تازه های کتابدنیای کتاب

«وقتی بابا رئیس بود»؛ داستان زندگی یک شهید برای بچه‌های امروز

کتاب «وقتی بابا رئیس بود»، به قلم تقی شجاعی با نگاهی به زندگی شهید علی بیطرفان برای کودکان و نوجوانان از سوی انتشارات جمکران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، داستان نوجوان «وقتی بابا رئیس بود» بر اساس زندگی شهید علی بیطرفان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

این کتاب که به تازگی منتشر شده است، از جمله آثار ستاد ملی کنگره شهدای استان قم بوده و به همت واحد ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران به قلم تقی شجاعی نوشته شده است. کتاب حاضر تلاش دارد با نثری روان و شیرین، شخصیت رئیس آموزش و پرورش وقت قم را از زبان فرزندش، مهدی بیطرفان، روایت کند.

مهدی، نوجوان دانش‌آموزی است که هر آنچه را که از پدر می‌بیند، در دفتر خود به صورت روزنگار مکتوب می‌کند. هر چند شخصیت مهدیِ «وقتی بابا رئیس بود» به شخصیت مهدی بیطرفان فرزند شهید علی بیطرفان نزدیک نیست، اما به خوبی داستان را روایت و پیش می‌برد.

نویسنده کتاب با استفاده از شخصیت‌های فرعی و خلق ماجراهای خیالی، داستانی جذاب خلق کرده و با انتخاب هوشمندانه زاویه دید و راوی داستان کتابی فنی و جذاب را خلق به رشته تحریر در آورده است. در این کتاب ماجراهای مرتبط با شهید بر اساس واقعیت و برگرفته از مصاحبه با اطرافیان شهید روایت شده است. 

«وقتی بابا رئیس بود» حاصل ده‌ها ساعت مصاحبه نویسنده که خود نیز معلم آموزش و پرورش است، با خانواده، دوستان و همکاران شهید علی بیطرفان است.

شهید علی بیطرفان رئیس آموزش و پرورش شهر قم در سال‌های دفاع مقدس همکاری نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته و با شروع جنگ تحمیلی در چهار نوبت در سال‌های 61, 63، 64 و 65 به جبهه اعزام شد. این شهید عزیز علی‌رغم مسئولیت، بسیار ساده‌زیست بود و در زمان جنگ هم علاوه بر اینکه خود در جبهه‌ها حاضر می‌شد، دیگر همکاران را نیز برای حضور در جبهه تشویق می‌کرده است.

این شهید بزرگوار در هنگام حضور در قم در جمع‌آوری کمک‌های مردمی نیز فعال بود. وی سرانجام در تاریخ 23 دی ماه 1365 در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.

در بخش‌هایی از این کتاب این‌چنین آمده است؛ با این توضیح که غلط‌های املایی تعمدی است. نویسنده در ابتدای کتاب آورده است: «هرگونه غلط املایی ـ انشایی در متن، برعهده راویِ بچه دبستانی است!

” بابا تریف می‌کند بعد از آنکه معلم شده، آقای اسماعیلی که الان رئیس باباست و سید است و با آخوندها دوست است و هرازگاهی می‌رود برایشان رُوزه می‌خواند، معلم‌ها را جمع می‌کرده در خانه خودش و وقتی ساواک پرسیده چکار می‌کنید، می‌گفته که: «ما داریم درباره مشکلات دانش‌آموزان و مدرسه حرف می‌زنیم». آقای قرائتی را هم که یک آخوند است و بلد است خوب حرف بزند، صدا می‌کرده بیاید خانه‌اش تا به معلم‌ها درس اخلاق بدهد. آقای قرائتی بدون تخته‌سیاه نمی‌توانسته حرف بزند و به معلم‌ها می‌گفته: «شما چطور معلم هستید که در خانه‌تان تخته‌سیاه ندارید؟ من که آخوندم در خانه‌ام سه‌تا تخته‌سیاه دارم». 

کتاب «وقتی بابا رئیس بود» به قلم تقی شجاعی در 228 صفحه و به قیمت 88 هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران وارد بازار نشر شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه