اخبار انجمندنیای کتاب

ماموریت «عزیز ایران» معرفی زوایای پنهان حاج قاسم است

راهی، نخستین هدف پویش «عزیز ایران» که با مشارکت کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود را معرفی زوایای پنهان شخصیت این شهید اعلام کرد و از تداوم این طرح در سال‌های آینده خبر داد.

 

محمد راهی، مدیرعامل انجمن خوشه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری نخستین دوره پویش «عزیز ایران» با اشاره به تجربه انجمن در برگزاری مشترک پویش‌ها به‌مناسبت‌های مختلف، درباره برگزاری پویش «عزیز ایران» بیان کرد: با توجه به تجربه‌ انجمن خوشه در برگزاری پویش‌های مختلف طی سال‌های اخیر، برگزاری پویش «عزیز ایران» به‌‌مناسبت دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی مطرح شد. این ایده اولیه با همراهی علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به شکل مشخصی رسید. هرچند سال گذشته برنامه‌ای به‌مناسبت نخستین سالروز شهادت حاج قاسم نداشتیم اما سال‌های بعد، برگزاری این پویش را ادامه خواهیم داد.
 
وی با تاکید بر ظرفیت‌های قابل توجه پویش عزیز ایران با نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی، ادامه داد: فکر می‌‌کنم این پویش از ظرفیت‌ قابل توجهی برخوردار است تا از ابعاد جدیدی برگزار شود و به‌عنوان مثال فقط در کتاب‌فروشی‌ها برگزار نشود و افزایش مشارکت مردم را داشته باشیم. 
 
راهی با بیان این مطلب که پویش «عزیز ایران» با مشارکت کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: به‌نظر می‌رسد، کتاب‌فروشان حتی بدون برگزاری پویش «عزیز ایران» دومین سالگرد شهادت، حاج قاسم را مورد توجه قرار می‌دادند. مجموعه خوشه تلاش کرد با برگزاری پویش، سالروز شهادت سردار را اطلاع‌رسانی و یادآوری کند و به کتاب‌فروشان برای توسعه ایده‌هایشان کمک کند.
 
مدیرعامل انجمن خوشه درباره تقویت کتاب‌‌فروشی‌ها با برگزاری پویش‌‌های مختلف به‌ویژه «عزیزایران» بیان کرد: دلیل نام‌گذاری پویش به‌عنوان «عزیز ایران» دلیل دارد. می‌دانیم مردم ایران، علاقه و محبت خود را به حاج قاسم سلیمانی نشان دادند و با توجه به شناختی که از این شهید مردمی دارند، مشخص شد حاج قاسم، فراجناحی است؛ بنابراین آنچه برای بانیان پویش «عزیز ایران» مهم است، تحقق رسالت کتاب‌فروشی‌ها است؛ به‌عبارت دیگر کتاب‌فروشی‌ فقط یک کسب‌و‌کار نیست بلکه یک «کنشگر فرهنگی» است و باتوجه به دایره وسیع مخاطبانش، به‌طور مستقیم در فرهنگ موثر است. بنابراین انجمن خوشه، تلاش می‌کند براساس همین مولفه‌ها قهرمانان ملی را در قالب برگزاری پویش‌های مختلف از‌جمله پویش «عزیز ایران» معرفی کند؛ چراکه به‌نظر می‌رسد آنچه مردم در ظاهر می‌بینند، موجب شده به حاج قاسم سلیمانی، محبت نشان دهند بنابراین تنها راه معرفی زوایای پنهان شخصیت حاج قاسم سلیمانی یا دوران حضور ایشان در جنگ تحمیلی، کتاب است.
 
راهی با اشاره به تولید منابع مختلف درباره شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: درباره شخصیت و زندگی حاج قاسم سلیمانی، کتاب‌‌های متعددی تولید شده و تعدادی از این کتاب‌ها جذاب و برجسته‌تر است؛ این کتاب‌ها در پویش بیشتر به علاقه‌مندان توصیه خواهد شد. معرفی زوایای پنهان حاج قاسم، از اهداف اصلی برگزاری پویش «عزیز ایران» است.     
 
وی درباره ظرفیت برگزاری پویش «عزیز ایران» برای معرفی منابع پژوهشی و دقیق به مخاطبان از طریق کتاب‌‌‌‌فروشی‌ها، گفت: کتاب‌فروشی‌ها پاتوق‌های فرهنگی هستند و از قالب‌های سنتی خارج شده و به‌عنوان مکان نقد و بررسی کتاب، دیدار نویسندگان با مخاطبان تبدیل شده است. بنابراین فاصله بین مردم با پدید‌آوران کاهش پیدا کند؛ علاوه‌براین برگزاری پویش‌هایی مانند «عزیز ایران» در این پاتوق‌های فرهنگی بازخورد‌های مثبت و جریان انتخاب درست و دقیق را به‌دنبال دارد.   
 
مدیرعامل انجمن خوشه با اشاره به نقش کتاب‌فروشان در برگزاری پویش «عزیز ایران» ادامه داد: با توجه به تعداد قابل توجه کتاب درباره شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب‌‌فروش باید در انتخاب و معرفی آثار ارزشمند‌تر تلاش کند. کتاب‌فروش، فروشنده معمولی نیست؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با آموزش‌ و برقراری ارتباط با جریان‌های علمی و فرهنگی در حوزه کتاب، کتاب‌‌فروش را به‌ یک کارشناس کتاب تبدیل کنیم. نخستین مواجه مخاطب برای خرید، کتاب‌فروش است؛ بنابراین برای کتاب‌‌فروشان این رسالت مهم وجود دارد تا درباره کتاب‌هایی که جایگاه خاصی بین مخاطبان دارند، اشراف داشته باشند. تاکید داریم، کتاب‌‌فروشان باید از هوش اجتماعی بالایی برای برقراری تعامل با مخاطب و شناسایی نیاز او برخوردار باشند.
 
راهی، درباره نقش کتاب‌‌فروش ایجاد نیاز در مخاطب افزود: پویش‌هایی مانند «عزیز ایران» از همین جنس، یعنی ایجاد نیاز در مخاطب است. عده‌ای از مخاطبان با شناخت برای تهیه کتاب به کتاب‌فروشی‌ مشارکت‌کننده در پویش مراجعه می‌کند اما تعدادی از مخاطبان با شناخت اندک از حاج قاسم، آن‌هم تنها به‌عنوان یک فرمانده نظامی به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند اما با ورود به زوایای پنهان شخصیت، زندگی و منش شهید، به‌واقع با یک الگو برجسته روبه‌رو هستیم. معرفی شخصیت‌ حاج قاسم سلیمانی، برای گروه‌های سنی مختلف از‌جمله کودکان که نیازمند آشنایی با قهرمانان سرزمین خودشان هستند، کمک می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه