تازه های کتابدنیای کتاب

پرفروش‌ترین کتب سال ۲۰۲۰ آمازون، نیویورک تایمز در ایران

کتاب «طبقه‌ حاکم، خاستگاه ناکامی‌ها» در فهرست پرفروش‌ترین کتب سال ۲۰۲۰ (آمازون، نیویورک تایمز) قرار دارد و نویسنده آن چند جایزه را از جمله (پولیتزر ۱۹۹۴ و نشان ملی علوم انسانی ایالات متحده ۲۰۱۵) به خود اختصاص داده است.

«طبقه‌ حاکم، خاستگاه ناکامی‌ها» نوشته‌ ایزابل ویلکرسون با ترجمه پیام درخشانفرد به همت نشر معارف چاپ و به بازار عرضه شد.

 

 

طی یکصد سال گذشته، صدها عنوان کتاب و مقاله درباره برده‌داری نگاشته شده است. بیشتر این آثار با زاویه‌ای تاریخی به ظلم‌هایی که بر بردگان آفریقایی رفته است پرداخته‌اند. کتاب طبقه حاکم، خاستگاه ناکامی‌های ما یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ میلادی در وبسایت آمازون و به انتخاب نیویورک تایمز و لس آنجلس تایمز بوده که ده‌ها جایزه را به خود اختصاص داده است.

نگارش این کتاب ۱۵ سال به طول انجامیده و نویسنده برای جمع‌آوری مطالب، ده‌ها سفر به هند و اروپا انجام داده است. این کتاب به چند دلیل با بیشترِ کتاب‌های این حوزه متفاوت است و بر آنها ارجحیت دارد:

مهم‌ترین عنصر متمایزکننده این کتاب نگاه عمیق جامعه شناختی به مسئله برده‌داری و تبعیض‌نژادی است. نویسنده این کتاب تلاش کرده لایه‌های زیرین و نیمه پنهان سیاست و فرهنگ جامعه آمریکا را آشکار کند.

این کتاب جزو معدود کتاب‌هایی است که در آنها از نظام طبقاتی در ایالات متحده صحبت شده و به جزئیات آن پرداخته شده است.

نویسنده توانسته است با استفاده از وقایع تاریخی مستند یا تجربیات خودش، فهم مباحث جامعه شناسانۀ کتاب را سهل تر کند. از این رو، خواندن و فهم آن به اطلاعات تخصصی نیاز ندارد و افراد با هر تحصیلاتی می‌توانند از آن بهره ببرند. 

این کتاب در زمره کتاب‌های سفارشی نیست و نویسنده با جان و دل و تمام وجودش این کتاب را نگاشته است. موضوع کتاب دغدغۀ ذهنی و قلبی او بوده و احتمالا سیاه پوست بودن نویسنده نیز یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بودنِ آن است.

اگر به دنبال کتابی هستید که از کلیشه‌های معمول درباره ایالات متحده فاصله بگیرد و لایه‌های پنهان حاکمیت، تاریخ و مردم در ایالات متحده را آشکار ‌کند، کتاب «طبقه‌ حاکم، خاستگاه ناکامی‌های ما» انتخابی است عالی. این کتاب نگاه شما را به سیاست و جامعه آمریکا تغییر می‌دهد. 

این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین کتب سال ۲۰۲۰ (آمازون، نیویورک تایمز) قرار دارد و نویسنده آن چندین جایزه را از جمله (پولیتزر ۱۹۹۴ و نشان ملی علوم انسانی ایالات متحده ۲۰۱۵) به خود اختصاص داده است. لس آنجلس تایمز این کتاب را به عنوان کتاب برگزیده سال ۲۰۲۰ معرفی کرده است. این کتاب در اوج بحبوحه اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا و پس از قتل جرج فلوید منتشر شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد؛ چرا که صراحت یک آمریکایی در آن قابل تحسین بوده است. همچنین بحث‌های سیاسی انتخاباتی میان ترامپ و بایدن و جانبداری نویسنده این کتاب از سیاست‌های بهتر اوباما نسبت به ترامپ، آن را پر سر و صدا ساخت. 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه