دنیای کتابمعرفی کتاب

نوروز ۱۴۰۰ با این کتاب ها سفر کنیم.

معرفی 5 عنوان کتاب سفرنامه خوب و مفید

نوروز امسال که باز هم  مثل سال قبل باید محدودیت های کرونایی را رعایت کنیم ، می توانیم با منطالعه کتاب های سفرنامه ، به کشورها و شهر های مختلف جهان سفر کنیم.

به همین منظور ما 5 عنوان از کتاب های سفرنامه خوب را در ادامه مطالب خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

اولین کتاب : 

1- کتاب سه رنگ ، نوشته منصور ضابطیان :

منصور ضابطیان، مجری و روزنامه نگار مشهور ایرانی که علاقه ی زیادی به جهان گردی و سفر نیز دارد، در راستای انتشار سفرنامه های خود، کتابی با نام سه رنگ منتشر ساخته که شرح سفر او به کشور مورد علاقه اش ایتالیاست و این کشور اروپایی را از منظر آشپزی و غذا در فرهنگ عامه مورد بررسی قرار داده است. سه رنگ با عنوان فرعی خود که غذانوشت های سفر ایتالیا می باشد، به سه رنگ پرچم این کشور اشاره داشته و پر از داستان های مفرح از گردشگری و تعاملات منصور ضابطیان می باشد.
نویسنده در مورد انگیزه اش برای انتخاب این موضوع اشاره می کند که ایتالیا علاوه بر هنر و فرهنگ منحصر به فرد، یکی از معروف ترین کشورها در زمینه ی داشتن غذاهای خوش طعم و دلپذیر می باشد و همواره از غذاهای ایتالیایی به عنوان سمبل تنوع و نوآوری یاد می شود.

 

 

2- دهکده خاک بر سر :

کتاب دهکده خاک بر سر، نوشته‌ی فائضه غفارحدادی، سفرنامه‌ای آمیخته به زبان طنز است. دهکده خاک بر سر، روایت هایی از یک سال زندگی در لوزان از زبان یک بی زبان است. 

زبان طنز فائضه غفارحدادی در سراسر کتاب دهکده خاک بر سر به چشم می‌خورد. حتی جاهایی که انتظارش را ندارید. همین ویژگی کتاب را به اثری تبدیل کرده است که صدای خنده‌تان را بلند می‌کند. سفر آن‌ها به سوئیس برای گذراندن یک دوره آموزشی بود. اما نویسنده به جای آنکه آن را ماجرایی عادی که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید، تلقی کند، با نگاه تیزبین خود، از دل آن ماجرایی بیرون آورد که نامش را دهکده خاک بر سر، روایت هایی از یک سال زندگی در لوزان از زبان یک بی زبان گذاشته است.

 

 

3- از کشمیر تا کاراکاس :

سفرنامه «از کشمیر تا کاراکاس» نوشته سرباز روح الله رضوی علی رغم تمام ساختارهای سفرنامه ای از یک ویژگی منحصر به فرد برخوردار است این سفرنامه از آن دست کتاب ها است که از سویی شیفتگان سفرنامه ها را جذب خود میکند و هم آنکه در دل خود حرف های بسیار جدی و عمیقی را برای مخاطبان روایت میکند.

این کتاب روایت سفرهای یک کنشگر مردمی به کشورهای مختلف دنیا است و تعامل با آدم‌هایی است که اختلافات فرهنگی و حتی اعتقادی با یکدیگر دارند اما حول محور ایستادگی در برابر ظلم و ظالم با یکدیگر همراه و همکار و هم صحبت می‌شوند. آدم‌هایی که برای آنها مرزهای اعتباری جغرافیایی پررنگ نیست و برای همین فصل مشترک‌های بسیاری با همراهان خود دارند.

نویسنده اگرچه متولد جایی خارج از ایران است اما در ایران رشد و نمو یافته و تلاش کرده این نگرش جهان وطنانه خود را در قالب خاطرات سفرهایش به نوار محاصره شده غزه، کمپ آوارگان روهینگا و …. بازنمایی کند.

 

 

4-سرزمین مقدس :

گی دولیل، کارتونیست مشهور کانادایی، یک سال همراه همسر و فرزندانش در فلسطین زندگی کرده و دیده‌ ها و شنیده‌ هایش در این مدت را به تصویر کشیده است. دولیل در این کتاب مثل سفرنامه ‌های دیگرش، در پی ارائه‌ تفسیر و توضیحی جامع درباره‌ شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبانش نیست. روایت‌ مصور او فقط گزارشی دقیق و پرجزئیات از مشاهدات شخصی درباره‌ زندگی روزمره درون جامعه‌ ملتهب فلسطین است که رسانه ‌ها معمولاً به آن نمی‌ پردازند.نویسنده و تصویرساز کتاب، از فرانسه و به ‌خاطر مأموریت بشردوستانه‌ همسرش وارد سرزمینی شده که حتی در تعریف مرز، ملیت، دولت، شهروند و … دچار اختلاف است. گی دولیل به سبک مشهور رسانه ‌های غربی، دولت مستقر را اسرائیل می ‌داند. برای همین مشاهدات روزمره‌ اش را در همین چارچوب روایت می‌ کند. او اگر چه تناقضات آشکاری را در زندگی انسانی فلسطین مشاهده می‌ کند ولی تلاش می‌ کند با شوخ ‌طبعی و مقایسه‌ سطحی حوادث، خود را بی ‌طرف نگه دارد.

ارزش روایت دولیل به روایت مشاهدات شخصی‌ اش از پیچیدگی‌ های درون جامعه‌ پرالتهاب فلسطینی است؛ از چالش‌ های فلسطینی – اسرائیلی تا تعارض سیاسی و مذهبی درون اسرائیل. روایت زندگی در نوار غزه که بیش از یک میلیون انسان در آن حبس شده‌ اند و سال ‌هاست اجازه‌ رفت‌ و آمد ندارند. روایت زندگی سخت انسان ‌هایی که برای گذر از کوچه ‌پس ‌کوچه ‌های زیبای بیت‌ المقدس باید جان ‌شان به لب برسد.

 

 

5-سفر به روایت سرفه ها :

 «سفر به روایت سرفه‌ها: سفرنامه هیروشیما مرداد ۱۳۹۱» سفرنامه‌ای به قلم حمید حسام است که سفر جانبازان شیمیایی و اعضای موزه صلح تهران به توکیو و هیروشیما در تابستان 1391 را روایت می‌کند. «سفر به روایت سرفه‌ها» سفرنامه حمید حسام به هیروشیما در ژاپن است،‌ او برای شرکت در مراسم سالگرد حمله اتمی شیطان بزرگ آمریکا به هیروشیما به دعوت گروه پل از ژاپن و هماهنگی انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایران سفر کرده است. در این سفر اعضای این انجمن و تعدادی از جانبازان شیمیایی حسام را همراهی می‌کنند و کتاب ماحصل دیده‌ها و شنیده‌های وی در ژاپن و به ویژه هیروشیما است.نویسنده در این سفر 8 روزه به تک تک لحظات ارج نهاده و کار خود را از ابتدای سفر با خاطره نویسی آغاز کرده است. حسام در این کتاب نیز مانند سایر آثارش، خود را در سفرنادیده گرفته و در این مجموعه حرفی از خود به میان نیاورده است.

 

 

برای تهیه این کتاب ها میتونید به کتابفروشی های عضو خوشه در سراسر کشور مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن