دنیای کتابمعرفی کتاب

نوجوانان در تعطیلات نوروز چه بخوانند؟

کتاب هایی مناسب نوجوانان جهت مطالعه در تعطیلات نوروز.

اکثر نوجوانان در تعطیلات نوروز دنبال راهی برای پر کردن اوقات فراغت خود هستند و یکی از بهترین گزینه ها برایشان ، میتواند مطالعه کتاب باشد.

کتاب هایی که علاوه بر خوش خوان و شیرین بودن ، مفاهیم ارزشمندی را در خود گنجانده باشند.

ما تعدادی از این کتاب ها را خدمتتان معرفی می کنیم که با خیال راحت کتاب ها را برای نوجوانان تهیه کنید و دغدغه درون مایه داستان های ناشناخته را نداشته باشید.

1- بچه مثبت مدرسه :

کتاب بچه‌ مثبت مدرسه داستانی خواندنی از یاسر عرب درباره‌ی مدرسه است. داستان از زبان دو دوست نوجوان به نام‌های یاشار و محسن روایت می‌شود که در دوران دهه شصت به مدرسه می‌رفتند. یاشار دانش‌آموزی شرور و بازیگوش و پرجنب‌وجوش است اما به جای خودش دلسوز و مهربان هم می‌شود. او دوستی به نام محسن دارد. آن‌ها بعد از اخراج شدن یاشار از مدرسه باهم دوست می‌شوند و با وجود تمام اختلاف‌های فکری و رفتاری، دوستی خوب و اتفاقاتی جالب را رقم می‌زنند.

بچه مثبت مدرسه در عین داستانی بودن، به فضای زندگی و نظام آموزشی دهه شصت و هفتاد هم می‌پردازد. در قالب این داستان می‌توان نقد نویسنده به اوضاع و شرایط اجتماعی را هم بررسی کرد

 

2- دارم می رسم جان جان :

«دارم می‌رسم جان‌‌جان» رمانی است اجتماعی که از زبان راوی نوجوان آن روایت می‌شود. قصه این رمان در دهه هفتاد خورشیدی و در مازندران می‌گذرد: پسری نوجولان در روز عروسی خواهر ناتنی‌اش درگیر اتفاقاتی می‌شود که زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نویسنده در کنار آن، با روایت ماجرای یک قتل، اشاره‌ای به شرایط فرهنگی سیاسی شمال کشور در دهه هفتاد می‌کند. 

 

 

3- وریا:

وریا داستان دختر نوجوانی است که دلش می خواهد متفاوت باشد، متفاوت ببیند، متفاوت زندگی کند و حتی متفاوت لبخند بزند؛ اما این متفاوت بودن به آن راحتی که خیالش را می کرد نبوده و ماجراهای ریز و درشتی را برایش رقم می زند…

 

 

4-قلعه محافظان (حقیقت پنهان):

ارمیا، سورن، هانا و دایان، چهار پرنده ای بودند که معجزه وار از دنیای مردگان بازگشتند. همان چهار پرنده داستان ابراهیم خلیل علیه السلام.
آنها تصمیم گرفتند قلعه محافظان را بنا کنند تا با تربیت نگهبانان جدید، آموزگاران و راهنمایانی علیه لشکر تاریکی باشند.

سال ها از ساخته شدن قلعه محافظان گذشته است. ارمیا و هانا به شکل مرموزی مرده اند و سورن ناپدید شده است. در آزمون امسال، یک شرکت کننده توجه همه را به خودش جلب کرده است؛. بُرنا، نواده ارمیا. اما برنا نشانی از شایستگی به همراه ندارد.

گرچه این تمام ماجرا این نیست. وارد شدن به جنگل تاریکی، حتی آغاز ماجرا هم حساب نمی شود. او باید راز مرگ ارمیا را کشف کند. باید بال بزند تا علی علیه السلام را در غدیر خم پیدا کند. ارمیا فکر می کند این بایدها برایش زیاد است اما وقتی راز مرگ جد بزرگش را پیدا کند دنیا همانند قبل خواهد ماند؟

خانم فاطمه مسعودی نویسنده این رمان سعی کرده است شکلی دیگر از واقع گرایی را به مخاطب ارائه کند.

 

 

5-محمدجواد و شمشیر ایلیا:

این کتاب روایتی فانتزی از یک ماجراجویی دینی است. محمدجواد که در پی یافتن ردی از فضایی‌­ها، وارد زیرزمین خانه‌­شان می­‌شود، در کنج زیرزمین و در میان کارتن­‌های کتاب، با پرنده‌­ای آشنا می‌شود که او را به‌سوی ماجراهای پیچیده و زیادی می‌برد.

ویژگی اصلی رمان «محمدجواد و شمشیر ایلیا» رویکرد آن به قرآن است. رویکردی که تازگی و بکر بودن، شاخصه اصلی آن است. محمدجواد به باغ قرآن می‌رود و در آنجا با شخصیت‌های زیادی آشنا می‌شود؛ شخصیت‌هایی که هر کدام قسمتی از خمیر وجودی محمدجواد را تغییر می‌دهند.

 

این کتاب ها رو میتونید از کتابفروشی های عضو انجمن خوشه در سراسر ایران تهیه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه