تازه های کتابدنیای کتاب

میثم نیلی: محتوای “کتاب‌باز” را با بی‌انصافی تغییر دادند

اولین کاری که صورت گرفت، تأسیس و بنیان‌گذاری برنامه «کتاب باز» بود. این دستاورد فکری مجمع ناشران انقلاب مورد بی‌مهری و بی‌انصافی مدیران وقت صدا و سیما قرار گرفت و با تغییر جهت محتوایی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در یک نشست خبری که امروز در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، در ارتباط با تشکیلات مجمع ناشران انقلاب گفت: اولین نکته، بخش رسانه‌ای مجمع را به پیشنهاد هیئت مدیره و تصمیم هیئت امنا با دفتر تشکلات یکی کردیم و عنوان «دفتر ارتباطات و تشکیلات» به خود گرفت. اتصالات ما با ناشران و اتصالات‌مان با همکاران خود با سازمان‌ها و مؤسسات انتشاراتی و مجموعه‌هایی که با نشر مرتبط‌اند حتی تشکل‌هایی که در سایر حوزه‌ها مثل اهالی قلم و فعالان در حوزه ترویج و توزیع کتاب از طریق این مرکز صورت می‌گیرد. در بخش رسانه‌ای اتفاق دیگری که رخ داد، «شیرازه» که یک مرکز رسانه‌ای بود و در داخل مجمع به‌صورت یک دفتر دیده می‌شد، در سال 1401 به صورت مؤسسه‌ای مستقل درآمد.

وی افزود: در سامانه «کارشناسی»، یک نوآوری خوبی با تصویب هیئت مدیره اتفاق افتاد. این نوآوری، ایجاد هئیت علمی برای این سامانه بود. سامانه کارشناسی چیزی نزدیک به 40 هزار عنوان کتاب را در سال‌های گذشته بررسی کرده و برخی را مورد نقد ویژه قرار داده است. خیلی از خروجی‌های محتوایی در این سامانه صورت گرفته است.

نیلی درباره راه‌اندازی دفتر بین‌الملل مجمع ناشران انقلاب گفت: تحول بعدی که در مجمع ناشران در سال‌های 1400 و 401 ااتفاق افتاد، تجدید قوای ما در حوزه بین‌الملل بود. پیش از این، دو بار تلاش شد دفتر بین‌الملل راه اندازی شود. امسال این دفتر راه‌اندازی شد و ارتباطات بین‌المللی مجمع با ناشران مسلمان، انقلابی و همسو و نیز با اتحادیه ناشران و نویسندگان در سایر کشورها فعال شد. در این رابطه نشست‌های مشترکی با نویسندگان عرب و نیز با اتحادیه ناشران کشور سوریه داشتیم. در حوزه بین الملل، جایزه جهانی ادبی فلسطین را طراحی کردیم. مجمع ناشران به نمایندگی از سایر تشکلات در این برنامه محوریت دارد. سایر کشورها مثل اندونزی، لبنان، سوریه، عراق، یمن، تونس، پاکستان، ترکیه و … در این اقدام مشارکت می‌کنند و به زودی این برنامه در کشور لبنان اجراء خواهد شد.  

وی راه‌اندازی دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی برای ارتقای کیفیت تولید و مدیریت نشر کتاب را از دیگر دستاوردهای مجمع ناشران انقلاب اسلامی معرفی کرد.

نیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فعالیت‌های مجمع 2 بخش مهم دارد. بخش متصل به مجمع که مؤسسه شیرازه در فضای رسانه‌ای و پخش ترنج در توزیع محصولات که به فعالیت‌های خود مشغول هستند. دفتر نرم‌افزاری هم در مجمع داریم که در این سال‌ها با تلاش دوستان کارنامه‌ خوبی را از خود ارائه داده است. پخش ترنج نیز خوشبختانه در 2 سال گذشته با یک تحول مدیریتی که اتفاق افتاد توانست مشکلاتی را که قبلاً داشت را اصلاح کند.این مجموعه در بازار کتاب خوب جلو می‌آید  و امید است مشکلات ویترین را حل کند. دفتر نرم‌افزاری «خاک» از دیگر بسترهای مجمع ناشران انقلاب است. 

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: مجمع ناشران تاکنون 40 پویش سراسری را در قالب‌های مختلف و مخاطبان مختلف داشته است. طی این پویش‌ها، یک میلیون و 750 هزار نسخه کتاب توسط مردم خریداری شده است؛ این اتفاق مبارک با فعالیت‌های بیست و چهار ناشر رقم خورده است و امیدواریم تعداد کتاب‌ها، ناشران و به دنبال آن، پویش‌ها و مخاطبان بیشتر شود. اولین پویش ما در مهر و آبان سال 93 با کتاب «من زنده‌ام» آغاز شد. اکنون پویش مجدد «خداحافظ سالار» در حال برگزاری است و در حال حاضر با 320 هزار مخاطب مواجه شده است.

نیلی افزود: پویش‌های ما در چهار بخش جلو رفته است. یک نشان، با محوریت سبک زندگی و با تمرکز بر هویت دختران مسلمان ایرانی پیش می‌رود. دومین نشان، کتاب پویا با محوریت ساخت و پرداخت فکری و فرهنگی نسل نوباوه یعنی کودکان و خردسالان کشور طراحی شد.نشان سوم، کتاب قهرمان برای شناخت بهتر از قهرمان ملی بود. نشان چهارم، کتاب «شارژ» بود. محوریت این کتاب، توجه به قشر نوجوان بود.

وی از دستاوردهای دیگر «شیرازه» را تشکیل شورای عالی کتاب در سازمان صدا و سیما معرفی کرد و گفت: این کار با تلاش مجمع ناشران و پیگیری مجدانه مرکز رسانه‌ای شیرازه اتفاق افتاد و البته حدود یک سال کار آن متوقف شده است. از دیگر اقدامات شیرازه در صدا و سیما معرفی بیش از 100 عنوان کتاب در برنامه‌های مختلف بود. ورود کتاب در بخش بازرگانی با تعرفه فرهنگی که شامل حمایت از تولید برنامه‌های ویژه کتابی است. اولین کاری که صورت گرفت، تأسیس و بنیان‌گذاری برنامه «کتاب باز» بود. این دستاورد فکری مجمع ناشران انقلاب مورد بی‌مهری و بی‌انصافی مدیران وقت صدا و سیما قرار گرفت و با تغییر جهت محتوایی مواجه شد. بخش مهمی از این افتخارات، توسط نویسندگان و ناشران کتاب‌ها اتفاق افتاد. کار ما این است که کتاب‌های خوب را خوب شناسایی کنیم و خوب بتوانیم با فعالان رسانه‌ای به مردم معرفی کنیم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اقدام دیگر مجمع ناشران انقلاب را طراحی نشست‌ها و دورهمی‌های فکری صنفی و ادبی معرفی کرد و گفت: بیش از 60 نشست فکری ـ فرهنگی در موضوعات متنوع از جمله نشست‌های تبیینی، نشست‌های صنف کتاب و نشر و کاغذ و … برگزار شده و پس از این هم برگزار خواهد شد.

نیلی ادامه داد: موضوع بعدی که مورد توجه مجمع ناشران انقلاب قرار گرفته است، در حوزه بزک‌زدایی از پهلوی و روایت محرفی است که به دروغ در رسانه‌ها شکل گرفت. هر اندازه رسانه‌های بیگانه سعی در تمجید حکومت پهلوی و تحریف تاریخ پادشاهی پهلوی دارند، انگیزه‌های نویسندگان ما بیشتر می‌شود. تولید چنین آثاری اتصال ما را با مراکز اسنادی کشور جهت مستندتر و مستدل‌تر کردن محتواها مستحکم می‌کند و سوژه‌های تازه‌تری را پیش پای نویسندگان ما قرار می‌دهد.

مسئله‌ای که نیاز است بر آن تأکید بیشتری داشته باشیم، نشریه «گاهِ نقد» است. این نشریه با موضوعات مختلف و متنوع، کتاب‌های معتبر را مورد بررسی عمیق قرار می‌دهد. وقتی فرآیند نقد کتاب تقویت شود، به طور طبیعی در کیفیت کتاب‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود. از ناشرانی که مورد نقد قرار می‌گیرند، دعوت می‌کنیم با حضور رسانه‌ها در این مجموعه حضور یابند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن