دنیای کتابمعرفی کتاب

معرفی کتاب هایی برای شناخت بیشتر امام حسن (ع)

معرفی تعدادی کتاب به مناسبت سالروز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

به مناسبت سالروز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام ، برای شناخت بیشتر این امام بزرگوار به معرفی تعدادی کتاب مرتبط با ایشان پرداختیم.

هر چند که تعداد کتب نوشته شده درباره امام حسن (ع) زیاد نیست اما کتاب های خوبی در این باره چاپ شده است.

 

 

اولین کتاب : 

کتاب صلح امام حسن (ع): پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ

این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به فارسی ترجمه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این کتاب در زمرۀ متقن ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است. هماهنگی و پیوستگی اش آن را به صورت جویباری سرشار و لبریز از اندوخته های عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی به هم پیوسته و به نهایت غنی و کامل- از همه جهاتی که با موضوع متناسب است و موجب ارزش تمام- همانند ساخته است. پیراستگی اش همراه با جامعیت و روشنی اش همراه با عمق و نقد تحلیلی اش، نقطه مرکزی این ممیزات است.

مؤلف بیش از آنکه به نقل گزارش های تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما با این حال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دست اول تاریخی هستند.

 

 

عشق در برابر عشق

این کتاب ، داستانی با محوریت زندگی امام حسن مجتبی (ع) است که هرمز شخصیت خیالی داستان در روندی دراماتیک به حضور امام می رسد و داستان به پیش می رود …

 

 

آیین زندگی: وصیت نامه امیرالمومنین (ع) به امام حسن مجتبی (ع)

 

کتاب «آیین زندگی» ترجمه و شرح نامه سی و یکم نهج البلاغه است؛ شامل وصایای حضرت علی (ع) به امام حسن (ع). نام کتاب به خوبی گویای محتوای ارزنده آن است. کتابی که حاصل ترجمه و بازنویسی سید مهدی شجاعی از سفارش ها، موعظه ها و رهنمودهایی است که در حقیقت دستورالعمل کاملی برای زندگی در دنیا و اندوختن برای آخرت محسوب می شود. آیین زندگی به همت نشر نیستان منتشرشده  است.

 

 

دو امام مجاهد؛ امام حسن و امام حسین (علیهما السلام): شش گفتار از آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین (علیهما السلام)

 

نوع نگاه معظّمٌ له در این شش گفتار، بسیار بدیع است و با اینکه در زمان ایراد این بیانات در سن 32 و 33 سالگی بوده اند. منابع روایی و تاریخی متعدّدی مورد استفاده ی ایشان قرار گرفته است که سخنرانی ایشان را بسیار متفاوت از سخنرانی های معمول آن زمان و حتّی حال حاضر میکند و بیشتر به جلسات علمی و درسی محقّقانه شبیه است.

هم اینک این گفتارها پس از 44 سال با امید به افزایش معرفت جامعه ی اسلامی نسبت به سیره ی سیاسی ائمّه(علیهم السّلام) در اختیار عموم مردم انقلابی و متعهّد جامعه ی اسلامی قرار می گیرد.

 

 

 

زندگانی امام حسن مجتبی (ع)

 

آشنایی با زندگانی پیشوایان معصوم (ع) یکی از راههای آسان و پرثمر برای شناخت دین و آموزه های الهی است، چرا که از یکسو، سیره و قول و فعل معصوم رإ -که یکی از منابع دینی است- بهتر می فهمیم و از سوی دیگر از چگونه زیستنِ مردان الهی آگاه میشویم.
امام حسن مجتبی(ع) نیز یکی از امامان معصوم است که مطالعه زندگی ایشان آموزه های فراوانی از معارف دینی و انسانی را به دست می دهد. در این باره کتاب های فراوانی نوشته شده اما در اثر حاضر، مؤلف با نثری روان و استناد به منابع کهن، در دوازده فصل، همه جنبه های زندگیِ این امام معصوم(ع) را کاویده است.

 

 

 

برای تهیه کتاب ها به کتابفروشی های عضو انجمن خوشه در سراسر کشور مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه