تهراندنیای کتاب

تصمیم مترو تهران درباره «کتابستان مترو شهدا»

به گزارش خوشه و به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همین چهارشنبه گذشته بود که گزارشی از به مزایده گذاشته شدن فضای مسقف کتابفروشی «کتابستان مترو شهدا» به صورت آزاد منتشر کردیم (اینجا بخوانید) که در آن اشاره شده بود به بهانه کسب سود بیشتر محیط یک کار فرهنگی در مزایده‌ای آزاد قرار است به بالاترین پیشنهاد اجاره داده شود. این خبر در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب بسیاری داشت. همین مسأله سبب شد سراغ احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران برویم و بخواهیم در خصوص دلایل این اقدام و نتیجه آن توضیحاتی ارائه کند.

*مترو به کتاب توجه ویژه دارد

احسان بیسادی در توضیح مسأله ایجاد شده در مورد کتابستان گفت: مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری همواره به مسایل فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای داشته است. به همین دلیل در طول سال و به مناسبت‌های مختلف با مشارکت نهادهای فرهنگی و موسسات مربوط به حوزه نشر نمایشگاه‌های مختلف در ایستگاه‌های منتخب برگزار می‌شود. همچنین در بسیاری از ایستگاه‌های پرتردد و با توجه به جغرافیای فرهنگی ایستگاه، نمایشگاه و غرفه‌های عرضه کتاب داشته و داریم. اگر به صورت مرتب از مترو استفاده کرده باشید متوجه سایر فعالیت‌های ما در این حوزه خواهید شد؛ برای مثال پویش کتاب‌خوانی «بخوان» که بخشی از آن با مشارکت نویسندگان و اساتید دانشگاه و مردم انجام می‌شود؛ با نصب کتیبه‌های گرافیکی در واگن‌ها بریده جذاب و پر تعلیق از یک کتاب را با مسافران به اشتراک می‌گذاریم.

بیسادی در ادامه با اشاره به موضوع مزایده محیط در اختیار کتابفروشی کتابستان گفت: اما در خصوص مسأله ایجاد شده درباره کتابستان ایستگاه شهدا؛ مسأله را به صورت مستقیم با مدیریت عامل محترم شرکت مطرح و نتیجه را پیگیری کردم. ایشان هم با توجه به نگاه فرهنگی لطف کرده و بررسی‌هایی را به صورت خاص انجام دادند. شروع ماجرای کتابستان مربوط به برخی از قوانین و محدودیت‌های مالی شرکت است. با توجه به این‌که قانون‌گذار در حوزه عرضه محصولات فرهنگی و دیگر دسته‌بندی‌ها تفکیک قائل نشده است و از طرف دیگر برخی محدودیت‌های مالی پیش آمده، بهبود وضعیت اقتصادی در اولویت برنامه‌های شرکت قرار گرفته است و به همین منظور فضای ایستگاه‌های مترو به منظور درآمدزایی طبق رسالت مدیریت امور تجاری در اختیار افراد و اصناف مختلف قرار گرفته است. البته این را هم باید در نظر داشت که این مسأله از طریق مزایده و زیر نظر مراجع نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور انجام می‌شود. با همه این توصیف‌ها این موارد دلیل بر بی‌توجهی به نیازهای فرهنگی میلیون‌ها مسافر در مترو تهران نیست.

*فضای فرهنگی برای کار فرهنگی

معاون فرهنگی و اجتماعی مترو با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حفظ فضای فرهنگی در ایستگاه‌ها گفت: ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا ظرفیت‌های فرهنگی موجود در ایستگاه‌های مترو به خصوص در حوزه کتاب را حفظ کنیم. همانطور که اشاره شد واگذاری فضای تجاری تنها از طریق مزایده امکان پذیر است و این شامل فضاهای فرهنگی نیز است. با مذاکرات انجام شده با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و تایید او و با نظر به اهمیت حفظ سهم فرهنگی مترو، بنا بر این شد که فضاهای فرهنگی به ویژه غرفه‌های فروش کتاب صرفا با همین کاربری و تنها برای عرضه کتاب واگذار شود.

*تلاش برای ترویج کتاب با مترو

بیسادی ابراز امیدواری کرد علاوه بر کتابستان مجموعه‌های دیگری هم در ایستگاه‌های مترو ورود کنند و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب که دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست تلاش کنند.

وی در انتها به برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب در ایستگاه میدان ولی‌عصر(عج) ـ ایوان انتظار اشاره کرد و گفت: طی تفاهمی که با انتشارات سوره مهر شده ما به صورت دو هفته یک بار جشن امضای کتاب با حضور نویسندگان را در ایستگاه‌های منتخب برگزار خواهیم کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه