تازه های کتابدنیای کتاب

مدیر انتشارات خط مقدم: صدور مجوز کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» روایتگری را از فضای امنیتی خارج کرد

مدیر انتشارات خط مقدم گفت: با صدور مجوز انتشار کتاب «سرباز قاسم سلیمانی»، از آن فضای صددرصد امنیتی بیرون آمدیم و می‌توانیم بهتر روایت کنیم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس نشست معرفی و بررسی کتاب سرباز قاسم سلیمانی امروز با حضور گلعلی بابایی نویسنده، حجت‌الاسلام هادی شیرازی مدیر انتشارات خط مقدم و محمدعلی آقامیرزایی مدیر بخش تولید محتوای انتشارات خط مقدم  برگزار شد.

بابایی در ابتدای این مراسم ضمن ذکر اینکه هیچکس به اندازه خود نویسنده نمی‌تواند درباره اثر خود توضیح دهد، درباره کتاب سرباز قاسم سلیمانی بیان کرد: مصطفی رحیمی تمام تجربیات و داشته‌هایش را در چند سالی که در فضای ادبیات دفاع مقدس کار می‌کند، هم به عنوان نویسنده، هم به عنوان پژوهشگر هم به عنوان منتقد جمع کرده و ماحصلش شده این کتاب که در عین حال که فشرده و جمع و جور است، اما شما هیچ اطلاعاتی را درباره حاج قاسم نمی‌توانید دنبالش باشید و در این کتاب پیدا نکنید.

این نویسنده در ادامه درباره کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» توضیح داد: این کتاب سرشار از اطلاعات و مستندات است، نگارش آن نگارشی روان و موزون است، نبردها را خیلی خوب تشریح کرده که خواننده را اغنا می‌کند و هیچ جا حاج قاسم را متهم نمی‌بیند که کم‌کاری یا کوتاهی کرده باشد.

در ادامه این نشست شیرازی مدیر انتشارات خط مقدم گفت: در کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» با دشواری با فرماندهانی مصاحبه شد که در نقاط مختلف جبهه مقاومت در حال خدمت بودند.

وی افزود: جمع آوری اسناد و مصاحبه‌های این کتاب از روز شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و افراد مختلف با نگاه‌های فراجناحی شناسایی شدند که خاطراتی از سردار سلیمانی داشتند. به جناح‌ کار نداشتیم، چون این پروژه فراجناحی و بین‌المللی بود. از طرفی چون موضوع یک فرمانده تراز بود، لذا باید فرماندهان ادبیات مقاومت درباره‌اش سخن می‌گفتند نه رزمندگان و سربازان.

شیرازی شرح داد: زمانی که سردار سلیمانی به شهادت رسید، میرزابابایی مدیر تولید انتشارات، مصاحبه‌هایی با افراد مختلف انجام داد. در این میان تلاش شد که این پروژه با افراد مختلف پیگیری و اسناد و مدارک و مصاحبه‌ها گردآوری شود تا کاری خوب و جدی انجام شود. در کنار گرفتن مصاحبه‌ها و گردآوری اسناد با مصطفی رحیمی مؤلف و پژوهشگر مطرح ادبیات پایداری و مرتضی سرهنگی نویسنده سرشناس این حوزه، صحبت شد که چند کار خوب و جدی تألیف شود. 

مدیر انتشارات خط مقدم اعلام کرد: دشمن می‌داند ما در کشورهای متعدد حضور تأثیرگذار داشتیم. ما دنبال روایت مسائل سرّی نیستیم، اما نمی‌شود تنها به کلی‌گویی مسائل اکتفا کنیم. آمریکا با روایت اقتدار ایجاد می‌کنند و آن‌ها درک رسانه‌ای دارند.

شیرازی افزود: ببینید رسانه دشمن در سال ۱۴۰۱ چه هجمه‌ای علیه جمهوری اسلامی به کار برد و ضربات سهمگینی هم زد. باز هم ما قدرتمان فراتر از آن بود که نظام به هم بریزد. رسانه آن‌ها به طور خودکفا از جمهوری اسلامی روایت دروغ به مخاطب می‌دهد. اگر ما نگوییم که ما در سوریه بودیم و داعش را از بین بردیم، آن‌ها می‌گویند که خودشان در سوریه داعش را از بین بردند، که الان همین اتفاق افتاده است.

این مدیر انتشارات ادامه داد: ما در جنگی هستیم که دشمن شخصیت‌های اصلی خود را برای پیروزی خود هزینه می‌کند. ما برای نظامی تبلیغ می‌کنیم که با وجود تخلفات و اشتباهات، بی‌نظیر است. فقط می‌گوییم ما داعش را از بین بردیم، این کلی‌گویی مورد قبول مخاطب قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها کتاب‌هایی توسط شخصیت‌های شاخص کشورهای آمریکایی و اروپایی تولید و ترویج می‌کنند. این کارها بر تغییر حکومت‌ها تأثیر می‌‌گذارد. ما باید قبل از روایت صحنه، اصل اهمیت موضوع را برای مسئولان تبیین می‌کردیم. با این حال این طور نبوده که آن‌ها حسن نیت در این مسیر نداشته باشند.

شیرازی تأکید کرد: جمهوری اسلامی مجوز کتاب سرباز قاسم سلیمانی را داده و ما از آن فضای صددرصد امنیتی بیرون آمدیم و می‌توانیم روایت کنیم.

مدیر انتشارات خط مقدم اعلام کرد: ما دنبال انتشار ابر روایت از حاج قاسم سلیمانی هستیم، پس در تمام پرونده‌های خط مقدم دنبال گردآوری خاطرات و مطالب مختلف از او در سطح جبهه مقاومت هستیم که این روایت‌ها به دلیل گستردگی جبهه مقاومت متنوع و گسترده است.

در ادامه مراسم بابایی شرح داد: بعضی افراد سر جاهای خود نیستند و جایگاه‌های آن‌ها، جایگاه‌های ثابتی نیست. به دلیل وابستگی‌های جناحی یا … بعضی مسائل برای بعضی افراد قابل هضم نیست و باعث می‌شود مانع‌تراشی کنند. مانع‌تراشی‌ها نیز باعث می‌شود خیلی از کارهای ما جلو نرود.  

این نویسنده با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش صددرصدی تکثیر کتاب، توضیح داد: سرلشکر باقری آبان امسال به من گفتند «انگار دارد از این گفته آقا سوء استفاده می‌شود و کتاب‌های دم‌دستی و بی‌کیفیت ارائه می‌دهند.» این شکل حفظ ادبیات باعث می‌شود به آن لطمه‌ای اساسی بخورد.

وی شرح داد: برای مثال کسی که ۱۱۰ کشور دنیا را رفته است، قطعاً صحبت‌ها و خاطرات زیاد و جذابی برای خواننده دارد و ارائه یافته‌هایش رسالت بر دوش اوست. اما جلوی آن را می‌گیرند و می‌گویند این کتاب باید جمع‌آوری شود. این به نظر من ناکارآمدی افرادی است که بر جایگاهی نشسته‌اند که نباید آن جا نشسته باشند. در نظر نگرفتن افراد در کارهایی که در آن تخصص دارند، به روایتگری ضربه می‌زند و باید جلوی این اتفاق گرفته شود تا بیشتر از این ضربه نخوریم.

بابایی در ادامه ذکر کرد: یک آفتی که هست، این است که اول یک کنگره می‌گویند برای مثال تا انتهای کنگره می‌خواهیم هزار کتاب منتشر کنیم. آن‌ها عدد اعلام می‌کنند و این عدد برای آن‌ها تبدیل به قله می‌شود. سرباز قاسم سلیمانی ۴ سال طول کشید تا جمع آوری شد و پس کتاب پخته‌ای شد. تعداد آثاری که در مورد حاج قاسم چاپ شده ۴ رقمی شده و نمی‌توان به آن افتخار کرد، حتی از بعضی کتاب‌ها نمی‌توان دفاع کرد. 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه