کتاب

لغو معافیت مالیاتی چیزی از نشر و کتابفروشی خصوصی باقی نمی‌گذارد

به گزارش خوشه و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هومان حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره نظر معاون مالیات‌های مستقیم سارمان امور مالیاتی درباره اینکه کتابفروشی‌هایی از مالیات معاف هستند که فقط کتاب بفروشند گفت: این موضوع یک بحث شکلی است و در اتحادیه نیز تاکید ما فروش کتاب در کتابفروشی‌ها است.

وی افزود: اینکه ممیزان و کارشناسان مالیاتی در بررسی‌ها اعلام کردند که در کنار کتاب، سایر اقلام فروخته می‌شود، درست است اما این موضوع در حدی نیست که بتوان به صورت کلی حکم صادر کرد که این فروشگاه، کتابفروشی نیست و باید در این موضوع تجدیدنظر شود.

حسن‌پور با اشاره به استانداردهای یک کتابفروشی، عنوان کرد: استاندارد ما در اتحادیه این است که اگر فروش کالایی غیر از کتاب در یک کتابفروشی از درصدی بالاتر برود، به او جواز کتابفروشی نمی‌دهیم و این مجوز با توجه به درصد، میانگین، حجم کتاب‌ها، کیفیت و .. در کمیسیون فنی و بازرسی اتحادیه بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه حداقل میزان کتاب استاندارد برای دریافت جواز کتابفروشی بیش از 60 درصد است، تاکید کرد: در سال‌های قبل با سازمان مالیاتی در این زمینه صحبت و توافقاتی حاصل شد اما اکنون باز به مشکل برخورده‌ایم اما در کل مساله اینجا است که فروش کالای غیرکتاب آن‌قدر زیاد نیست که کل ماهیت کار را از بین ببرد.

شبهه در معافیت مالیاتی ناشران!
حسن‌پور با بیان اینکه معافیت مالیاتی برای بسیاری از ناشران هم اجرا نمی‌شود، گفت: ممیزان مالیاتی پس از مراجعه به مراکز نشر به دلایل مختلف مثل کامل نبودن سند یا فاکتورها، معافیت را ملغی می‌کنند که این موضوع در بحث معافیت مالیاتی شبهه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مساله اصلی این است وقتی قانون‌گذار می‌گوید ناشر، کتابفروش و توزیع‌کننده کتاب از مالیات معاف هستند با این منطق بوده است که اقتصاد نشر، توزیع و فروش کتاب به دلیل ضعف نیازمند حمایت ساختار حاکمیتی است تا سرمایه بخش خصوصی حفظ شود.

حسن‌پور با اشاره به مطلع بودن قانون‌گذار و مجریان قانون از اصل این موضوع، عنوان کرد: امروز در شرایطی که ما در جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم، تصمیم‌های مختلفی برای حمایت از فرهنگ و نشر مثل توزیع کاغذ دولتی گرفته می‌شود اما این سوال مطرح می‌شود که در این بین چگونه می‌خواهیم از ناشر و کتابفروش مالیات بگیریم در حالی که معاف هستند.

وی یادآور شد: بحث بر سر این است که می‌گویند ناشر از پرداخت مالیات معاف است اما باید تکالیف مالیاتی را به درستی انجام بدهد. در این بین تکالیف مالیاتی نیازمند ثبت و ضبط فاکتور و حساب دفتری است که این کار نیازمند یک حسابدار مالی است.

به گفته حسن‌پور، استخدام کارشناس مالی در طول سال هزینه‌های زیادی برای یک ناشر به همراه دارد که توجیه اقتصادی ندارد و در این میان چگونه می‌توان انتظار داشت که در فضای بی‌رونق اقتصاد نشر معافیت مالیاتی هم اجرا نشود؟

فهرست اعضا را ارسال کرده‌ بودیم
وی همچنین درباره ادعای دیگر معاون سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم ارسال فهرست اعضا توسط اتحادیه صنفی نیز توضیح داد: قاعده اتحادیه ناشران و کتابفروشان این است که هر سال فهرست اعضای اتحادیه را به صورت کامل در قالب لوح فشرده به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنیم و امسال هم خرداد ماه این فهرست به سازمان ارسال شده است.

وی افزود: با توجه به تغییر و تحولاتی که هر سال در تعداد اعضا به وجود می‌آید، فهرست ناشران و کتابفروشان را سالانه به سازمان ارسال می‌کنیم.

حسن‌پور با بیان اینکه در بایگانی و اتوماسیون این نامه وجود دارد، گفت: ما علاوه بر اینکه برای سازمان مالیاتی این فهرست را ارسال می کنیم، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک نسخه ارسال می‌کنیم تا از معافیت مالیاتی مطلع شوند.

سرنوشت نامه به جهانگیری
حسن‌پور همچنین درباره سرنوشت نامه به اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور نیز گفت: امسال اردیبهشت ماه در حاشیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیداری با وی داشتیم و در آن دیدار به بحث معافیت مالیاتی اشاره کردیم که ایشان گفتند در حوزه استحفاظی ما است و به راحتی قابل حل است.

وی افزود: وی در این نشست نگاه مثبتی به موضوع معافیت مالیاتی داشت و عنوان کرد که اگر این موضوع حل نشد در قالب مکاتبه این موضوع را یادآوری کنید.

وی با بیان اینکه اقتصاد نشر و کتابفروشی خیلی خسته‌تر از این است که دنبال بهانه برای مالیات گرفتن از آن باشیم گفت: این موضوع برای افراد معدودی روشن نیست و نمی‌دانند که اگر کمی بیشتر فشار بیاورند از نشر و کتابفروشی خصوصی چیزی باقی نخواهد ماند و زحمت تاسیس نشر و کتابفروشی هم کلا بر عهده دولت خواهد افتاد.

حسن‌پور با اشاره به ارسال نامه در این زمینه گفت: به دنبال این موضوع هفته گذشته نامه‌ای به نمایندگی از صنف به دفتر ایشان ارسال کردیم و دفتر ایشان نیز تا اواخر هفته گذشته پیگیر موضوع بود تا قراری با حضور نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سازمان امور مالیاتی و ایشان تنظیم شود تا مساله بررسی شود و ما همچنان منتظر جواب نامه و برگزاری جلسه‌ هستیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه